Nekromanti Hur kommunicerar man sin röda tråd?

Bassejr

Hero
Jag spelleder ju en liten grupp i ett hemmagjort postapokalyptiskt demon-rollspel. Min röda tråd genom rollspelet är de tre faktionerna, som alla har varsin id´e om hur man ska bygga upp samhället efter apokalypsen. Den sekundära röda tråden jag valt är att karaktärerna ska få se en värld som lider, och som behöver bli hjälpt. Karaktärerna ska känna att deras handlinga behövs, och att de måste driva kampen för någon av faktionernas ensak, eller grunda en egen faktion för att återbygga det mänskliga samhället.

Frågan är.... In game, med spelare som är ganska vana vid en linjär, rälsad, strids- och spelfokuserad speltyp framför karaktärsdrivet rollspelande, Hur ska jag kommunicera det här till mina spelare? Jag har presenterat faktionerna för dem, presenterat de motsättningarna de står inför, och jag har försökt skapa spelledarkataktärer som rollpersonerna ska kunna relatera till och förhandla med inom alla faktionerna, men karaktärerna känner fortfarande ingen motivation eller behov av att driva sin åsikt i det hela. För allt de bryr sig skulle demonerna bara kunna komma på fläcken och förslava mänskligheten så är vi klara.

Några tips?

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, snacka med dem off-game? Fråga vad deras rollpersoner verkligen brinner för, vilka drivkrafter de har. Säg att det är viktigt för att spelet ska funka att de vill något. Jobba därifrån och bygg upp spelet så att de har chansen att agera på sina drivkrafter. Och tala om för spelarna vilken spelstil du är ute efter.

Totte

Warrior
Problemet du kan stå inför är att dina spelare inte är intresserade av det du erbjuder utan nöjer sig med en enklare världsordning som inte kräver så mycket tänkt, inlevelse och energi utan nöjer sig med det vanliga bunta ihop-slå ihjäl-loota.

Alla sorters spel funkar inte på alla sorters spelare.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade pratat med dem utanför spelet och sagt exakt det du säger i första stycket. Sedan hade jag frågat varför de inte nappade. Får du då att deras karaktärer inte skulle bry sig om sådant får du säga till dem att de gjort fel karaktärer för spelet och att de får göra nya.

Feuflux

omjonasson.se
Totte said:
Problemet du kan stå inför är att dina spelare inte är intresserade av det du erbjuder utan nöjer sig med en enklare världsordning som inte kräver så mycket tänkt, inlevelse och energi utan nöjer sig med det vanliga bunta ihop-slå ihjäl-loota.

Alla sorters spel funkar inte på alla sorters spelare.
Har du (trådskaparen alltså) tidigare bara kört rälsade äventyr med gruppen och de varit nöjda? Har du inför den här kampanjen berättat att den kommer kräva ett annat slags deltagande för att det ska bli bra?

Med den spelgrupp pluggkompisar jag spelade en del med på universitetstiden så hintade jag en gång om att frångå det traditionella "SL sköter allt och spelarna reagerar" och prova ett "vi sköter en massa SLPs ihop" men ingen var intresserad alls utan ville ha på det gamla sättet. Så jag provade aldrig.

Bassejr

Hero
Jag har tänkt att spelarna genom de äventyren som började kampanjen (vilket har pågått i snart fyra spelmöten) skulle få mer av en inblick i hur de olika faktionerna hjälper till att göra världen till en bättre plats enligt derasrespektive ideologier. Jag har precis introducerat dem till Nomadernas naturnära livsstil, och en del till Imperiets sociala och välutvecklade samhällsprinciper, vilka kommer ta ett stort steg frammåt när deras sanna identitet avslöjas. Efter det kommer jag visa Kulternas erbjudanden om makt för de starka, och en ordning att följa för de svaga, för att karaktärerna sedan ska få välja vilken sida i konflikten de vill ta, eller om de tycker att alla sidorna är inhumana och vill starta en egen faktion som ska driva en fjärde synpunkt.

Men jag ska prata med spelarna och få dem att undersöka sina karaktärers motiveringar och åsikter.

Bolongo

Herr Doktor
Min första tanke efter ditt ursprungliga inlägg var "show, don't tell", men jag ser i ditt sista post att det är precis det du gjort.

Så den alternativa förklaringen är den som flera andra varit inne på. Man måste kännna sina spelare och veta vad de vill, så att man kan trycka på deras knappar. Och om man inte spelar med människor man känner extremt väl, eller är en övernaturligt skicklig vardagspsykolog, får man testa att helt enkelt fråga dem.

Lägg fram vad du tänkt dig i grova drag, "det här är känslan jag är ute efter, detta är typen av teman som kommer att tas upp, vad tror ni om det?" Gör helst detta innan du planerat material för 20 spelsessioner...

Om du känner dig riktigt experimentell så finns det modeller för hur man kan planera en kampanj tillsammans med sina spelare. :gremcrazy: