Jag måste säga att när jag läser tråden tänker jag på att "det är vägen som är resans mål". Och om spelarna ska får vara delaktiga i att forma berättelsen, så måste det finnas utrymme för stickspår och sådant som inte leder mot slutmålet. Om slutmålet i huvudsak är SLs slutmål, så känns det lite rälsat, att klippa bort sånt som inte leder rakt dit. Jag säger inte att någon skrivit att man ska rälsa för att det går snabbt, jag säger bara att jag ser en risk att man kastar ut barnet med badvattnet.
Om man vill ha en episk, "effektiv" kampanj, så föreställer jag mig att man börjar med en bra "story", gör 10-15-25 linjära dramatiska och maffiga "scener", och så kör man dem. Jag tror inte jag är så road av det.
Många har nämnt: ta bort striderna. Jag hör till dem som tycker att strid är ett självklart, centralt, spännande och roligt element i rollspel (rollspel handlar inte så lite om att lösa problem med våld). Men det måste gå fort! Om det inte går fort, så är det fel spel/regler/system. Därmed är jag inte förespråkare av att kasta in ett överfall eller två arga björnar bara för att det ska bli strid.
Vi spelade igår. Jag är som vanligt pessimistisk när det gäller hur länge min prep ska hålla. Jag hade en inledande konflikt, följd av en resa till en by, och väl där ett mysterium (ungefär). Fokus var på mysteriet, och jag trodde kanske inte vi skulle bli klara. Vi blev klara med den inledande konflikten, bara. Den kunde varit bara en strid. Men det blev förhandlingar, taktik och rollspel runt den. När striden väl kom gick den fort (till spelarnas förvåning - de hade överskattat motståndarna rätt mycket, det var lite roligt). Efter striden hade de fritagit en gisslantagen SLP som de träffat några sessioner tillbaka. Henne ville de personligen föra hem till sin gård och familj. Fram och tillbaka tog den resan nästan en vecka. Vi gjorde ingen stor grej av det, inget dramatiskt hände, men det var vad spelarna och deras rollpersoner ville göra och det var meningsfullt för dem.
Så frågan är "vad är en bra kampanj", och hur blir den bra även om den kort?
Jag tror man måste ha intressanta möten (inte nödvändigtvis encounters som i strid), med intressanta SLPer, intressanta miljöer, någon slags röd tråd, meningsfulla händelser, och att spelarna/rollpersonerna finner något syfte och mening med det de gör, och att man har roligt.