Så i mitt pågående spelklur Anatman kollar jag på ett enkelt konfliktsystem. När det är en konflikt dras ett kort och på kortet står vilken faktor som fäller avgörandet i konflikten (skicklighet, utrustning, ren tur, etc.). Dessutom tänkte jag skriva på kortet hur resultatet ska beskrivas. Detta för att jag har lärt mig att om man ger spelare en regel de måste hålla sig till när de pratar, så tänker de på vad de säger. Spelet är lite framtidsdystopiskt, men jag tror inte att det spelar jättestor roll för detta. Här är några saker jag kommit på:
De flesta saker ger bara hintar om hur resultatet ska beskrivas. Andra ger faktiskt info som förändrar resultatet något (negativa bieffekter, till exempel). Jag vill ha förslag på fler sätt som konflikter kan beskrivas på. Överös meeeeeej!
- Beskriv i detalj
- Kaotiskt, okontrollerat
- Kontrollerat, effektivt
- Använd en metafor
- Nära ögat
- Lyckas, men med negativa bieffekter
- Zooma ut
- Klipp scenen
- Beskriv nervsignaler och muskelrörelser
- Beskriv det från en åskådares synvinkel (person, insekt, övervakningskamera, etc.)
- Beskriv subjektivt, hur det upplevs för en eller båda inblandade parter
De flesta saker ger bara hintar om hur resultatet ska beskrivas. Andra ger faktiskt info som förändrar resultatet något (negativa bieffekter, till exempel). Jag vill ha förslag på fler sätt som konflikter kan beskrivas på. Överös meeeeeej!