Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu fungerade

Sodivra

Champion
Precis som Vitulv så har jag klurat lite på möjliga upplägg på ett omdesignat forum. Till skillnad från Vitulv så kan jag inte riktigt designa shit, så se det här som en konceptuell skiss. :gremsmile: Bara önsketänk alltså, ingen hänsyn tagen till tekniska möjligheter.

Jag har utgått från listan över bevakade forum, och låtit det vara grundstommen. Det här önskeforumet speglar hur just jag använder forumet, jag kör alltid på bevakningslistan. Jag tänker att hierarkiska kategorier är idag främst ett arv från windows 95, nu är det flöden som gäller. (Facebook, podcasts, Google+, bevakningslistan, osv.)

Något sånt här skulle det kanske kunna se ut?

Länk till helbild: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17401001/forumprototyp.png

Till vänster ser vi listan över inlägg i bevakade forum. Till höger så ser vi listan på vilka forum som bevakas. Klicka på en checkbox för att plocka in eller plocka ut ett forums inlägg i flödet (nästa gång du laddar sidan). Klicka på forumets titel för att bara se det forumets flöde. (Mao, "gå in på ett forum") Klicka på en rubrik för att bara visa inlägg i forum under denna rubriken. Instant tooltip med forumbeskrivning när pekaren befinner sig över ett forum.

Sodivra

Champion
Det koncept jag presenterar här är alltså ett upplägg man kan genomföra på endast ett designmässigt plan och behålla samma gamla lista på forum. Vill man gå all out med flöde så ska man förstås sortera inlägg efter TAGGAR istället!!! Då skulle "forumlistan" kunna se ut något sånt här, fast snyggare då:

Länk: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17401001/forumprototyp2.png

Alla inlägg med dessa taggar visas i flödet. Klicka på en tagg för att visa endast inlägg med den taggen. Klicka på krysset (eller pil/checkbox/whatever) i taggen för att plocka bort den ur bevakningslistans sorteringen (placeras under rubriken Visas ej) eller återföra den. (nästa gång du laddar sidan)

Är taggar möjligt att göra och bättre än kategorier? Äh, jag vet inte. Det är ballt iallafall, och det är att ta bevakningslista-konceptet till sin naturliga slutpunkt. Det öppnar vissa dörrar och stänger andra.

Sodivra

Champion
Åsså i min perfekta forumvärld så avslutas processen att registrera en ny användare med att man kryssar vilka forum/taggar man vill följa, samt presenteras med en inläggskrivarruta där man uppmanas skriva en hälsning på presentationsforumet, och ställa de frågor man har om man har några. (optional) Sch-bam! Instant välkomnande, och man är delaktig och mindre förvirrad från dag 1, om man vill det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker om ditt första koncept med kategorierna som kryssrutor; det gav bra överblick. Taggar är jag ju generellt skeptisk till (föredrar hierarkier) men om de dessutom ska hålla på och hoppa upp och ner...

Viktigast om man ska ha något, öh, "taggigt" är iaf att under inga omständigheter låta användare skriva in egna taggar =)

Zorbeltuss

Hero
Jag gillar taggar, men jag tycker de inte hör hemma på diskussionsforum.
För att förklara mer varför så kanske jag är intresserad av spelledar-tips för eon, men inte av generella eller andra spelspecifika spelledar-tips, men jag kanske är intresserad av materialet till neotech och generella spelartips, det kommer finnas oändligt många intresseområden man kan ha av en specifik tag så man kan inte göra det snyggt med dubbeltaggar och då måste jag kontinuerligt stänga av och sätta på taggar för att hitta det jag vill, när jag innan lätt bara kunde gå in och se om någon trådtitel tilltalade mig, visst det står på inläggen vad de är taggade med, men det blir lite av en informations översvämning, det blir svårt att ta till sig och jag tror att forumet skulle bli mer otillgängligt om man gjorde det.

/Dzerzinskij som gärna skulle ha taggbaserade filsystem på datorer

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kanske vrållådan ovanför listan med forum. Det är väl sannolikt att man använder den oftare.

Annars är jag helt med på din lösning.

Jag läser forumet genom Senaste Inlägg, och det här blir samma fast bättre.

Sodivra

Champion
wilper said:
Kanske vrållådan ovanför listan med forum. Det är väl sannolikt att man använder den oftare.
Jag håller med dig, jag gillar vrållådan skarpt där den ligger, men ville att forumlistan skulle vara hjärtat i upplägget.

Däremot, om man skulle välja att behålla nuvarande upplägg med både forumlistan och bevakningslistan så hade man ju kunnat sätta vrållådan där och sedan sätta listorna över forum och deras checkboxar i drop-down menyer i topplisten, a la Vitulvs förslag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag gillar det. Det känns modernt och smidigt.