Jag tror Eksem är inne på rätt spår här. Visserligen, ja, spelet går avgjort snabbare i om man inte har massor av resurser att hålla reda på. Men ändå - känslan av panik och snabbt annalkande död blir nog större när man ser de där, i början imponerande, siffrorna ticka ner, oavsett om de representerar magisk kraft, viljestyrka eller vad som.
Sedan gör det att metaspels-tänket blir starkt och det kan faktiskt gynna känslan av in-game-panik (även om det låter paradoxalt) - spelarna ska få känslan av att de har fått precis den mängd resurser som krävs för att klara striden. Varken mer eller mindre. Och enbart om de fattar "rätt" beslut.
Det innebär att varje gång en chansning kastar bort, låt oss säga, 40 magipoäng så ska man känna "ajdå, nu har jag nog för lite kvar för att klara mig om jag inte har lite tur med mig. Nästa måste bli en crit annars är jag körd!". Bäst är självfallet om reglerna är skrivna så att det bara känns så, mer än ÄR så. Annars blir det lätt frustrerande och för turbundet.
En annan idé är självfallet minskande stridbarhet allteftersom striden går. Du sparar din "superswashbuckling-overhead-tjofräs" (som laddas upp för att bli än kraftigare så länge du gör vanliga attacker) till rätt styrka och tillfälle men råkar bli skadad och komma under halva din max-HP - nu är du helt plötsligt för skadad för att få använda attacken. Klart man blir stressad, särskilt om man känner att man var tvungen att använda den som resurs någon gång under striden i enighet med ovanstående resonemang.
En annan tanke på det hela är att samtidigt som standardkraften i ens attacker försvinner ökar sannolikheten att få en kritisk träff. Lite barbar-aktigt sådär. Gör att man ändå kan se något ljus i tunneln och det inte bara blir frustrerande att man helt plötsligt slår svagare ("kom igen nu, kom igen nu, kom igen nu, slå 20, slå 20..."). Finns det något mer desperat än att sitta och vänta på en kritisk träff?
Sammanfattning:
1. Resurser går åt. Helt enig med Eksem här. Ha gärna stora siffror på dem så det känns att de försvinner!
2. Minskande styrka allteftersom man blir skadad (stridbarhet ska alltså också vara en resurs som förbrukas) men gärna kopplat till ett system som ger en liknande kraft tillbaks fast på ett mer tur-bundet sätt, exempelvis kritiska träffar.