Björn den gode
Swashbuckler
Så jag gick loss lite med chatGPT och byggde en enkel discordbot som ligger och pollar ett google-sheet och sen postar i en kanal på min server när något ändras. So far so good. Men att låta den ligga och köra på laptopen är ju inte så bra, och det är inte heller något som jag har några som helst krav på att den alltid fungerar (även om det förstås är skoj), och den är ju också väldigt lättviktig men behöver tillgång till lite credentials och så, så är bra om det är hyfsat säkert. Lätt att komma igång med men framförallt billigast är det viktiga just nu.
Alternativ jag funderat på:
1. Bära upp min gamla stationära dator, installera linux och låta den stå på. +Jag vet exakt hur jag ska göra, -om det är det enda jag gör med min 'server' så kommer elräkningen nog inte blir rimlig eller?
2. Använda någon molnlösning och sätta upp en VM, eller kanske tom bygga något slags docker-grej. -Jag vet inte exakt hur man gör, men hur svårt kan det vara. ?-det verkar jättesvårt att lista ut vad det faktiskt kommer kosta i månaden men eventuellt är det rätt billigt? Vilken ska man i så fall välja.
3. Köpa en raspberry-pi med tillbehör. -Kanske dyraste lösningen? -Vet inte exakt hur jag gör +Känns som en grej jag ändå kanske vill lära mig.
Vad kan ni rekommendera?
Alternativ jag funderat på:
1. Bära upp min gamla stationära dator, installera linux och låta den stå på. +Jag vet exakt hur jag ska göra, -om det är det enda jag gör med min 'server' så kommer elräkningen nog inte blir rimlig eller?
2. Använda någon molnlösning och sätta upp en VM, eller kanske tom bygga något slags docker-grej. -Jag vet inte exakt hur man gör, men hur svårt kan det vara. ?-det verkar jättesvårt att lista ut vad det faktiskt kommer kosta i månaden men eventuellt är det rätt billigt? Vilken ska man i så fall välja.
3. Köpa en raspberry-pi med tillbehör. -Kanske dyraste lösningen? -Vet inte exakt hur jag gör +Känns som en grej jag ändå kanske vill lära mig.
Vad kan ni rekommendera?