Re: Kom till saken!
Vad jag sa är att skador inte alltid är vad de ser ut som. Det är ju precis det du säger. Du utgår däremot att det verkar vara till rollpersonens fördel.Jo, men det där har inte med saken att göra. Den fråga som skulle gett dig rätt är "rollpersoner som får ett kritiskt sår kommer förstå att såret är kritiskt", och det är ju det jag inte håller med om, eftersom inte alla kritiska sår ser kritiska ut.
Det är verkligen i undantagsfall som kroppen kan fungera till 100% när den är skadad, oavsett om rollpersonen har fattat det eller inte. Har rollpersonen inte fattat att han är skadad så finns det heller ingen anledning att tänka i banor om att fly för en rollperson. Självklart har spelaren fattat att rollpersonen är skadad, men han har ju bara strukit ngra KP och ser inte det som särskilt farligt om det inte påverkar rollpersonen i övrigt.Jag är inte helt övertygad om det heller. En rollperson som har full förmåga, men som ändå är väldigt skadad, han tjänar ju väldigt mycket på att avsluta striden och fly. Han är fortfarande snabb och har god flyktförmåga, och han har mycket att förlora genom att dö. En person som har kraftigt nedsatt stridsförmåga är oftare mer utelämnad åt motståndaren.När spelarna drar bort KP från sina rollpersoner kommer det inte att få särdeles stor effekt för rollpersoneras handlande såvida man inte slänger in att skadorna ger en prestationsförsämring.