Oscar Silferstjerna
Årets örebroare
Ni vet hur det brukar bli med äventyrsfrön och kampanjskisser. Om man gillar dem så ligger det nära till hands att man tänker ”cool idé, men det var ju det färdiga äventyret jag ville ha…”. Som skapare har man (exempelvis jag) det motsatta problemet; det finns inte alltid tid eller utrymme att skriva fram alla detaljer. Frön och skisser blir ett sätt att experimentera och pröva sådant som kanske ligger lite utanför den till synes givna ramen.
Hur ska man både hålla sig kort och få med mer än det ytligaste och mest skissartade? Vad måste finnas med för att fröt eller skissen ska bli intressant för dem som spelar? Vad kan man stryka i de utförliga äventyren för att bli mer kärnfull? Jag vet att det finns många minimalistiska rollspel och att både indie- och OSR-spelen erbjuder ett antal utrymmeseffektiva lösningar, men kastar ändå ut några frågor här. Antar att fler än jag har tänkt i liknande banor.
Hur ska man både hålla sig kort och få med mer än det ytligaste och mest skissartade? Vad måste finnas med för att fröt eller skissen ska bli intressant för dem som spelar? Vad kan man stryka i de utförliga äventyren för att bli mer kärnfull? Jag vet att det finns många minimalistiska rollspel och att både indie- och OSR-spelen erbjuder ett antal utrymmeseffektiva lösningar, men kastar ändå ut några frågor här. Antar att fler än jag har tänkt i liknande banor.
Last edited: