Nekromanti Hur lägger man upp storyn till ett nytt rollspel?

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Hej :gremlaugh:
Jag kommer att använda mig av Fish Tank, så de kommer ha egna val, annars är det ju nästan ingen mening med ett rollspel x) ska försöka göra det så fritt som jag kan utan att det blir rörigt.

Ja...vad handlar naruto om...heh vet inte vart jag ska börja XD
Det är en värld där militären består av ninjor som kan ha många olika abilites som ex. genjutsu (attacker mot motståndarens sinne), taijutsu (kampsport) och ninjutsu (främst elemetala attacker, som ex. eld). Sen finns det ju olika ninja byar och kriminella organisationer som ex. Orochimaru och hans Sound village. Pga att många krig har varit i mellan byarna så litar de inte på varandra och det finns mycket hat mellan dem. De tror inte på fred, allianser osv, men det är det som börjar förändras under mangans gång, även fast många har svårt att släppa vad som hänt i det förflutna. Sen så handlar ju det om Naruto, men det visste du ju redan så han säger jag inget om x)

Det är en anime /manga som handlar otroligt mycket om vänskap och emotionella band man skapar med en person. När jag säger att det handlar om kärlek så menar jag såklart också kärleken inom ens familj och till ens vänner (vilket är den som visas mest). Det handlar mycket om att skydda dessa personer, rädda dem osv. osv. det ska vara kärnan till en ninjas styrka. Oavsett om det har lett till hat.

Det handlar också om att aldrig ge upp, och att om det inte är värt att dö för, så är det inte heller värt att leva för. Att ge sitt allt och göra allt för de man bryr sig om. Det handlar om att kunna övervinna hat och att man inte kan göra allt själv, utan man måste ha folk som hjälper en.

Ja, den handlar om mycket som jag inte skrev också. Det är svårt att beskriva serien kort för den är riktigt lång x)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Emaniac said:
Hej :gremlaugh:
Jag kommer att använda mig av Fish Tank, så de kommer ha egna val, annars är det ju nästan ingen mening med ett rollspel x) ska försöka göra det så fritt som jag kan utan att det blir rörigt.
Försiktig nu ty det du säger är nämligen inte allmängiltigt, kanske inte ens normen.

Emaniac said:
Ja...vad handlar naruto om...heh vet inte vart jag ska börja XD
Det är en värld där militären består av ninjor som kan ha många olika abilites som ex. genjutsu (attacker mot motståndarens sinne), taijutsu (kampsport) och ninjutsu (främst elemetala attacker, som ex. eld). Sen finns det ju olika ninja byar och kriminella organisationer som ex. Orochimaru och hans Sound village. Pga att många krig har varit i mellan byarna så litar de inte på varandra och det finns mycket hat mellan dem. De tror inte på fred, allianser osv, men det är det som börjar förändras under mangans gång, även fast många har svårt att släppa vad som hänt i det förflutna. Sen så handlar ju det om Naruto, men det visste du ju redan så han säger jag inget om x)

Det är en anime /manga som handlar otroligt mycket om vänskap och emotionella band man skapar med en person. När jag säger att det handlar om kärlek så menar jag såklart också kärleken inom ens familj och till ens vänner (vilket är den som visas mest). Det handlar mycket om att skydda dessa personer, rädda dem osv. osv. det ska vara kärnan till en ninjas styrka. Oavsett om det har lett till hat.

Det handlar också om att aldrig ge upp, och att om det inte är värt att dö för, så är det inte heller värt att leva för. Att ge sitt allt och göra allt för de man bryr sig om. Det handlar om att kunna övervinna hat och att man inte kan göra allt själv, utan man måste ha folk som hjälper en.

Ja, den handlar om mycket som jag inte skrev också. Det är svårt att beskriva serien kort för den är riktigt lång x)
Frågan är då om du vill ha ett regelsystem som främst hanterar striden genom att titta på det "kroppsliga" eller det "mentala"? Är en stark karaktär alltid starkare än en svag eller finns det utrymme för den svagare att ta överhanden när motivationen är den rätta? Är det viktigaste för hur mycket skada en kastkniv gör när den kastas knivens utforming och kastarens muskelmassa/teknik eller hur viktigt det är för den som kastar den att den når sitt mål?
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att du frågar hur du ska skriva själva äventyret ni ska spela. Inte om hur du skriver ett helt eget spel med naruto-tema.

God45 har kommit med metod, regler och verktyg så jag tänkte i stället ta och berätta om hur jag hittar på själva intrigen:
Jag kopierar två saker jag gillar och bygger ihop dem till en ny.

