Jag har sett olika mer eller mindre sannolika siffror i olika rollspel, men är det någon som har några tillförlitliga uppgifter på hur länge en genomsnittlig fackla, tillverkad med genomsnittliga medeltida tekniker, egentligen brinner?
1T3h. Kollade upp det vid något tillfälle.
Hos facklevridaren så klart!Ska vi tala realism är en mer intressant fråga var man köpte facklor.
Om de inte slänger lyktan och skaffar en magiker.Alla vettiga äventyrare slänger facklan och skafffar en lykta!
Om de inte slänger magikern och skaffar en ljuskristall.Om de inte slänger lyktan och skaffar en magiker.![]()
Mina äventyrare har lyktor, ofta drivna av lampolja, eller magiska ljuskristaller.
Jag är väldigt svag för att bara ha en lykta med ett ljus i som standard. Med oljat papper, tunskrapat läder eller tunna benpaneler för att släppa genom ljuset med skydda från vind.
Gillar tanken på fiskskinn, mycket bra tips!Fiskskinn duger också bra. Men är inte en veke med olja både säkrare och mer hållbart än ett ljus?
Vi snackar ju knapast en vävd veke i en spillsäker skruvhållare, laddad med festivalolja här
Kan efter att ha läst svaren i tråden konstatera att ’Hur länge brinner en fackla?’ är fantasygenrens version av frågan ’Hur långt är ett snöre?’.![]()