Nekromanti Hur kan spelarna hålla reda på nattvakt

frulling

Veteran
I många fall har mina spelare och jag som spelare idéen att det vore bäst med vakt under natten. En fundering har nu dock uppstått; hur man håller reda på tiden? man har ju inte klockor och vill att varje person ska vakta säg 2 timmar var under natten. Några idéer? vi förutsätter att de ej har tillgång till någon typ av klocka.

Ymir

Liten kantbaron
Äldre tiders människor brydde sig nog inte om tiden på det sätt vi gör. Om man skulle ha ett roterande schema för nattvakt så höftade man, och om det i praktiken innebar att någon var vaken 2,5 timmar och någon var vaken 1,5, så var det i slutändan ingen som var säker och därför kunde bry sig.

Sen i arméer etc var det säkert petigare (mer disciplinerat) än såhär, men för vanligt folk...nä, knappast.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skaffa ett timglas?

(Ja, det kan väl eventuellt räknas som en sorts klocka, men en så lågteknologisk klocka att den bör vara tillgänglig i en fantasyvärld.)

Konrad Konvalj

Myrmidon
frulling;n7266 said:
I många fall har mina spelare och jag som spelare idéen att det vore bäst med vakt under natten. En fundering har nu dock uppstått; hur man håller reda på tiden? man har ju inte klockor och vill att varje person ska vakta säg 2 timmar var under natten. Några idéer? vi förutsätter att de ej har tillgång till någon typ av klocka.
Varför behöver de ha koll på tiden? Alltså, spelar det någon egentlig roll om man sitter 2 eller 4 timmar. Har de ingen betydelse rent regeltekniskt så är det ju lämpligt att höfta till och säga till spelledaren att "nu har jag banne mig suttit i två glas så nu väcker jag Tage Möckling!".. Har antal sovtimmar betydelse borde det finnas en regel som hjälper dig annars får du bygga en. Kör på ett slag mot lämplig egenskap, till exempel psyke eller kanske tidsuppfattning. Rullet ger dig sedan en indikation på hur det går. Ett misslyckande kanske leder till att rollpersonen somnar, ett lyckat ger rätt mängd sömn och har man en eld som måttstock enligt Måns exempel så kan man ju alltid få en fördel på slaget.
Måns said:
Väck ALDRIG Tage Möckling!!!

frulling

Veteran
Vikten av att veta var inte så stor, utan det var närmast en fundering över hur man kan gå tillväga, både timglas,månglas och möjligen eld var bra uppslag. Tackar för dessa. Såklart kan de höfta men kände spontant att jag själv skulle ha jätte svårt att veta om jag suttit uppe 30 min och vaktat eller 2 timmar, detta kanske är något man kan öva på. Sedan finns det ju ibland ibland regeltekniska grejer, 8h vila för att få nya spells/hp/inte vara trött mm.

Korpen

Hero
frulling;n7306 said:
Sedan finns det ju ibland ibland regeltekniska grejer, 8h vila för att få nya spells/hp/inte vara trött mm.
Fast om inget händer så brukar vaktpass räknas in i vilan.

Men som sagt så är det sällan så petnoga. :)

God45

#PrayersForBahakan
Man kastar presdigitation och använder den till att lyfta ett föremål upp och ner. Efter exakt en timme slutar magin fungera och man vet att det gått en timme. Måste man kan man göra det flera gånger.
frulling said:
Mest underhållande variant hittills, även mest exakt.