Så här tex:
Ta storyn från Kung Fu Husstle, ett grannskap utpressas och torteras av onda gangsters tills en oväntad hjälte samlar alla grannarna till en enad front och det blir en fet slutfight.

och

En av grunderna för novellerna, romanerna och datorspelen om Häxkarlen Geralt; att de monster och övernaturliga varelser som förut var ett hot för människorna nu har anpassat sig och fyller en viktig funktion i samhället.


Det blir alltså:

En liten by utpressas av onda typer.
Den lilla byn kontaktar Spelarna som drar dit för att ninja runt lite.

Det visar sig att det bor en fruktansvärd demon/ande/jättegroda precis utanför byn. Den äter folk levande, sprutar eld och för ett herrans liv helt enkelt.

Byborna är förvisso rädda för demonen men tycket inte att den är ett jättestort problem "den har alltid bott där" "den håller vägen fri från rövare" etc

Det kanske går att ställa demonen i vägen för de onda männen som utpressar byn som en bundsförvant i utbyte mot något?

Det kanske går att fördriva demonen och på så vis visa byborna att de kan ta makten över sitt eget öde?

Det kanske går att få byborna att bli de onda?, det kanske är så att de matar demonen med en hel del annat folk än bara stråtrövare för att hålla den borta från byn?

De onda typerna som utpressar byn kanske inte bara är onda typer, de kanske är demonjägare också?

Sådär; nu har spelarna att göra en god stund.

Du behöver inte ens bestämma vad som egentligen är sant. Allt kan vara sant!
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Kommer basera på det, men jag kommer göra lite som jag vill :gremtongue: men vill att spelarna ska ha val iaf.

Kommer inte att ha vapen som gör skada, de är med som en del av karaktären eller vad man ska säga. Som i Wushu.
Jag har redan gjort klart ett fighting system, baserat det på Wushu men har lagt till en del. Som t.ex. att man kan använda substitution jutsu (byta ut sig själv mot en stock) och chakra. Är typ klar med fighting-systemet :gremlaugh:
Är man bättre i genjutsu än motståndaren är i ex. ninjutsu/taijutsu så är det ju större chans att personen med genjutsu vinner även om den är fysiskt svagare.
 

Emaniac

Veteran
Joined
5 Feb 2014
Messages
9
Re: Hur lägger man upp

Tack, då förstår jag :gremsmile:
Tror jag struntar i scrab rolls tills vidare.
Men jag har nog i stort sätt förstått hela systemet nu. Vi testade det lite idag, jag lade så klart dit en del grejer som måste finnas i naruto, men det verkar fungera bra :gremwink: det jag har kvar nu är mest att kanske planera lite mer vart deras val tar dem, vad som händer där osv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Emaniac said:
Kommer basera på det, men jag kommer göra lite som jag vill :gremtongue: men vill att spelarna ska ha val iaf.

Kommer inte att ha vapen som gör skada, de är med som en del av karaktären eller vad man ska säga. Som i Wushu.
Jag har redan gjort klart ett fighting system, baserat det på Wushu men har lagt till en del. Som t.ex. att man kan använda substitution jutsu (byta ut sig själv mot en stock) och chakra. Är typ klar med fighting-systemet :gremlaugh:
Är man bättre i genjutsu än motståndaren är i ex. ninjutsu/taijutsu så är det ju större chans att personen med genjutsu vinner även om den är fysiskt svagare.
Ah. Jag är mer inne på hur systemet tar hänsyn till karaktärers motiv och drivkrafter samt hur viktig en given konflikt är för de inblandade. Det lilla jag sett av Naruto visade på stort utrymme för att variera den egna kraftnivån beroende på vad som motiverar konflikten och vad man är beredd att offra.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: Hur lägger man upp storyn till ett nytt rollsp

Alltså att detta så måstejag svara på föratt, det känns nästan ju som agressivt dålig råd, vill du förstöra för han? Du säger atthan ska läsa massa böcker om heltandra grejer och att är EXTREMT VIKTIGT med vad figuren tycker?!

Knasigats ändå ärju att skulle "handla om lojalitet och blivuxen"! Självså föredrog jag Onepiece menden "handlar" på samma sätt ju om vändskap och lojalitet och alladom grejera, ärdet samma berätelse då? Alla japanska mangor förpojkar görju det. Nej, utasn naturligvis såär bara det ett tema somär inte så viktigt, detsom Naruto handlarom är ninjor med feta krafter och kriget emot Orochimaru ochsånt, och Onepiece handlarom att bli bästa piraten och slåss mot knasiga fruktätare, allt detdär är somär hadlingen. Såatt sjävklart så blirdet mer som Naruto ifall detär i Narto världen fast med andra teman än ifall man spelar om vänskap i vekliga världen.

