Nekromanti Hur jag vill spela Pendragon

Storuggla

Champion
När jag först skaffade mig Pendragon så läste jag igenom det och kom fram till att det nog var ett kul spel. Trubblet är att när jag ser det idag så tycker jag det är trist, det är ju precis samma sak som ett grottkräl fast med siffror på ens alignment och alla är paladiner. Just alla. Sug.
Ungefär två timmar efter att jag skaffa tmig Pendragon för första gången insåg jag vad jag ville spela i det, en av dessa två grundidéer:
<ul type="square"> [*]Rollpersonerna är inte riddare, de är adelsmän som gör allt för att främja sitt eget hus medan saxarna och pikterna och irländarna står utanför porten och ylar och vill in. De gifter sig av politiska och ekonomiska skäl, gifter bort söner och döttrar för framtida allianser och skickar minst en son till kyrkan (helst den tredje, den första skall ju skolas till att regera och den andre till att slåss). Och är man riktigt mäktig kan man kanske rentav tänka sig att kungakronan vilar på ens avkommas hjässa en vacker dag. Ett slags blandning mellan Pendragon, Kingmaker och Blood Royale, ungefär?
[*]Rollpersonerna spelar adelsdamer och styr riddare hit och dit för att få sin vilja igenom. Något färre fältslag i denna variant. Ett slags.. uh, DDM (man samlar ihop ett lag riddare som sedan får slåss mot någon annans riddare)?
[/list]
Varför vill ingen spela detta? :gremfrown:

Storuggla, plåthatt på

Nightowl

Champion
alla är paladiner
Du måste ha fått tag på ett Pendragon från Bizarro-världen! Behåll det, det blir säkert värdefullt med tiden!

Förutom att jag alltid vill använda Pendragons regler med en specad uppsättning färdigheter till ALLA mina culture gaming-lir, så skulle jag vilja spela riddare. För det har jag egentligen aldrig gjort. Någonsin. Dessutom inser dom i Pendragon att man behöver avancerade plotter för att ha kul.

Om jag ska ha något att klaga på, så är det att det blir så roligt att inte spela kristna cimbrier med alla moduler att inte bara är sant. Fast det stämmer väl med ditt gnäll att det är en sorts D&D, för där vill ju alla vettiga människor spela demihumans, eftersom människor är så trista.

Erik

Storuggla

Champion
"Du måste ha fått tag på ett Pendragon från Bizarro-världen! Behåll det, det blir säkert värdefullt med tiden!"

Du menar att kung Artur inte har två kamppingviner under sitt runda bord i alla utgåvor? :gremshocked:

Men ja, vad spelar man i Pendragon vanligtvis? En drös snubbar i metallkalsonger som slåss för kung, gud och fosterland. Mer Lawful Good Paladin kan man väl ändå inte bli? Sure, du kan inte hela folk med handpåläggning eller smita odöda (sug på den svengelskan!) men du kan å andra sidan om du är gudfruktig nog tåla mer stryk än de icke fullt så fruktiga eller rentav göra mer skada. Paladiner. Hela bunten. Fy fan.

Storuggla, mer byzans skulle inte skada

Nightowl

Champion
Paladiner. Hela bunten. Fy fan.
Öööh... nä.

*Det finns inget som helst krav på att man ska vara snäll, i betydelsen good. Det är bra med 16+ i en del värden, men det kan man ju ha i Cruel och Lecherous, om man vill.
*Det finns inget direkt krav på att man ska vara hederlig och ärbar, men det underlättar om ens Honor inte sjunker under 6.
*Folk är definitivt religiösa, men bara en powergamer som är ute efter +6 i hit points, eller Galahad, beter sig som en pingvin... en paladin, menar jag. Och en trogen Odensdyrkare, som bland annat är Worldly, dvs struntar så mycket det går i gudarna, är ju inte särskilt lik en paladin...

mer byzans skulle inte skada
Du menar som i alla andra rollspel? :gremgrin: Utom Pendragon... och Västmark.

Erik

Storuggla

Champion
"Öööh... nä."

Kom inte dragandes med fakta nu!

"Du menar som i alla andra rollspel? Utom Pendragon... och Västmark."

För i alla andra rollspel spelar man i Byzans? Åfan. Då måste jag nog köpa ett slumpvist valt rollspel så får jag vad jag vill. :gremsmile:

Men seriöst, jag vill ha ett Pendragon enligt de två punkter jag nämde i trådstarten, men det är tydligen för mycket begärt.

Storuggla, går och köper första han ser

Nightowl

Champion
Hur vill du spela Pendragon?

