Bassejr
Hero
Jag spelleder ju en liten grupp i ett hemmagjort postapokalyptiskt demon-rollspel. Min röda tråd genom rollspelet är de tre faktionerna, som alla har varsin id´e om hur man ska bygga upp samhället efter apokalypsen. Den sekundära röda tråden jag valt är att karaktärerna ska få se en värld som lider, och som behöver bli hjälpt. Karaktärerna ska känna att deras handlinga behövs, och att de måste driva kampen för någon av faktionernas ensak, eller grunda en egen faktion för att återbygga det mänskliga samhället.
Frågan är.... In game, med spelare som är ganska vana vid en linjär, rälsad, strids- och spelfokuserad speltyp framför karaktärsdrivet rollspelande, Hur ska jag kommunicera det här till mina spelare? Jag har presenterat faktionerna för dem, presenterat de motsättningarna de står inför, och jag har försökt skapa spelledarkataktärer som rollpersonerna ska kunna relatera till och förhandla med inom alla faktionerna, men karaktärerna känner fortfarande ingen motivation eller behov av att driva sin åsikt i det hela. För allt de bryr sig skulle demonerna bara kunna komma på fläcken och förslava mänskligheten så är vi klara.
Några tips?
Frågan är.... In game, med spelare som är ganska vana vid en linjär, rälsad, strids- och spelfokuserad speltyp framför karaktärsdrivet rollspelande, Hur ska jag kommunicera det här till mina spelare? Jag har presenterat faktionerna för dem, presenterat de motsättningarna de står inför, och jag har försökt skapa spelledarkataktärer som rollpersonerna ska kunna relatera till och förhandla med inom alla faktionerna, men karaktärerna känner fortfarande ingen motivation eller behov av att driva sin åsikt i det hela. För allt de bryr sig skulle demonerna bara kunna komma på fläcken och förslava mänskligheten så är vi klara.
Några tips?