Nekromanti Hur kan man beskriva resultatet av en konflikt?

Genesis

Ni dés ni maître
Så i mitt pågående spelklur Anatman kollar jag på ett enkelt konfliktsystem. När det är en konflikt dras ett kort och på kortet står vilken faktor som fäller avgörandet i konflikten (skicklighet, utrustning, ren tur, etc.). Dessutom tänkte jag skriva på kortet hur resultatet ska beskrivas. Detta för att jag har lärt mig att om man ger spelare en regel de måste hålla sig till när de pratar, så tänker de på vad de säger. Spelet är lite framtidsdystopiskt, men jag tror inte att det spelar jättestor roll för detta. Här är några saker jag kommit på:
  • Beskriv i detalj
  • Kaotiskt, okontrollerat
  • Kontrollerat, effektivt
  • Använd en metafor
  • Nära ögat
  • Lyckas, men med negativa bieffekter
  • Zooma ut
  • Klipp scenen
  • Beskriv nervsignaler och muskelrörelser
  • Beskriv det från en åskådares synvinkel (person, insekt, övervakningskamera, etc.)
  • Beskriv subjektivt, hur det upplevs för en eller båda inblandade parter

De flesta saker ger bara hintar om hur resultatet ska beskrivas. Andra ger faktiskt info som förändrar resultatet något (negativa bieffekter, till exempel). Jag vill ha förslag på fler sätt som konflikter kan beskrivas på. Överös meeeeeej!

God45

#PrayersForBahakan
-Beskriv det från en allvetande berättares perspektiv.

-Beskriv de äckliga detaljerna, få minst en annan spelare att må illa.

-Beskriv det absurda i vad som händer, plötsligt är situationen komisk.

-Det var en fullständig och lätt seger där motståndet var patetiskt och meningslöst

Björn den gode

Swashbuckler
Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?

Nässe

Myrmidon
Drömskt
Snustorrt
Tidshopp
Störigt
Visa med kroppen och rörelser
Fokusera på ljud, ljus, syn, hörsel, smak, känsel
Beskriv genom att koppla till ett minne av en tidigare händelse
Beskriv som en profetia om framtiden
Beskriv som en fotbollskommentator
beskriv med starka känslor

Genesis

Ni dés ni maître
Bra grejor! Tack för förslagen.

Björn den gode;n281536 said:
Är det här en variant på resultatkorten i Archipelago? Hade för mig att du inte alls var särskilt förtjust i dom, fast du kanske tänker att du kan göra det bra istället?
Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.

Björn den gode

Swashbuckler
Genesis;n281579 said:
Bra grejor! Tack för förslagen.

Japp, det är en variant av dem, typ. Och nej, jag är inte alls förtjust i dem. Problemet i Archipelago är att det blir krystat. Här har jag inte med särskilt mycket saker som "Det går dåligt, men du får en orelaterad fördel" och så. Här avgör kortet vem som vinner, och sedan säger det något om hur det ska beskrivas. På sin höjd har jag den där "negativ bieffekt"-grejen, men jag försöker att inte detaljera det för mycket.
Men finns inte risken att effekten blir ganska liknande? "Använd en metafor" tillexempel så känns det som att det kan vara ganska paralyserande att komma på en bra metafor och att en i vart fall bryter narrativet genom att istället få en kreativ övning i metafortillverkande insprängt?

Jag tycker i och för sig att själva idén är coolt, och håller med om att de regler som är absolut bäst i rollspel är de som bestämmer hur en pratar, men jag tycker det känns svårt, båda vissa specifika exempel men även generellt att byta sätt efter varje konflikt vilket ju inte finns i varken prosopopé eller nerver av stål.