Nekromanti Hur hittar ni spelgrupper & spelare?

zonk

muterad
Ja, hur gör ni? Är på jakt efter en ny spelgrupp, eller evt att grunda en, i Sthlm, och jag började fundera lite. Utöver att fråga här på forumet, i rollspelsgruppen på FB, och att prata med bekantskapskretsen, har ni några andra bra sätt att hitta fler spelare eller rentav en spelgrupp?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Där jag bor nu identifierade jag snart en brädspelsförening på jobbet, gick med i den och började snacka om rollspel.

Det tog ett år, men helt plötsligt trillade intressenterna in.

Annars hade jag prövat att mailbomba företagets mailinglista för "roliga aktiviteter" och frågat om nån var intresserad.

I ett mindre företag hade jag antagligen bara mailbombat hela företaget.

Om inget av det funkat vette tusan.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Gå med i förening. Annonsera i spelbutik. Spelled på konvent.

(Min nuvarande grupp består av två gamla spelare, en gammal spelares fru, en gammal spelares arbetskamrat, en gammal spelares kompis; nätverk FTW). (Jag försökte värva folk i lokala föreningen, intresset var mkt ljumt, ska detta lyckas tror jag man som Rymdhamster måste lägga tid i att etablera sig i föreningen, bli ett ansikte, annars spelar folk bara vidare med de som de redan känner).

Rangertheman

Myrmidon
Vi har spelat en del med befintliga vänner men när den gruppen tappade styrfart blev det lite stiltje. Som av en ren händelse flyttade en Symbaroum-SL och hans fru till stan kort därefter och SL annonserade på FB efter fler spelare, så det löste sig bra. Facebook kan med andra ord funka. Tror det handlar mycket om tur med tajmingen. All of the above funkar också bra. Som aktiv i en nördförening har vi trummat upp ett stort intresse för rollspel. Förhoppningsvis kan det bildas fler spelgrupper. Vår kalender börjar bli rätt full med de befintliga grupperna =)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Erbjud dig att spelleda på lokala ungdomsgårdar/fritidsgårdar. De blir jätteglada om du schemalägger en regelbunden aktivitet som du leder, och det är nog inte svårt att få tag i intresserade spelare. Särskilt inte om det blir just en återkommande aktivitet.

God45

#PrayersForBahakan
-Jag frågar folk som jag gillar om de vill testa att spela rollspel.

-Jag skriver på Facebook (både min egen sida och i rollspelsgrupper).

-Jag skriver här och är ”Jag tänker spelleda X 3 gånger. Var med!” och sedan är det några som vill fortsätta och några de känner som vill hoppa på och så.

Andra råd!:
-Skriv något till någon annans rollspel/scenario biblioteket/ge ut något själv. För då kan du gå ”Hej, jag är rollspelsförfattaren X och har skrivit till Y, gett ut U eller något annat. Vill du vara med och speltesta min nästa grej?”.

-”Bli ökänd på Rollspel.nu så att folk vill spela med dig för att se vilken galning du är på riktigt”

entomophobiac

Low Prep High Play
Vi har under ett par år kört brädspel en gång i veckan. Sen ojade jag mig i telefon över att det aldrig spelas rollspel nu för tiden och personen på andra sidan påpekade att jag faktiskt har en regelbunden grupp. Nästa steg efter det var att damma av böckerna, göra rollpersoner, och styra om veckospelandet till rollspel istället för brädspel.

Nu har vi avverkat två kampanjer och påbörjar förhoppningsvis en tredje på söndag. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har för övrigt planer just nu på att göra en push på jobbet igen. Min plan är att sätta ihop ett "pröva på rollspelstillfälle" med krokar som "Har du sett stranger things och undrar vad det här med Dungeons and Dragons är för något?" och "Har du spelat rollspel förr och tycker det vore kul att pröva på igen?".