Men seriöst, jag vill ha ett Pendragon enligt de två punkter jag nämde i trådstarten, men det är tydligen för mycket begärt.
Nä, det går antagligen att köra. Framförallt det första förslaget är ju inget problem - det är väl främst rena powergamers som vill spela i enlighet med sin kulturs ideal i Pendragon i alla fall. :gremgrin: Och det andra går väl också bra, det är mest en fråga om att finna spelare. Och naturligtvis ska det finnas en Token Saxon, för det blir så kul när hon sitter och polerar sin makes samling av mjöddrickningsskallar när dom andra ska knyppla... :gremgrin:

Vad jag menade var - om vi stryker lite medhårs - att de flesta rollspel förutsätter att rollpersonerna är self-serving bastards utan ideal. Om dessa rollspel har en hov-setting är det oftast Byzans som gäller.

Själv har jag ALDRIG (nåja, nästan) sett en rollspelare som klarat av att gestalta en "typisk" riddare, lojal mot sin härskare, ärlig, modig och, tja, gudfruktig. Det går helt enkelt på tvärsen mot en modern individualist, så det bästa man ser nån gång är en och annan Front de Beuf, om inte Krille är SL. Det behöver inte vara en enkelspårig figur heller - folk som Galahad och Lancelot är väl lite kusliga - det skulle räcka med en kille som åtminstone eftersträvar de idealen och får lite tasktigt samvete när han släpper på dem. Ungefär som en stereotyp powergamade rollperson i Pendragon, mao. (Enkelspåriga figurer har jag sett ibland, oftast spelade som SS-officerare i helrustning. Måttligt kul, som alla extremkaraktärer).

Erik

Storuggla

Champion
Re: Hur vill du spela Pendragon?

"Nä, det går antagligen att köra. Framförallt det första förslaget är ju inget problem - det är väl främst rena powergamers som vill spela i enlighet med sin kulturs ideal i Pendragon i alla fall."

Javisst går det. Det finns inget regelmässigt som hindrar mig, det är bara det att jag aldrig hört någon som spelar det på det viset. Heck, jag har aldrig hört om någon som faktiskt spelar Pendragon mer än ett oneshot för att visa upp det för folk. :gremfrown:

"Själv har jag ALDRIG (nåja, nästan) sett en rollspelare som klarat av att gestalta en "typisk" riddare, lojal mot sin härskare, ärlig, modig och, tja, gudfruktig. Det går helt enkelt på tvärsen mot en modern individualist, så det bästa man ser nån gång är en och annan Front de Beuf, om inte Krille är SL."

Där har vi skilda erfarenheter.

Storuggla, dregla blod och vara naken?

Nightowl

Champion

Heck, jag har aldrig hört om någon som faktiskt spelar Pendragon mer än ett oneshot för att visa upp det för folk.
Jag känner en hel bunt, men det är för att jag är gammal Greg Stafford-fan.

Där har vi skilda erfarenheter.
Must be... min traditionella spelgrupp har alltid varit allmänt chaotic evil. "Mörka" cyniska spel som cyberpunk och World of Darkness var liksom ingen nyhet för oss, för sådär hade vi spelat fantasy och SF i ett halvt decennium redan... :gremsuck:

Sedan är det det där med culture gaming, som jag är den enda i min grupp som gillar. Och Pendragon är all time high of culture gaming.

Förresten, det är väl bara att säga "Ni ska spela riddare, för bövelen!" och låta dem spela. Om någon VILL spela osedvanligt ädel, så spelar det väl ingen roll - killen får det väl svårare med realpolitiken bara. (Det ultimata anti-powergaming i Pendragon är att spela folk som har låg Loyalty (lord) och Love (family). Sådana personer går åt JÄVLIGT fort när det börjar osa bränt, ungefär som om man envisas med att göra en snubbe utan något man kan använda i strid under vanligt grottröj...)

Erik

Storuggla

Champion

"Förresten, det är väl bara att säga "Ni ska spela riddare, för bövelen!" och låta dem spela."

Rollpersonerna är inte riddare, de är adelsmän som gör allt för att främja sitt eget hus medan saxarna och pikterna och irländarna står utanför porten och ylar och vill in
Nja, bara och bara :gremwink:
Jag ville ju ha dem som adelsmän (vi snackar earls och sådant klabb), inte som sådant patrask som måste ha en maggördel av plåt till vardags :gremsmile:

"Sedan är det det där med culture gaming, som jag är den enda i min grupp som gillar."

Tekumel... mys...

Storuggla, look, no pants!

Nightowl

Champion

Jag ville ju ha dem som adelsmän (vi snackar earls och sådant klabb), inte som sådant patrask som måste ha en maggördel av plåt till vardags
Där är väl problemet, för i den miljö vi talar om ÄR earlar och baroner automatiskt riddare, och om de inte går i plåt regelbundet är det som om man spelar yuppies som inte kan sköta sin mobiltelefon. "Dekadenta adelsmän" passar inte så bra i sammanhanget, egentligen, fast folk med Roman som kulturell bakgrund kommer ganska nära (dom har ju dagger som culture weapon - booh, hiss! och bonus på DEX (som man smyger med) och APP (mesar!)). Däremot kan man väl spela själviska adelsmän med låga vapenfärdigheter? Ge dem en förläning from the start, det är väl heller inga problem.

