De funkar exakt som i Hjältarnas tid, alltså att du har ett antal karaktärsdrag som kan vända slaget (alltså om du slår 93 så säger du "Men jag är ju så kvicktänkt så jag vänder på slaget" och får då istället 39).aknaton;n323815 said:Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
Hundra procent ärligt så tycker jag det här ändå är en väldigt fin attityd. När jag såg att det skulle komma ännu ett post-DoD efter Svavelvinter-spelet, Symbaroum, Svärdets Sång osv så blev jag lite less men när jag såg att det skulle använda ett etablerat regelsystem rakt av så tyckte jag det var döbra.Måns;n323937 said:Ska jag vara ärlig så har jag inte spelat med relationer på samma sätt, utan lyfte bara in det på rollforumuläret utan att reflektera över det. Vet inte om det är från HT eller om det är något från Hjältarnas väg?
Ingen fara! och jag kan säga att just att vi hade ett färdigt system som redan passade till 99% gjorde att vi kunde fokusera enbart på setting-, kampanj- och spelmaterial. Jag har ju varit en del av den där "alla system ska vara unika"-falangen, men det är skönt att ändra sig. Sedan kommer jag garanterat att husregla men det ser jag som en feature2097;n324772 said:Uh. Sorry om det lät opepp. Missförstå mig inte, jag tycker om det jag sett av KH.
Jag håller med. Jag gillar egentligen bara den typen av poängsatsning om spelet vill att spelarna ska bli av med sina poäng. Så skulle man knyta poängen till en refreshmentmekanik så hade det nog funkat bättre. Men det är sånt som jag gärna husreglar själv.2097;n324771 said:Jag tycker mer om när man "bettar" innan rullet, typ att "ok det här slaget är om min lärling Brianna så detta slag ska jag satsa lite extra på" att man betalar redan innan man slår för en bonus. (Typ som advantage i Dungeons & Dragons.)
Min reflektion från Järn är att karaktärsdragen även om de ger trevliga rollspelsmöjligheter, ibland kändes lite obalanserade ihop med RP som redan från början är ganska bra. Lägger man sedan på en liknande mekanik i relationer som ger ännu fler omslag... Det beror så klart på hur ofta man slår och kanske är det inte rakt av samma i HT, men någon form av snävare ramar än en gång per spelmöte hade jag funderat över. Eller en högre kostnad för att använda dem.Måns;n324774 said:Jag håller med. Jag gillar egentligen bara den typen av poängsatsning om spelet vill att spelarna ska bli av med sina poäng. Så skulle man knyta poängen till en refreshmentmekanik så hade det nog funkat bättre. Men det är sånt som jag gärna husreglar själv.
Synd. Det var en av anledningarna till att jag backade spelet.Måns;n331230 said:Vi har beslutat att låta reglerna för Relationer vila. Det finns fortfarande uttymme att skriva ner sin vänner etc på formuläret men vi knyter ingen regel till dem. Däremot får man gärna lägga ner tid och kärlek på dem så att SL kan använda dem i spel.
En av tankarna med det som blir hela Hjältar-serien är att i principa allt material är kompatibelt med alla spel. Vill man använda reglerna för relationer från Hjältarnas väg även i Kopparhavet så är det superenkelt att föra in.aknaton;n331322 said:Synd. Det var en av anledningarna till att jag backade spelet.
Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.aknaton;n323815 said:Hur kommer mekaniken för relationer och karaktärsdrag fungera? När kan dessa aktiveras? Hur ofta? Hur får man dem? Etc...
Kopparhavets hjältar, liksom Hjältarnas tid, bygger på enkelthet och låg tröskel för spel. Och även så få regler som möjligt väl i spel. Vi siktar på att nya regler ska följa befintliga mekaniker och försöker att absolut inte tillföra något.Dunderklumpen;n332731 said:Spontant gillar jag detta! En viktig och intressant grej för mig är att det inkluderas info om hur och varför och när man kan/bör byta särdrag, exempelvis när Molok funnit in som eller sett det hopplösa i sin hjälpsamma natur etcetera.
Detta låter bra!Måns;n332723 said:Efter speltest har vi landat i en "ny" lösning. Vi klumpar helt enkelt samman relationer, karaktärsdrag och drivkrafter under kategorin särdrag. Mekaniken är samma som tidigare men innehållet är bredare. Vi upplevde att 4 karaktärsdrag kunde känns lite väl mycket så nu kan man blanda upp lite som man vill.
Molok i vår kampanj har exempelvis särdragen:
* jag ska finna min son
* jag är för gammal för den här skiten
* jag bryter aldrig mitt kontrakt
* hjälpsam