Oldtimer
Slava Ukraini!
Jag har ju slipat och slipat på nybörjarversionen av mitt svenska D&D hela sommaren nu. Man vill ju få bort alla vassa kanter.
En sak som jag gjorde redan för flera år sedan är att ta bort de separat uträknade ability modifiers som originalet har. Det var efter oändliga diskussioner med nybörjare "jag har styrka sexton... plus tre... så jag har alltså nitton i styrka".
Nu kan man ju göra det på lite olika sätt i d20-systemet. True20 ändrar ju så att justeringen blir grundegenskapens värde, men jag har aldrig känt mig bekväm med att folk har negativa värden på sina grundegenskaper. Själv testade jag med att använda halva värdet av grundegenskapen och då stiger ju allt som egenskapen påverkar med fem. Nu gör ju inte det så mycket eftersom många saker jämförs med något annat som också stiger med fem (attack mot försvar) eller som lätt kan justeras uppåt (färdigheter mot svårighetsgrader).
Det jobbiga kom ju på de ställen där justeringen används som ett absolut värde (t ex "du knuffar målet ett antal meter motsvarande din styrkejustering"). Där blir det ju orimligt att allt stiger med fem. Jag provade med att köra med en fjärdedel, men det blir inte lika bra.
Sedan slog det mig att det står en helig ko ivägen för lösningen. Eftersom Point-buy är det rekommenderade sättet att bygga gubbar nuförtiden och man inte kan köpa ett lägre värde än 8, så är ju lösningen att flytta ner hela skalan så att man börjar köpa från 0. Då blir "halva värdet" bara ett ifrån originalets ability modifier och det är nära nog.
Eftersom jag fortfarande ogillar negativa värden, låter jag i så fall 0 vara det lägsta värdet och helt enkelt betyda "så lågt att det inte har någon inverkan på spelet" och dessutom kräva att rollfigurer köper minst 1 i varje värde. En del monster får alltså 0 i något där de rent matematiskt "borde" ha minus någonting, men vem bryr sig?
Frågan som detta långa inlägg leder fram till är alltså, hur helig är denna ko? Förutom att man måste tänka om vad gäller skalan, är det helt hemskt att spela D&D när Styrka 10 är grymt starkt istället för medelmåttigt? Kan man bara slakta en ko som levt i 37 år sådär?
Jag hoppas ju det, men skulle behöva lite fler åsikter.
En sak som jag gjorde redan för flera år sedan är att ta bort de separat uträknade ability modifiers som originalet har. Det var efter oändliga diskussioner med nybörjare "jag har styrka sexton... plus tre... så jag har alltså nitton i styrka".
Nu kan man ju göra det på lite olika sätt i d20-systemet. True20 ändrar ju så att justeringen blir grundegenskapens värde, men jag har aldrig känt mig bekväm med att folk har negativa värden på sina grundegenskaper. Själv testade jag med att använda halva värdet av grundegenskapen och då stiger ju allt som egenskapen påverkar med fem. Nu gör ju inte det så mycket eftersom många saker jämförs med något annat som också stiger med fem (attack mot försvar) eller som lätt kan justeras uppåt (färdigheter mot svårighetsgrader).
Det jobbiga kom ju på de ställen där justeringen används som ett absolut värde (t ex "du knuffar målet ett antal meter motsvarande din styrkejustering"). Där blir det ju orimligt att allt stiger med fem. Jag provade med att köra med en fjärdedel, men det blir inte lika bra.
Sedan slog det mig att det står en helig ko ivägen för lösningen. Eftersom Point-buy är det rekommenderade sättet att bygga gubbar nuförtiden och man inte kan köpa ett lägre värde än 8, så är ju lösningen att flytta ner hela skalan så att man börjar köpa från 0. Då blir "halva värdet" bara ett ifrån originalets ability modifier och det är nära nog.
Eftersom jag fortfarande ogillar negativa värden, låter jag i så fall 0 vara det lägsta värdet och helt enkelt betyda "så lågt att det inte har någon inverkan på spelet" och dessutom kräva att rollfigurer köper minst 1 i varje värde. En del monster får alltså 0 i något där de rent matematiskt "borde" ha minus någonting, men vem bryr sig?
Frågan som detta långa inlägg leder fram till är alltså, hur helig är denna ko? Förutom att man måste tänka om vad gäller skalan, är det helt hemskt att spela D&D när Styrka 10 är grymt starkt istället för medelmåttigt? Kan man bara slakta en ko som levt i 37 år sådär?
Jag hoppas ju det, men skulle behöva lite fler åsikter.