Nu vet jag att det här gäller Järnringenspel och dom har jag ju ingen koll på, men mitt favvo-sätt använder jag ju i Kutulu: modifiera beskrivningar av spelvärlden. Det jag beskriver är ju inte spelvärlden som den är, utan spelvärlden så som rollpersonerna uppfattar den. Har en rollperson en fobi mot till exempel råttor, så kan jag lägga in rått-ljud lite här och var, råttsvansar, råttlukt. Om de stöter på en råtta kan rollpersonen se den som extra farlig, sjukdomsspridande, stor. Kanske följer den efter gruppen.
Överlag tänker jag att fobier och liknande egentligen bara tillför spelet något om spelarna faktiskt vill spela på dem. Så om en spelare konsekvent vägrar spela på sin rollpersons fobier, så behöver vi kanske justera fobierna. Eller rollpersonen överlag, kanske. Kanske blir den av med fobin vid nästa erf-tillfälle, men får färre erf. Eller nåt.
Jag avskyr spelmekaniskt vansinne, annars. Inget dödar skräckstämningen så effektivt som ett tärningsslag och en tabell. "Du blir av med 2t6 SAN" är ju rena döden.