Nekromanti Hur julpyntar du ?

Johan K

Gammal & dryg
Enkel fråga i dessa dagar.. Hur julpyntar du din lägenhet ?

För min del så har jag gjort som jag gjord de sensate 5 åren, har min standardtomte, mina 2 vämeljus-som-är-instoppade-i-julaktig-beklädnad samt en liten ängel.

/ Johan K, som börjar känna vittringen av jul-lov nu !! :gremgrin:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag julpyntar inte numera... det gör maken. Iofs hade jag planer på att delta i... det verkar dock som om jag inte kommer hinna med det.

Ulvtanden gör i alla fall så att han sätter upp lite glittergirlanger tvärs över huset. En stjärna åker upp i något fönster och ett antal små skojiga julkulor och andra grunkestjärnor hamnar runt i huset.

Gastono

Hero
Min moder har en stor samling tomtar av många olika material och storlekar som kommer fram i juletid.
Så vart du en går så tittar en liten tomte fram.
De hänger från tak och vägger, de sitter på möbler, i fönster, på golvet.
Jaa, varsomhelst där en tomte får plats :gremlaugh:

Magnum_UBBT

Warrior
Nu jobbar jag i butik och vi har massor av jul och julmusik så för mig så har julstämningen varat nu i flera veckor. Ibland kan det kännas lite mycket men likväl när man komemr hem till vår lgh så plockar man fram lite julblommor, någon halmkrans, minijulgran och allmänt rött.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Typ... inte.

Jag har inte skaffat några direkta julgrejer även om det kanske ligger nån duk i garderoben... Känns lite onödigt att julpynta min lägenhet om jag ändå alltid firar jul 50mil bort (hemma hos mamma förstås!).

Foggmock

Myrmidon
Word.

Morsan micklar ju en jävla massa givetvis, men det enda jag har i mitt rum är en liten tomteljusstake och ett ljus jag dekorerade med olikfärgat vax nån gång på lågstadiet. Det finns ett ansikte med en stor näsa, lite snurrar och några pluppar. Ljuset och staken har stått här inne sen en bra bit innan förra julen, så det gills inte riktigt... :gremlaugh:

Hellzon

Långsamma Vargen
Stakar i fönstren, två stycken prydnadstomtar som jag förbannats med i hyllorna, och en julgranskula från en studentjulfest hängandes i en krok i taket.

/Hellzon - pyntar minimalistiskt

Hjalle

Swashbuckler
Julgran, med mycket smaklöst krimskrams, men vi bantade lite förra året. Dessutom ska det vara ovanligt välstädat, och några rituella saker skall alltid finnas. En fruktansvärd gris i rött papper stoppad med bomull hänger exempelvis alltid någonstans i taket, och ett par stickade, väldigt välgjorde tomtar ska sitta i fönstret. På väggen hänger en speciell julbild som åker upp på julaftonsmorgon och tas ned nån månad senare, när man precis vant sig vid den.

Utöver detta är fina servetter och ljus i alla färger och former ett måste. Adventsstjärnor skall finnas i varje fönster.

Och utanför ska det vara snö. :gremfrown:

-Hjalle, begär för mycket med en vit jul för en gångs skull?

Ymir

Liten kantbaron
Jag har en skithäftig julstjärna med svartblå orientaliska flummönster; nån slags arabisk temapryl jag köpte i en pretentiös Berlinbutik vid Gedächtniskirche. Haken är mest att jag måste orka sätta upp den i fönstret i år igen, och då måste jag ta ned min kinesiska papperslampa med drakmönster - köpt i Berlin också den, för övrigt. Och det orkar jag inte :gremblush:

Sedan har jag några pyttesmå porslinstomtar jag brukar ta fram ibland, men det orkar jag nog inte i år...

Så, utöver julpyntet å wrnu, består juligheten här hemma egentligen mest av en eller två eller tre (jag vet faktiskt inte riktigt) tomma julmust-PET som ligger runtslängda i lägenheten. Men det är kanske inte så illa?

- Ymir, lite slackig, typ

Lycan

Hero
Julgran med hemmagjorda kristyränglar och röda glaskulor, granruskor på ytterdörren och på strategiska platser i lägenheten, och såndär lite modern ljusstake i sovrumsfönstret.

- L

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag julpyntar inte, men om jag kunde välja vilket julpynt som helst, så skulle jag skaffa en sån där förbannad dödskalle som skriker förolämpningar åt alla som kommer in i mitt rum, trä på den en tomteluva och hänga den i fönstret.

MrG

Swashbuckler
Advenstljustakar och julstjärnor på timmers, och en riktig adventsljustake med levande ljus, några jultavlor från syskonbarnen, en tomteluva på sambons blåa nalle, några små tomtar (och första advent så gjorde jag glögg och lussebullar till fester och spel för hela december, bullarna i alla fall, glöggen har redan tagit slut)...

Och så en julrollspelshelg (andra advent i år) har visst blivit tradition, men det är mest en vanlig rollspelshelg, fast vi har glögg (och Niklas hade med sig små presenter :gremlaugh:)

Och till själva julhelgen åker vi upp till Stockholm och lånar min systers ultrastylade hus :gremtongue: