Nekromanti hur länge spelar ni?

Johan K

Gammal & dryg
Är det vardag så brukar det väll bli ~4-4½ timme per möte. Är det t. ex lov så kan man ju hålla på lite längre.
Dock i min ungdom så kunde vi hålla på mycket längre. Det är nästan så man saknar den tiden då man utan problem kunde hålal på i _många_ timmar !! Men men, det blir väll så att man får gilla läget !

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Som Johan K.

Har spellett en massa konventsäventyr senaste året, då är det ju fem timmar, men en halvtimme brukar gå åt till att samla spelarna, välja tärningar, förklara reglerna, byta plats, hämta glas, hämta underlägg till glasen, fundera runt snacks, välja rollpersoner, håna de andra för deras uppenbart dåliga rollpersonsval osv.

Lindenius

Swashbuckler
5-6 timmar

lite beroende av hur tidigt vi kommer igång.

//erik. har kollat upp tre veckor VK.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Två till fyra timmar. I genomsnitt tre.

För mig känns det optimalt. Beroende på spel så skulle jag kunna sträcka mig till 5-6 timmar.

Såväl längre spelmöten som scenarion/kampanjer känns annars avlägset.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nu är jag rädd...

...för jag har tydligtvis väldigt långa spelmöten om man ser till de andra som skrivit hittills. Vanligtvis brukar våra spelmöten sträcka sig cirka åtta timmar (exklusive pauser för mat och skitsnack).

Honken

Hero
Vi brukar vanligtvis spela mellan 6 och 8 timmar. Vi har en spelledare som sover på dagarna och är vaken på nätterna, det hela gör att spelomgångarna ibland kan sträcka sig lite senare på natten.

/Honken

Johan K

Gammal & dryg
Re: Nu är jag rädd...

Hade det inte varit som så att jag dels inte börjat så tidigt så hade jag mer än gjärna haft sådana långa spelpass... Sedan så blir jag så förbannat trött, av nån anledinging, på kvällarna så jag orkar helt enkelt inte längre pass längre.
Men jag blir lite avis på dig att ni håller på sålänge !! Det får jag ju erkänna !

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Nu är jag rädd...

Men jag blir lite avis på dig att ni håller på sålänge !! Det får jag ju erkänna !
Får nog ta och börja uppskatta speltiden som jag har mer nu, när jag ser hur andra spelar :gremtongue:

Hjalle

Swashbuckler
Ett spelmöte ligger på 12+ timmar. Och är det optimalt 12+ timmar tre dagar i sträck.

-Hjalle, föredrar heldags- och helnattsspelmöten.

w176

Förlorad dotter
Öhm.... beror på. (Klicherna haglar)

<ul type="square">
[*] Ett spelmöte tar 1/2h till 1 1/2 h att köra igång. Minimitiden om alla vill spela på en gång så tar de ändå den tiden att komma tillrätta och igång på riktigt. Maximitiden om vi måste fixa mat, om man ska spila och se till att alla mår bra, eller ska bli människor gen efter en stressig dag om man inte är redo, eller i bara skitsnackstid. Beror på hur umgänget ser ut.
[*] Det tar ibland upp till 2 h att bara verkligen komma i rollen. Jag är social och relationspelare oh tycker psyket är de intressanta. Och ska man på det planet komma in i rollen tar de någon timme om de inte är en roll man känner jätteväl, i alla fall får mig.
[*] Och har de två timmar innan man verkligen kommer igång med rollerna så är man uppe i 3h ren speltid innan interaktionen verkligen börjar bli fin.
[*] Och då vill man ha ytterligare minst 2-3 h speltid till så att man verkligen får spela.
[/list]

Och då är man uppe i minst 5 timmars ren speltid och 1/2 timmar starttid. Man -kan- ju spelare kortare om man är knappt om tid, men då är de inget optimalt spelmöte.

Men...

<ul type="square"> [*] Spelar man känslomässigt intensivt, eller bara rent är på mentalt topp på den dagen så behöver man raster, kanske en middags/lunchrast eller småstunder då man bryter och metaspelar och offrar. Så lägg till 1/2-1h.

[*] Ska man spela längre ökar liksom behovet av raster kvadratiskt. man blir mentalt trött av rollspelade och desto längre man spelar desto med bryt behöver man, Så lägger man på 2h i speltid måste man lägga på typ ytterligare 1/2 h rast.
[*] Så då är man fort uppe i 10 h speltid om man vill spela lite längre.

[*] Och är man uppe i 10 timmar så ä de inte ett spelpass utan en typ speldag. för då börjar en massa andra akttiviter ingå, typ gå ut med hundar, laga seriös mat, fika, göra annat m.m. [/list]

Och har man en speldag så blir de typ spelhelg eller minikonvent om man sover över och spelar lite på morgonen. Och de blir ännu mer de om man tar ett dygn till.

Men…

Så kan man alltid köra miniscener eller en serie av miniscener. '

Ni vet sådana som man gör om man umgås med rollspels och lajvkompisar som antingen funkar för att öva och pröva roller mot varann eller i situationer. Eller för att använda som extra material mellan spelmöten och lajven.

Och när man kör en miniscen kan den ju alltid vara allt från 20 minuter till 3-4 h lång eller mer. Och då gäller liksom inte reglerna ovan. För de är ju inget riktigt spelmöte. Nja...

Som sagt. De beror väl på vad man kallar som spelmöte, spelhelg, miniscener och typ allt annat rollspelrelaterat.

Men 6-7 timmar brukar vara bekvämt, om inte alltid optimalt. Miniscener kan vara söta och att låta spel glida ut över en hel helg med, men spelmöten båt hålla sig mellan 5-10 timmar.

MrG

Swashbuckler
Vardagarskvällar 2-3 timmar spel (innan har vi gemensam middag), kan nog bli lite längre här istan där folk har kortare resväg.

Helger 2-3 timmar fredagkväll (efter öl och macka) och typ 10-12 timmar lördag, matpauser exluderat.

Konventsspeltester, 3-7 timmar.

quisling

Warrior
6-7 timmar

...eftersom det oftast blir vardagskvällar och alltid är det någon som måste upp... förvånande många som spelar kort tid. på 2-3 timmar skulle det inte kännas meningsfullt att spela alls. då måste ett genomsnittligt färdigskrivet mutantäventyr (tar exemplet eftersom vi spelar UA-kampanjen just nu) ta år att spela, beroende på hur ofta ni träffas...

G

Guest

Guest
Någonstans mellan tre timmar och tre dagar, iallafall om man menar ett och samma rollspel.