Alla delar påverkar ju såklart på olika sätt. Om en kulturell artefakt inte på något sätt påverkar sina upplevare så får jag väl säga att det är rätt imponerande, för så brukar det inte vara.Ram;n220966 said:Kan du utveckla lite vad du menar med "det sätt spelet är designat" betyder? Vad är "spelet", är det en helhet system/värld/scenarion eller är det i första hand system?
Jag använde exemplet Null State tidigare. Jag hävdar ju att dess SL-del helt klart är en del av "systemet", och tillsammans arbetar system och spelvärld för att i princip tvinga spelgrupperna att reproducera en teknofob uppfattning om världen. Det är nog det jag tycker minst om i det spelet, och är anledningen till att jag skrev Rotsystem...Ram;n220966 said:Vad finns det för intressanta grep man kan lägga med i ett system som styr hur spelet spelas "politiskt"?
System kan också, som tidigare nämnts i tråden, använda sig av bakgrundstabeller och annat för att propagera uppfattningen att en människa formas av sin bakgrund och så vidare.