Nekromanti Hur insatta är spelare i spelvärlden?

Eksem

Champion
Jag har tagit mod till mig, och SKA fan i mig genomföra en Nobilis-kampanj med mina spelare, må det bära eller brista. Men ett problem jag inte har haft tidigare dyker upp. Spelvärlden.

Den är väldigt egen, och kryllar av märkliga koncept och viktiga SLP man liksom SKA ha koll på. Men att få alla spelarna att läsa sig igenom boken kommer inte bara vara omöjligt, det kommer ta förbannat lång tid också.

Så, hur introducerar man bäst en spelvärld till sina spelare? En torr föreläsning känns inte så jävla roligt. Det roligaste vore förstås om man gjorde det till en del av spelet. Någon som har några smarta tips eller kommentarer?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ett förslag.

Börja med spelarna som väldigt unga. Då vet deras karaktärer inte så mycket, så som karaktärerna lär sig om världen så gör även spelarna det. Dessutom så är det ganska skoj att börja en kampanj som småungar för att sedan växa upp.

I våran spelgrupp så är det som så att 3 av spelarna har spelledit i den världen vi kör i (Eon). Således så kan SL och 2 av spelarna världen väldigt bra, medans dom 2 andra spelarna har mindre koll.
Deras koll växer dock så som vi spelar mer och mer. Nu hittar dom t.ex. bra på världskartan, och kan säga lite saker om lite olika intressanta platser just för att dom har varit där med andra karaktärer i gamla äventyr.

Jag har nog inget bra förslag förutom att starkt rekommendera spelarna att läsa igenom väl utvalda delar av världsbeskrivning (typ det landet dom bor, den kulturen dom tillhör osv). Men man kan inte tvinga dom att göra någonting, för det leder bara till dålig stämning.

/Naug, tycker om Mundana

Eksem

Champion
Re: Ett förslag.

"Börja med spelarna som väldigt unga."

Asch, det är en bra idé, men tyvärr helt omöjligt i Nobilis...

Möjligt att mitt problem är en smula Nobilis-specifikt? Fast jag kan tänka mig att Vampire-spelare bör ha samma dilemma. Och såna finns det ju gott om?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har inte läst Nobilis, så jag chansar lite. Vad jag vet är att man spelar olika aspekter av verkligheten, något som vi i vanligt tal skulle kalla gudar eller liknande.

Det klassiska sättet att introducera en komplicerad värld (i litteratur, film och liknande) är att presentera den för huvudpersonerna (rollpersonerna) samtidigt som man presenterar den för publiken (spelarna), vartefter handlingen fortskrider. Det gör man genom att huvudpersonerna antingen bor i en liten avkrok och inte känner till hur resten av världen ser ut (Sagan om Ringen, Stjärnornas Krig), att världen innehåller element som huvudpersonerna inte kände till (the Matrix, Highlander) eller genom den praktiska minnesförlusten (Nine Princes in Amber).

Rollpersonerna skulle kunna introduceras som vanliga människor, som av någon fiende fängslats i mänsklig form och därmed glömt sina gudalika krafter. Nu har de av någon anledning återfått dem och måste på nytt lära sig hur deras värld egentligen fungerar.

/tobias

ro83rt

Swordsman
Jag har tagit mod till mig, och SKA fan i mig genomföra en Nobilis-kampanj med mina spelare, må det bära eller brista. Men ett problem jag inte har haft tidigare dyker upp. Spelvärlden.

Den är väldigt egen, och kryllar av märkliga koncept och viktiga SLP man liksom SKA ha koll på. Men att få alla spelarna att läsa sig igenom boken kommer inte bara vara omöjligt, det kommer ta förbannat lång tid också.

Så, hur introducerar man bäst en spelvärld till sina spelare? En torr föreläsning känns inte så jävla roligt. Det roligaste vore förstås om man gjorde det till en del av spelet. Någon som har några smarta tips eller kommentarer? Jag har tagit mod till mig, och SKA fan i mig genomföra en Nobilis-kampanj med mina spelare, ma det bära eller brista. Men ett problem jag inte har haft tidigare dyker upp. Spelvärlden.

