Man Mountainman
Storsvagåret
Jag jobbar som universitetslektor i filosofi. Bland mina mest frustrerande upplevelser som lärare är när det kommer en student som inte kan organisera sina tankar till en begriplig text: som inte förstår eller saknar intuition för elementära saker som att
Jag förtvivlar lite inför att överhuvudtaget kunna förmedla de här principerna på något effektivt sätt till studenter som inte redan har dem i ryggmärgen. Jag kan förstås beskriva dem i samma slags abstrakta termer som ovan, men vad hjälper det? Om studenten inte kan se i sin egen text ifall den uppfyller de här strukturella kraven, hur ska hon då kunna tillämpa de abstrakta principerna? -- och om hon kan se det, ja, då behöver hon väl inte principerna. Jag kan gå in i detaljer och förklara problemet med varje enskild formulering, men jag tvivlar på att studenterna kan generalisera sådana instruktioner, och hur som helst tar det en otrolig massa tid.
Jag har fått intrycket av att vi har ett gäng forumiter som jobbar som lärare på olika nivåer. Har ni några tips och knep för hur man kan förmedla något av skrivkonsten till sina elever/studenter?
1) Varje mening måste ha en huvudsats med subjekt och finit verb.
2) När det förekommer ett anaforiskt eller demonstrativt pronomen som "han", "det", "detta", så måste den omgivande texten vara sådan att läsaren direkt kan identifiera vad det åsyftar.
3) Ord som "därför", "så", "således", markerar slutsatser, och när de förekommer så måste den närmast föregående texten faktiskt beskriva någon form av skäl som gör det befogat att dra den markerade slutsatsen.
4) Mer generellt: läsaren kommer att förutsätta att varje del av texten har något slags logisk koppling till den närmast föregående delen text, och det är författarens uppgift att se till att denna förväntning faktiskt infrias.
5) När man byter ämne eller introducerar en ny idé, en ny frågeställning eller ett nytt resonemang så måste man tala om för läsaren att detta är vad man gör.
6) osv. osv.
Jag förtvivlar lite inför att överhuvudtaget kunna förmedla de här principerna på något effektivt sätt till studenter som inte redan har dem i ryggmärgen. Jag kan förstås beskriva dem i samma slags abstrakta termer som ovan, men vad hjälper det? Om studenten inte kan se i sin egen text ifall den uppfyller de här strukturella kraven, hur ska hon då kunna tillämpa de abstrakta principerna? -- och om hon kan se det, ja, då behöver hon väl inte principerna. Jag kan gå in i detaljer och förklara problemet med varje enskild formulering, men jag tvivlar på att studenterna kan generalisera sådana instruktioner, och hur som helst tar det en otrolig massa tid.
Jag har fått intrycket av att vi har ett gäng forumiter som jobbar som lärare på olika nivåer. Har ni några tips och knep för hur man kan förmedla något av skrivkonsten till sina elever/studenter?
Last edited: