Man Mountainman
Storsvagåret
Det här är bra, konkreta tips! Jag gillar't!Jag upplever att det funkar bra när man gör en ändring i texten, och inkluderar en kommentar om vad man gjort. Till exempel förklarar vad det ursprungliga ordet egentligen betyder, på vilket sätt syftningen var felaktig, eller varför en viss formulering är olämplig. Och sen uppmanar man studenten att gå igenom resten av texten och göra motsvarande ändring.
Jag tycker också kommentarer funkar bra för att ge väldigt tydliga direktiv som studenten måste förhålla sig till när texten revideras. Typ: "du har problem med syftning, bryt upp alla meningar som innehåller mer än ett komma".
I princip handlar proceduren om att 1) visa, 2) förklara hur/varför, 3) uppmana till övning av ett visst moment, samt 4) kräva in kvitto på att övningen har genomförts.
Vid 2+3 är kommentarer lämpliga.
Sen försöker jag också vara ödmjuk inför att alla inom akademin som inte är studenter har stödsystem som hjälper dem skriva. En vanlig akademikertext kan ju lätt vara genomläst av ett par kollegor, en språkvårdare, två granskare, och en korrekturläsare. Så att tipsa om att korrekturläsa varandras texter kan också vara en kommentar som funkar bra. Och, såklart, "bra!" när någon del av texten är det.
Är det här något du plockat upp genom egen erfarenhet och osmos från omgivningen, eller finns det nån litteratur du kan hänvisa till?