Vill de överhuvudtaget spela i världen? Om de vill det varför denna motvilja att läsa på om settingen. Det låter som om rollgestaltningen får lida om man inte vet hur omvärlden är beskaffad.

Eksem

Champion
"Rollpersonerna skulle kunna introduceras som vanliga människor, som av någon fiende fängslats i mänsklig form och därmed glömt sina gudalika krafter. Nu har de av någon anledning återfått dem och måste på nytt lära sig hur deras värld egentligen fungerar."

Det är en bra idé, eller snarare, en variant på den är en bra idé. Nobilis är nämligen vanliga människor innan de blir enNobled, så man skulle ju kunna börja INNAN de blir Nobilis.

Jag kommer plötsligt ihåg ett urmärkt kampanjtips någon drog i Skräckforumet (sorry att jag glömt bort vem det var, men tipset bet sig iaf kvar), det var en upptakt till en Wraithkampanj där de först spelade nåt helt vanligt FBI-spel eller nåt sånt, och sedan dog RP helt mystiskt en efter en varpå de blev sura på den diktatoriske SL. Men innan de hann klaga langade han fram ifyllda wraith-forumlär. Det tyckte jag var en ascool idé.

Man skulle kunna göra en sån variant (lite KULT-stylee), att man kör nåt scenario i nåt annat system (idé till ny tråd här) och sedan så blir spelarna helt oväntat upphöjda till Nobilis. Så får man helt enkelt spela fram världen allt eftersom.

Eksem

Champion
"Vill de överhuvudtaget spela i världen? Om de vill det varför denna motvilja att läsa på om settingen. Det låter som om rollgestaltningen får lida om man inte vet hur omvärlden är beskaffad. "

Åh, jag har berättat om spelet, och en kille har t.o.m läst lite om det på nätet, och de är sjukt sugna på att spela det. Men de är inte direkt sjukt sugna på att läsa rollspelsböcker (utom en, han plöjer Vampireböcker som om det vore näring). Dessutom skulle det ta en herrans massa tid att cirkulera runt boken så att alla skulle läsa den (den är stooor).

Jag är faktiskt likadan de få gånger jag är spelare i ett spel. Jag VILL inte läsa för mycket innan.

Johan K

Gammal & dryg
Gör en sammanfattning !!

Anatar att det är du som är SL.. Gör helt enkelt en snabb text-beskrivning på hur världen ser ut, vilket system som används osv...
Så kan alla läsa det samtidigt.

Sodivra

Champion
Here I come, back from the dead!

Just det, skriver lite inlägg på okänd vandringsort.. He He.
Nå, detta är precis vad jag tänkte göra: Påbörja kampanjen innan enNobling, och sedan introduceras världen iom den. Då får spelarna en känsla för världen innan de gjort sina nya (enNoblade) rollpersoner också.

Alternativet skulle kunna vara att spela med gamla nobles, och köra en "prolog" som handlar om deras nobilis-karriär, ta upp specifika situationer som format dom som individer, och samtidigt introducera olika koncept. (Exempel: "Ni står vid den oändliga mur som går kring hela världssträdet, den som skyddar skapelsen från det yttre..")

Väl gjort hade det nog kunnat ge en enormt bra känsla.

chrull

Stockholm Kartell
vampyrer

De flesta vampyrspelare löser nog problemet med att börja som nybörjarvampyrer och nyinvigda... problemet löst.

chrull

Eksem

Champion
Re: Here I come, back from the dead!

Yey! En Nobilis-kunnig! Det är ju det att det är så mycket information som ska in i huvudet på spelarna, har du någon plan på hur du ska upplysa dem? Ska deras Imperator stå och hålla föredrag (tar bort en del mystiken kan man ju påstå, enNoblandet ska ju vara coolt och konstigt och magiskt som i introduktionskapitlen i grundboken och lajvboken)? Ska de få falla i en massa fällor och lära sig den hårda vägen? Jag menar, de kommer ju inte klara sig länge om de inte känner till Lord Entropy och Code Fidelitatis. Å andra sidan vore det coolt att dumpa dem i Locust Court det första man gör.

Som sagt, hur har du tänkt göra?