Men i den bakgrunden så ÄR dom riddare - något annat vore mot lagen, sas. Och tornerar gör man, precis som yuppies spelar golf. Dom får väl fuska, bara. Och gör dom till Romans, då har deras förläningar säkert gamla latifundae som villor och har en stad eller nåt... lite mer byzantinskt. Och så får dom ju sjysst chans på dolk... att sticka i ryggen på folk. Och så får dom se till att skaffa sig en fru som kan blanda till gift och så.

Erik, det är Robin Hood jag vill ha.

Storuggla

Champion

"Men i den bakgrunden så ÄR dom riddare - något annat vore mot lagen, sas"

Ja, Earlen av Midsummer (som tydligen har en jäkla massa mord i sin förläning) är en riddare, men han är ingen Riddare. Alltså, han är inte en sådan fjös som ränner runt och jagar graler, kvestar eller springer på jobb åt sitt hjärtas mö. Han är en man med en massa junk att ta hand om och en familj att ombesörja, han har inte tid med sådant trams. :gremsmile:

""Dekadenta adelsmän" passar inte så bra i sammanhanget, egentligen, fast folk med Roman som kulturell bakgrund kommer ganska nära (dom har ju dagger som culture weapon - booh, hiss! och bonus på DEX (som man smyger med) och APP (mesar!))."

Vem har sagt att de ska vara dekadenta? Kan man inte vara ädel, stolt och likförbaskat vilja se sin avkomma med kungakronan på melonen? Jag menar, Gustav Vasa var väl många saker men dekadent vete fanken? :gremwink:

"Och gör dom till Romans, då har deras förläningar säkert gamla latifundae som villor och har en stad eller nåt... lite mer byzantinskt. Och så får dom ju sjysst chans på dolk... att sticka i ryggen på folk."

Fast jag tänkte mer... öh... ifall man vill bli av med någon på ett så drastiskt sätt så skickar man sir Bubba Rugowski (Dennis Lehane-fans förstår vinken) och dräper karl, eller ser till att han blir skickad mot en här av pikter som målat genitalierna gröna. Att göra det själv skulle ju bara resultera i en massa onödiga frågor och hämnder och mumbo-jumbo.
Och romare... nä. Byzantiner är mer greker än romare, och har då tuffare titlar :gremwink:

Storuggla, osprey here i come

Nightowl

Champion

Vem har sagt att de ska vara dekadenta?
Om du snackar om Byzans får du skylla dig själv! Men du vill alltså spela Shakespeare-tragedi, typ... det är ju ÄNNU mer Pendragon! Jag kan liksom inte se problemet. (förutom att de kan lyckas med att sätta sin son på tronen, det är väl bara koolt, fast i sann Pendragonanda ska du förstås få dem att spela sonen och hans hov sedan så de får se följderna av eventuella misstag up face).

Skäms på dig, den enda skillnaden är att du vill göra gänget till länsherrar från första början. Finns till och med regler för vilka färdigheter man ska ha om de föds in till titeln. Och om de avhåller sig från allt mycket dolkstickande har de en alldeles utmärkt score i Honor, Hospitality, etc...

Notera att även om reglerna förutsätter äventyrande, förutsätter de också typ ett äventyr om året. Resten av året jobbar man... :gremlaugh:

Erik, "alla är pingviner!"

Ymir

Liten kantbaron
Koncept två låter ju görball, jag vore fetpå anytime. Koncept ett funkar också, hellre det än originalkonceptet, men det är ju ett mycket roligare, och samtidigt så enkelt, grepp att vända på Pendragons koncept genom att helt sonika spela kvinnorna. Att vara makten bakom tronen är ofta roligare än att faktiskt sitta på den.

Tror jag, iallafall.

- Ymir, tjejspelare

Spitfire

Swordsman

Heck, jag har aldrig hört om någon som faktiskt spelar Pendragon mer än ett oneshot för att visa upp det för folk.
Tror den kampanj jag kört är inne på sitt 7-8 år.. och då pratar vi inte "en spelkväll= ett år" utan honest to goodness konventionella rollspels äventyr.. med visst avbrott för vinterfasen... utom det år då de reste ner till Rom för att lämna ett meddelande till påven från Arthur då de så gott som spelade ut hela det året.

Spitfire

Swordsman

Om någon VILL spela osedvanligt ädel, så spelar det väl ingen roll - killen får det väl svårare med realpolitiken bara.
Ännu ett exempel från min kampanj. Arthur kallar samman alla sina riddare för att slå tillbaka en saxisk invasion.. under 90% av slaget sitter Kung Mark av Cornwall på sin flank och fiser med alla sina riddare för att mot slutet rida in och slåss sådär lite symboliskt..