Nekromanti Hur knäcker man en plott i en kampanj som spelare? INFORMATIONSBOKFÖRING

Templar

Mandalorian
Skulle vilja ha lite input av er när det gäller informationshantering när det gäller att lösa en plott i en på gående kampanj. Håller nu på med en kampanj som är gigantisk och med en hel del namn som dyker upp lite här och där och med stora och snabba händelser. Är spelare, bör sägas.

Har gjort ett händelse schema för vår grupp där händelser och resp personer inblandade i dessa händelser namngivna. (Viktiga händelser för gruppen)

Tänkte om man metodiskt skulle skapa sidorna:
GOD
GRÅZON
OND

alt

Olika fraktioner om man vet dessa!

Nästa steg tänkte jag att aktivt föra in respektive namn i dessa kolumner. Sedan skapar jag en skala som anger hur viktig dessa personer är för plotten i sig.

Skall man göra denna skala i fem eller 10? Hur skall man definiera denna skala.

Har ni några tips?

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillat att ha alla på en sida så att jag kan dra linjer mellan olika karaktärer och företeelser som hänger ihop. Hel linje för vänner, punktlinje för fiender och blixt för våld.

Krille

Super Moderator
Stort papper! Skriv upp en person. Skriv tillhörande taggar ("God45 - ond, frimurare, bilddyrkare, söker struktur"). Dra linjer och pilar till andra saker. Skriv vad linjen/pilen representerar för relation. Ringa in Viktiga Saker med Rödpenna! Använd utropstecken!!! Skriv lösryckta funderingar där de får plats. Upprepa tills du har antecknat Allt! Gå in i Sherlock-läge och se Sammanhanget! Utropa "Jag har löst det!" och visa upp arket för medspelarna! Se hur medspelarna blinkar med ögonen och tittar på varandra med den där typiska "yeah, he's lost it"-blicken. Säg frurstrerat "men ser ni inte?!!" Tjura i ett hörn när det går upp för dig att de andra inte har sett Sanningen.

...åkej, kanske inte precis så, men...

Stort papper! Personer, taggar, relationer, pilar kors och tvärs.

Jag tror nämligen inte att spelledaren är så snäll att denne har konstruerat äventyret i tabellform, utan snarare i någon form av relationsschema, så bästa sättet att knäcka plotten är att rekonstruera relationsschemat i enlighet med de ledtrådar som spelledaren lämnar ut.

Näst bästa sättet är att ånga på och ropa "Geronimo!" med den elektroniska skruvmejseln i högsta hugg och hoppas att ens galna påhitt provocerar fram en reaktion. "Det är ju helt uppenbart att skurken har En Plan! Jag har ingen aning om vad den är, så jag korskopplar fluxgeneratorn så att den kommer att explodera om femton minuter, vilket gör att skurken måste avbryta Sin Plan för att göra något åt Min Plan!"

...märks det att jag spelade Doctor Who: Adventures in Time and Space igår?
Troberg said:
Eller, ännu bättre, en whiteboard och klibbiga gulingar!

CapnZapp

Myrmidon
Som spelledare är det viktigaste:

Du behöver inte en särskilt avancerad plott för att det ska bli helt ogenomträngligt för spelarna.

Det handlar inte om att spelarna är tröga eller korkade. Kombinationen av att inte känna till allt du som SL känner till plus att inte lyckas hålla allt i huvudet mellan sittningarna gör att även det enklaste äventyr kan upplevas som skitsmart av spelarna.

Poängen är: ett rejält komplicerat scenario är närmast undantagslöst ett alldeles för överarbetat äventyr! :)

Sapient

Swashbuckler
Satsa inte på *en* metod - för hur du än startar, vilken metod du än använder, så kommer du att upptäcka att du börjat i fel ände, behöver peta in en sak til precis där pappret tar slut eller liknande. Och du kan, i val av "bokföringsmetod" omedvetet välja en som pekar ut/framhäver fel sorts samband och döljer andra.

("Relationer" är vagt, men om du översätter det till något mer konkret - VILKA sorters relationer drar du streck för tex? Släktrelationer tex. Ja, nu kanske det inte var de som betydde något, utan istället blir du bara konfys över ett mycket detaljerat släktträd, men du missar helt att en viss persons namn är ett anagram för "Jag är skurken" - eller what ever...)

Så kladda på. Vänd och vrid på sambanden. Dra dig inte för att börja om. Tvärtom. Det innebär repetition. Det innebär att du kanske inser att du saknar en pusselbit. Det innebär att du prövar nya infallsvinklar.

Templar

Mandalorian
Hej igen, tack för all input!!! Hade alla er i mina tankar när jag skapade en mind map på ett A3 ark. Började med att skriva ner namn på personerna i kampanjen med en liten förklaring brevid, såsom motiv personligheter m.m.. Sedan drogs linjer i mellan namnen och på varje linje en kort förklaring vilken koppling de har till varandra. Det bildades två faktioner och i en faktion bildades tre grupper som hade egna agendor i resp. faktion.