Sodivra

Champion

Börja med att beskriva individuell enNobling.
Sedan håller Imperatorn lite föredrag, lite tufft sådär.
Sedan sticker dom ut på en liten promenad, och möter lite olika saker.
Ett litet miniscenario kanske? Sedan gör spelarna klart sina rollpersoner, nu när de vet hur världen ser ut, sedan ett hopp till deras "rutinarbete" i chancel.. Kanske lite andra begrepp introduceras, och ett litet introscenario följer.. (Med fler begrepp?) Eller så?

Johan K

Gammal & dryg
MASSA text, ELLER !!

Å det var det jäkligaste !!
Det var ju inte lite text... Det borde ju finnas nått som är LITE mer lätthanderligt !
& ja, jag håller med dig om att det är roligare att speal fram världen !

Honken

Hero
Åh, jag har berättat om spelet, och en kille har t.o.m läst lite om det på nätet, och de är sjukt sugna på att spela det. Men de är inte direkt sjukt sugna på att läsa rollspelsböcker (utom en, han plöjer Vampireböcker som om det vore näring). Dessutom skulle det ta en herrans massa tid att cirkulera runt boken så att alla skulle läsa den (den är stooor).

Jag är faktiskt likadan de få gånger jag är spelare i ett spel. Jag VILL inte läsa för mycket innan.
Jag skulle kunna tycka att bästa sättet är att pytsa ut lite gran nu och då. Låt dem träffa en NPC som berätta om nått som hänt. Sen en annan grejj kanske de kan läsa sig till. Jag har försökt att få spelare att läsa om länga texter om saker, men även om de läser det så är det inte alla som är motiverade att komma ihåg det. Jag tror man får ge information pö om pö. Eller att du spelar en gång med dem och då kanske de blir nyfikna och läser själva.

/Honken

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Fast jag kan tänka mig att Vampire-spelare bör ha samma dilemma. Och såna finns det ju gott om?"

Va?
Varför det?

Låt spelarna vara omfamnade för typ -5 minuter sedan när spelet börjar. Omfamningen sker på dom inte ont anande människorna. Dom elaka Sabbatvampyrerna gräver ner dom i marken som seden påbjuder, tröttnar och går därifrån. RP:a lyckas under mycket om och men att gräva sig själva upp, och dom är numera vampyrer, ensamma i en mörk, stor, konstig värld. Dom vet inget alls om Vampyrsamhället utan måste lära sig från grunden. Denna inlärning sker med fördel genom spelmötena.

Det var Vampire.

Berätta för mig om Nobilis, för jag vet inte vad det handlar om.

/Naug, man måste lära sig gå innan man kan springa

Eksem

Champion

Ahh, jag tänkte att Vampire var herrans komplicerat och krävde att man hade koll på klaner och sånt från början, men så kanske det inte är?

För Nobilis, kolla den här länken:

Nobilis 101

Någon riktigt bra teaser kan jag dock inte hitta, sedan Hogshead la ner allt Nobilis-material på sin hemsida.

Eksem

Champion

"Sedan håller Imperatorn lite föredrag, lite tufft sådär."

Kan verkligen inte förstå hur jag ska göra det intressant. Jag kommer bara sitta och rabbla fakta, och det blir ju verkligen stendött...

Pendragon

Swashbuckler

Njae... sist vi spelade Vampire var vi tre som spelat förr och hade koll och tre nybörjarna. Nybörjarna spelade skolungdomar på studieresa coh vi som spelat förr spelade Sabbatvampyrer av varierande ålder (mellan 50 och 500 om jag minns rätt).
De stackars skolungdomarna överlevde inte det första mötet. Däremot lyckades de gräva sig upp ur sin kollektiva grav varpå vi, deras nya herrar, påbörjade deras utbildning och indoktrinering...

Vid det sista spelmötet vill jag minnas att de höll på att tortera en lärare och några klasskamrater de inte gillade... :gremgrin:

Sodivra

Champion
En presentation, bara?

Jag tänkte mig mer att imperatorn säger med gudomlig stämma "Ni var människor, men ni är nu något mer. Glöm era människoliv, ni är så mycket högre nu. Alla kommer ni att tjäna mina domäner, och i utbyte kommer de att tjäna er.."

Kanske lite till som passar.
Bre på med lite känslobeskrivningar och fantastiska visioner.