Nekromanti Hur krigar man? I exempelvis Stalingrad?

Organ

Out of time, out of mind
Missförstod jag Organ när han skrev att tyskarna verkade bakom ryssarnas linje i minst lika stor utsträckning som ryssarna?
Nja, det var snarare så att jag inte förklarade mig fullt ut. Ryssarnas försvarstaktik gick ut på att man besatte frontlinjen fläckvis. Man gjorde en linje av välförsvarade stödjepunkter som sammanbands av ett nät av skyttegravar och tunnlar, allt för att man enkelt skulle kunna förstärka dem när de blev anfallna. Avstånden mellann dessa stödjepunkter varierade från att ligga tvärs över gatan till att vara flera hundra meter bort. Så den som ville smita igenom, vare sig det var tyskar eller ryssar, hade det inte alltför krångligt om dessa bara visste hur och var de skulle förflytta sig. Den nämda ryska taktiken att försvara varje centimeter gällde alltså dessa stödjepunkter och inte hela frontlinjen.

Men visst hade ryssarna ett visst övertag eftersom det hela utspelades på rysk mark men det var till största delen pga att de civila som var kvar i staden var på deras sida.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
En liten osäkerhet kvarstår om utposterna:

Hur många män utgör en sådan, ungefär; och vilka olika grader har mannarna? Är det en korpral och fem thugs, eller what gives?
Tja, jag antar att det beror på hur stor och/eller viktig utposten är. (Bra svar, va?) :gremgrin:

Intressant att veta kan dock vara att den minsta enheten i tyska armén var en Schützengruppe (skyttegrupp). En sådan bestod vanligen av tio man och även om den exakta sammansättningen och beväpningen ändrades vartefter behov uppstod så kan man lite förenklat beskriva den så här: Den bestod som sagt av tio man och leddes av en Gruppenführer (vanligtvis en löjtnant). Under honom fanns det en Truppführer (vanligtvis en sergeant eller korpral) som även var ställförträdande gruppchef. Själva gruppen bestod av två delar; en Schützentrupp, som bestod av fem skyttesoldater, och en MG schützentruppe (kulsprutegrupp), bestående av en kulspruta med en servis av tre man (en skytt, en andreskytt/laddare och en ammunitionsbärare). Den individuella beväpningen för alla var gevär, utom för gruppchefen som var beväpnad med en kulsprutepistol, och kulsprutegruppens andreskytt som var beväpnad med en pistol. Försteskytten var obeväpnad (ja, om man nu kan kalla en kille med en kulspruta för obeväpnad). Vartefter kriget gick så insåg man värdet av automatvapen och eldkraft, varvid man började utöka kulsprutegruppen med en pjäs till. Uppgiftsfördelningsmässigt löste man detta genom att ta bort ammunitionsbäraren och genom att minska antalet skyttesoldater till fyra. Man ökade även antalet kulsprutepistoler inom gruppen från en till mellan tre och fem stycken. Hur en grupp såg ut under slaget Stalingrad är lite svårt att säga men antagligen som en blandning av förslagen ovan. (Troligtvis var den mer lik den senare.)

Hur många medics har man? Är det en i varje utpost, eller?
Det har jag faktsikt ingen aning om. Amerikanarna t.ex. hade en sjukvårdsutbildad skyttesoldat per Squad (dvs deras motsvarighet till tyskarnas Schützengruppe). Om tyskarna hade ett liknande system vet jag ej men det låter inte särskilt otroligt.

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Tysk sjukvård

Tyskarnas plutonssjukvårdare (kallades typ "sjukvårdssoldater") satte upp och flyttade runt sjukvårdsstationer relativt nära frontlinjen, där det fanns -väldigt- grundläggande medicinsk utrustning. Bårbärare eller stridsparskamrater tog sen sina skadade till de här nästena där de förbereddes för vidare transport uppåt i sjukvårdskedjan (först till trupp/divisionsförbandsplats, sen antagligen vidare till fältsjukhus).

Jag vet inget närmare om hur det såg ut på soldatnivå, men jag misstänker att alla fick lära sig att lägga första förband samt känna igen symptom för saker som man bör tas bort från frontlinjen av (cirkulationschock, nerkylning etc). Exakt hur sjukvårdsorganisationen fungerade i Stalingrad vet jag heller inte, sannolikt fanns det på plutonsnivå 1-2 sjukvårdare som kunde ta hand om skadade och förbereda dem för transport (och vid transport kunde man troligtvis ta skadade klart högre upp, till "rätt" ställe i sjukvårdskedjan snabbare), fast då på mer immobila platser i "plutonshögkvarteret".

Organ

Out of time, out of mind
Re: Good stuff

Här finns liknande info om den ryska motsvarigeheten. Och här finns lite mer allmän info om vad en skyttegrupp sysslade med under vk2 och lite om hur de skilde sig från varandra beroende på nationalitet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Hur krigar man? I exempelvis Stalingrad? (ot)

förresten vill jag spela Godlike
Jag med! Om vi ändå kände någon som hade spelet så vi kunde tjata oss till att få spela.

/Anders

Storuggla

Champion
Re: Om du förmår att titta i e-posten...

I egenskap av Godlike-villgänaspelare som jag är skulle jag gärna se ett sådant utskick till mig med. Det förr eller senare kommer jag spela/spelleda WWII-rollspel och då behövs det lite kött på benen, mer än att bara tycka saker.

Storuggla, snälla skäggo?

Rising

Vila i frid
Re: Om du förmår att titta i e-posten...

Ser man på, jag hade ju en massa nya mejl... Hmm, måste börja titta i den här lite oftare...

Men här är den ju! Owaaaa!!!!

*springer ut och krigar*