DoD Hur jag lärde mig gilla DoD23

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,601
Alla som hänger på WRNU vet att jag uttryckt mig kritiskt kring DoD23. Det är inte så att jag sagt att det är en dålig produkt, verkligen inte, snarare tvärtom, men att det är mycket som är fel för mig. Jag är inte sämre än att jag kan tänka om :)

"Omvändelsen" var ursprungligen sprungen ur en frustration över att det är så svårt att få till ett fungerande kampanjspel i vuxen ålder. Så jag började fundera på ett West Marches-upplägg, eller i varje fall en kampanj med korta, avslutade äventyr istället för en arc. Det var så vi spelade på 80-talet. Med undantag för några av de färdigskrivna äventyren var det ytterst sällan som något sträckte sig över mer än en helg. När jag tänker på 80-talet ligger det nära till hands att tänka på Drakar och Demoner. En av de, för mig, viktigaste egenskaperna som DoD23 delar med 2:a utgåvan, är att det i stort sett saknar setting. Gruppen kan fylla spelet med innehåll. Det är också en av de saker jag insett den senaste tiden, att det inte är så kul att plaska runt i någon annans spelvärld.

Jag tycker fortfarande att DoD23 har en del moment som egentligen är för "speliga" för min smak. Men strunt samma! Det är ett så välgjort system att det inte kommer att gå sönder om vi kör fast'n'loose. Vi kan hitta på nya förmågor, släkten och annat on the fly och det kommer att funka.

Varken jag eller resten av gruppen är så förtjusta i strid, men jag kan tycka att ska det vara strid, så ska det vara lite speligt. Något av ett schackspel i rollspelandet. Och jag tror faktiskt att gruppen också kan tycka det är kul att koppla på den delen av hjärnan ibland och att däremellan undvika strid. Eftersom det är lätt att gå ner för räkning/tvingas slå dödsslag i DoD23 finns det ju goda incitament att hitta andra lösningar än strid.

Och ankor! :D
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,416
Location
Marjura
Alla som hänger på WRNU vet att jag uttryckt mig kritiskt kring DoD23. Det är inte så att jag sagt att det är en dålig produkt, verkligen inte, snarare tvärtom, men att det är mycket som är fel för mig. Jag är inte sämre än att jag kan tänka om :)

"Omvändelsen" var ursprungligen sprungen ur en frustration över att det är så svårt att få till ett fungerande kampanjspel i vuxen ålder. Så jag började fundera på ett West Marches-upplägg, eller i varje fall en kampanj med korta, avslutade äventyr istället för en arc. Det var så vi spelade på 80-talet. Med undantag för några av de färdigskrivna äventyren var det ytterst sällan som något sträckte sig över mer än en helg. När jag tänker på 80-talet ligger det nära till hands att tänka på Drakar och Demoner. En av de, för mig, viktigaste egenskaperna som DoD23 delar med 2:a utgåvan, är att det i stort sett saknar setting. Gruppen kan fylla spelet med innehåll. Det är också en av de saker jag insett den senaste tiden, att det inte är så kul att plaska runt i någon annans spelvärld.

Jag tycker fortfarande att DoD23 har en del moment som egentligen är för "speliga" för min smak. Men strunt samma! Det är ett så välgjort system att det inte kommer att gå sönder om vi kör fast'n'loose. Vi kan hitta på nya förmågor, släkten och annat on the fly och det kommer att funka.

Varken jag eller resten av gruppen är så förtjusta i strid, men jag kan tycka att ska det vara strid, så ska det vara lite speligt. Något av ett schackspel i rollspelandet. Och jag tror faktiskt att gruppen också kan tycka det är kul att koppla på den delen av hjärnan ibland och att däremellan undvika strid. Eftersom det är lätt att gå ner för räkning/tvingas slå dödsslag i DoD23 finns det ju goda incitament att hitta andra lösningar än strid.

Och ankor! :D
Jag var initialt skeptisk också;
  • hade "vuxit" ifrån DoD
  • var trött på BRP,
  • ville isf köra i settingen med något enklare/modernare system,
  • tyckte illustrationerna var för barnsliga,
  • den nya loggan kändes fel...
men gradvis väcktes nyfikenheten och när jag väl fick det i händerna så blev man troende igen... (men även här är det tyvärr svårt att få till regelbundet spelande i kampanjer i vuxen ålder).
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,601
Ett intressant fenomen jag diskuterade med @StradhLestat (tror jag att det var) är det här med husregler. När jag bara hade läst reglerna och spellett ett eller två pass kände jag att det var ett och annat som skavde, som jag tänkte husregla framåt. Sedan spelledde jag fler spelpass på Nördhäng Norrtälje, samtidigt som jag planerade för spel med hemmagruppen. Då hade mängden husregler minskat. Och nu är det bara några av de alternativa reglerna som jag avstår från, mest för att jag inte vill överbelasta spelarna med olika skadetyper.
 
Top