Bra tips i tråden här, men jag själv vill mera betona övning än att läsa böcker, titta på andra bilder och liknande. Dessutom vill jag påpeka att det går inte att rita om man börjar med inställningen att det ska gå fort och bli snyggt, då blir man mest besviken och uttråkad. Givetvis kan man välja ett mellanting och det är sällan klokt att hålla på för länge med en bild, då blir den oftast mest kludder och fläckar(på papper, på dator är det en annan femma). Dessutom är det smidigt att ha förmågan att nöja sig, men kunna peka ut brister. Tänk "Oj! Den blev inte så dålig trots att ögonen sitter fel, armarna är för små och att trädet i bakgrunden ser ut som nåt annat. Det är trots allt bara andra gången jag verkligen ritar ett träd."! Kritisera dig själv, men kom ihåg att jämföra resultatet med dig själv.
Spara gärna dina bilder så kan du jämföra om en månad, om ett halvår och ännu längre bort. Då ser du att du lär dig och så länge bilderna generellt blir bättre så är det en så bra prestation någon någonsin kan göra. Ingen är skicklig från början.
Sedan kan jag rekommendera dig att experimentera. Testa olika metoder och grejer. Har du problem med vissa moment så öva på dom. I synnerhet brukar folk (jag t.ex.) tycka att det är svårt att göra ögon och händer och kollar man i nåt av mina gamla block kan man hitta sidor med bara ögon på.
/Petter som ska ta till sig tipsen än en gång när han kommer hem.