Hoppas på att få lite napp och kanske öka ut spelcirkeln lite här uppe.

luddwig

Lawful evil
Jag skrev ett inlägg på intranätet på jobbet där jag erbjöd mig att spelleda. Fick fem spelare samt förvånade kommentarer från några andra kollegor som trodde att rollspel var liktydigt med lajv. Har spellett vid två tillfällen med den gruppen, dock med långa mellanrum. Borde styra upp ett tredje tillfälle för jag vet att dom gärna spelar mer.

Bifur

Veteran
luddwig;n334336 said:
Jag skrev ett inlägg på intranätet på jobbet där jag erbjöd mig att spelleda. Fick fem spelare samt förvånade kommentarer från några andra kollegor som trodde att rollspel var liktydigt med lajv. Har spellett vid två tillfällen med den gruppen, dock med långa mellanrum. Borde styra upp ett tredje tillfälle för jag vet att dom gärna spelar mer.
Myndighetssverige döljer många nördar :)

Makaron

Veteran
Bifur;n334339 said:
Vore intressant att kartlägga vilken sorts nörd som ansamlas var. Tydligen är kombinationen lärare och figurspelare väldigt vanlig (kan nästa garantera att det finns en figurspelande lärare på vare skola, och inte garanterat historieläraren). Och nu säger du rollspelare och myndigheterna...

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n334339 said:
Absolut! Jag känner många figurspelare och rollspelare på mitt jobb och på stadsbiblioteket spelledde jag Symbaroum för 11 personer.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Makaron;n334342 said:
Vore intressant att kartlägga vilken sorts nörd som ansamlas var. Tydligen är kombinationen lärare och figurspelare väldigt vanlig (kan nästa garantera att det finns en figurspelande lärare på vare skola, och inte garanterat historieläraren). Och nu säger du rollspelare och myndigheterna...
Jag kan avslöja att många (manliga) historiker (födda på 70- och 80-talet) är gajmers. Jag har kört en grupp där tre av fem personer var FilDr i historia ... Känner även till flera hängivna brädspelare och figurspelare, varav i alla fall en är professor,

luddwig

Lawful evil
Bifur;n334339 said:
Ja, kanske är det så. De anställda på Skatteverket är dock enligt min erfarenhet generellt inte särskilt nördiga. Det är mest idrott och resor som gäller.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Makaron;n334342 said:
Det där kan bli en egen tråd skulle jag tro.
Jobbar själv inom utbildningsväsendet och kan bekräfta teorin ovan, från mitt håll.

God45

#PrayersForBahakan
ÅkeZorkh;n334354 said:
Det där kan bli en egen tråd skulle jag tro.
Jobbar själv inom utbildningsväsendet och kan bekräfta teorin ovan, från mitt håll.
Nu tänker jag komma med alla mina fördomar. Lärare spelar bara Imperial Guard eller Tau!

ÅkeZorkh

God45;n334355 said:
Nu tänker jag komma med alla mina fördomar. Lärare spelar bara Imperial Guard eller Tau!
Själv är jag inte lärare, så jag är inte helt säker där. Och är inte inne på bräd- eller figurspel så kan inte droppa. Vet att en lärare här är parallelljobbar på Games Workshop och två MA/NO-lärare är inne på svåra brädspel och allmän nördkultur. De faller även i övrigt in i schablonen; medelklass, lätt hipsterism osv. Skolbibliotikarien är också brädspelare. sen finns det ytterligare en rollspelskonstruktör här bland lärarna, som är hemskt hemlig men som tydligen bidrog med material till DoD Gigant under det glada 80-talet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hyfsad tangent antar jag, men jag skulle tro att andelen hobbyspelare (brädspel, rollspel, till viss del lajv) är betydligt högre bland akademiker än övriga befolkningen. Och det är mest akademiker som hamnar inom myndigheter eller utbildningsväsende, av förklarliga skäl.

ÅkeZorkh

^^ true that.

Tack och lov faller inte jag in i kategorin :)