Nekromanti hur komplicerat är stridssystemet?

Marcus_UBBT

Warrior
jag satt igår och läste om Gondica på rollspel.com, och jag måste erjänna att jag blev mer än riktigt sugen. för tillfället spelar jag eon, vilket jag inte spelat på 3 år (även om visst intresse funnits). hursomhelst tänkte jag ta tag i mitt rollspelstorra liv och börja spela i sommar, men jag spyr verkligen galla över eons stridssystem och vill helst undvika övrigare konfrontation med just det spelet. då Gondica verkar riktigt intressant undrar jag naturligtvis: hurdant funkar Gondicas stridssystem? Snälla säg att det är quick and painless som i DoD?

Nightowl

Champion
Gondica fungerar ungefär som DoD - man slår ett initiativ, man har attacker som kontras med duckningar/pareringar, man har ett numeriskt värde som visar hur mycket dunk man tål (Tålighet) som dessutom fördelas över kroppsdelar osv. Man slår på olika sätt, men 'paradigmet' är detsamma.

Det som kan vara komplicerat är två saker.
Det första är systemet med handlingar. I Gondica delas olika grejer man gör i strid in i a-handlingar, b-handlingar, c-handlingar och d-handlingar, och hur mycket man hinner beror på vad tusan man har för sig.
Under varje runda kan en göbbe på sitt initiativ göra antingen hur många a-handlingar han vill, en c-handling eller en d-handling. På andras initiativ kan han göra b-handlingar.

A-handlingar exemplifieras bäst av ett anfall i närstrid. Varje a-handling efter den första minskar värdet på vad man nu gör med en T6, så om man inte är en hypermästare försöker man bara en eller två grejor. Å andra sidan, har man höga värden kan man göra en hel sörv attacker. Systemet är utformat för att efterlikna fäktscener där först person a anfaller - tschack tschack tschack - medan hans motståndare parerar eller undviker - och sedan slår denne tillbaka - tschcak tschack tschack - och så går det fram och tillbaka.

B-handlingar är försvarshandlingar, det är därför man bara kan utföra dem på andras initiativ - man reagerar på någon annans handling. Liksom a-handlingar kan man göra hur många som helst, teoretiskt sett, men det är bara teoretiskt sett. Varje b-handling efter den första minskar ens chans med en T6. B-handlingar och a-handlingar påverkar också varandra. Om Vikrat kommer före Kimon och anföll Kimon två gånger på sitt initiativ, så att Kimon parerade två gånger (två b-handlingar), har Kimon -2T på vad han nu gör på sitt initiativ. Om han väljer att anfalla Vikrat, har Vikrat också -2T - han har ju anfallit två gånger. Se vad jag sade om attack-parer-sekvenserna ovan.

C- respektive d-handlingar är grejer som tar en hel eller flera rundor - ladda ett vapen, dra fram ett vapen (om man inte vill 'snabbdra' det, då är det en a-handling), springa allt vad tygen håller, och så vidare. De skiljer sig åt genom att den ena (jag kommer aldrig ihå¨g vilken) syftar på avvaktande handlingar, den andra på sådana som bara tar lång tid.

Väl värt att notera är att krutvapnen i Gondica är tämligen realistiska. Det innebär att den som inte har någon sorts mekanurgiska supervapen (renässans-motsvarigheten till de där grejerna J och K knallar omkring med i Men in Black) skjuter man max en gång pers strid, sedan drar man sin klinga och rusar in i närstrid. Det innebär också att i synnerhet om man har ett sidovapen, en pistol, så innebär alla skott på mer än ganska nära håll att skottet mest går på Theos försyn. Slutligen är skjutvapen rökiga, bullriga och osäkra. Det finns en del extraregler som gör användandet av dem mindre rakt på sak än pilbågar och svärd, som avser att representera detta.

Den ANDRA saken som är komplex är inte komplex egentligen, den är bara svår att förstå på grund av de kompakta reglerna. Läs reglerna om skador noga, inklusive träfftabellen - de är mycket enkla och intuitiva när man väl förstår dem, men som de är skrivna får man läsa två gånger innan man fattar dem.

Det finns ingen motsvarighet till Eons detaljerade skadesystem - skador är väldigt abstrakta.

Nightowl

Marcus_UBBT

Warrior
ok, so far so good, men tar striderna lång tid när man kan dem?

hursomhelst, jag börjar bli än mer sugen på gondica.

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

men tar striderna lång tid när man kan dem?

<hr></blockquote>

De går snabbare än i Rolemaster. /images/icons/cool.gif Allvarligt, nej, jag tycker inte de tar särskilt lång tid, men jag vet inte riktigt hur du definierar 'lång tid'. Jag vet folk som hatar tärningar av princip och tycker stridsreglerna i gamla Expert Drakar och Demoner var alldeles för mycket, medan jag tyckte de var OK. Jag vet folk som säger sig hata tärningar och säger att World of Darkness inhouse-system är så storytelling och snabbt och smidigt, medan jag själv tycker jag sitter och slår hela hinkar med tärningar (mina stridserfarenheter från WoD kommer främst från ivrigt Werewolfande) och längtar efter något annat. Rolemaster är ökänt som ett långsamt spel, men jag har spelat det med en SL som kunde reglerna som ett rinnande vatten, och då gick det ganska snabbt. Så det är ganska subjektivt.

Stridsreglerna är ungefär lika många som Eons basregler (dvs alla som inte är valfria regler) kanske lite färre. Skadesystemet är mycket enklare än Eons. Ungefär lika enkelt som DoD6 (Gondica räknar med olika absorbering av skada för olika typer av attacker, men de flesta rustningar har liknande värde för alla attacktyper utom krutvapen, så...).
Sättet som handlingar etc fungerar på möjliggör en mängd handlingar i samma runda, men om man inte fajtas mot någon som är lika bra så brukar det leda till högar av döda 'mooks' (kardinalens garde, borgmästarens dumma musketörer, spanska pirater, etc - översatt till Gondicas verklighet, förstås) på ett färre antal ronder än om man gör en enstaka attack varje rond, så den slutgiltliga tid som går åt i verkligheten blir väl densamma.

Ja, jag skulle säga att de är förhållandevis snabba. Det jag kan tänka mig saktar ned saken är grund-tärningsslaget: en drös T6. I DoD6 slår man bara EN T20 och jämför med ett värde, i Gondica slår man 2 till säg 6 T6 och lägger ihop. Att slå tar inte så mycket längre tid, men att lägga ihop kan göra det. Precis som i WoD (en grej jag gillar med det systemet) är att när man väl slår för något man verkligen RULAR på, så KÄNNS det.... här kommer 5 pluppar i Brawl plus 5 pluppar i Dexterity, eller här kommer 18 snäpp, ät 6 jävla T6 i Hillebard nä glöm det jag vräker på med en Virtus också, jag SKA nagla den där jävla hornlösingen, TOLV T6 HÖR NI DET ERA KRABBSALTARE <big>HAR INGEN FLER TÄRNINGAR, NU JÄVLAR GER VI DOM, JAAAAAA! (orgasm)</big>.

Äh.

Något sådant. Händer väl en gång per session, och känns liksom lite mer i ryggmärgen för oss aleofiler än 'jag har CL 32, jag slog 6', liksom. Men det är bara jag.

Nightowl