Sen ocksåså kommer rollspel ifrån napoleoniska ytterst figukrigspel och inte teater alls, dethär kan man läsa om i en helt annan bok somheter Playing at the World :gremtongue: Detär viktigt tänkapå justeftersom att ifall inte man minns att är ett spel såblir det nästan jämt pajigt och hamnar ingevart. Därför så är viktigt att man har massa olika moståndare som är intresanta ochsom blir svårare och svårare ochatt figurena kanbli bättre och bätre. Lyckligtvis såpassar ju denna sortens grejer somhand i hanske med Naruto :gremlaugh: P.g.a. dethär såtror jag det kan bli jättebra ifall bara man unviker att gröta ner sej i massa dumt och oviktigt.

Detdär med vad rollfigurena vill, detkommer av sejsjälvt, såatt föbered lite olika saker som sandbox bara som andra harsagt redan, då kan spelarna välja sjäva vad dom gör och vips såmärks det av sejsjälvt vad dom bryr sej om. Tyvär så vet inte jag såbra vadsom kan passa i Naruto men i Onepiece bara som exempel såhade jag gjort olika öar med oliak tokiga grejer på ochså olika sätt attåka. (I serien såhar dom ju ipincip aldrig val men, detskulle inte jag bry mej om fördet vore störigt i rollspel, där så måste man få välja själv.)

Också och tillsut såtror jag att detgår jättebra att lägga in en akt imot slutet somär ett stort krig. Sånt kanman bli indragen i ju på hurmånga sätt somhelst, eller även ifall detbara hamnar i bakgunden såhänder det ju.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Re: Hur lägger man upp storyn till ett nytt rollsp

Kräkla said:
Alltså att detta så måstejag svara på föratt, det känns nästan ju som agressivt dålig råd, vill du förstöra för han? Du säger atthan ska läsa massa böcker om heltandra grejer och att är EXTREMT VIKTIGT med vad figuren tycker?!

Knasigats ändå ärju att skulle "handla om lojalitet och blivuxen"! Självså föredrog jag Onepiece menden "handlar" på samma sätt ju om vändskap och lojalitet och alladom grejera, ärdet samma berätelse då? Alla japanska mangor förpojkar görju det. Nej, utasn naturligvis såär bara det ett tema somär inte så viktigt, detsom Naruto handlarom är ninjor med feta krafter och kriget emot Orochimaru ochsånt, och Onepiece handlarom att bli bästa piraten och slåss mot knasiga fruktätare, allt detdär är somär hadlingen. Såatt sjävklart så blirdet mer som Naruto ifall detär i Narto världen fast med andra teman än ifall man spelar om vänskap i vekliga världen.

Sen ocksåså kommer rollspel ifrån napoleoniska ytterst figukrigspel och inte teater alls, dethär kan man läsa om i en helt annan bok somheter Playing at the World :gremtongue: Detär viktigt tänkapå justeftersom att ifall inte man minns att är ett spel såblir det nästan jämt pajigt och hamnar ingevart. Därför så är viktigt att man har massa olika moståndare som är intresanta ochsom blir svårare och svårare ochatt figurena kanbli bättre och bätre. Lyckligtvis såpassar ju denna sortens grejer somhand i hanske med Naruto :gremlaugh: P.g.a. dethär såtror jag det kan bli jättebra ifall bara man unviker att gröta ner sej i massa dumt och oviktigt.

Detdär med vad rollfigurena vill, detkommer av sejsjälvt, såatt föbered lite olika saker som sandbox bara som andra harsagt redan, då kan spelarna välja sjäva vad dom gör och vips såmärks det av sejsjälvt vad dom bryr sej om. Tyvär så vet inte jag såbra vadsom kan passa i Naruto men i Onepiece bara som exempel såhade jag gjort olika öar med oliak tokiga grejer på ochså olika sätt attåka. (I serien såhar dom ju ipincip aldrig val men, detskulle inte jag bry mej om fördet vore störigt i rollspel, där så måste man få välja själv.)

Också och tillsut såtror jag att detgår jättebra att lägga in en akt imot slutet somär ett stort krig. Sånt kanman bli indragen i ju på hurmånga sätt somhelst, eller även ifall detbara hamnar i bakgunden såhänder det ju.
 
Top