Nekromanti Hur läsa e-böcker bäst?

Saxifrage

Hero
Jag har noterat att många bibliotek erbjuder lån av e-böcker via nätet. Det är en kanontjänst som jag gärna vill uppmuntra och utnyttja. Frågan är vad som är det bästa sättet att läsa e-böcker? Laptop är lite klumpigt, hellre då en PDA/handdator, finns det vissa modeller som är bättre än andra? Jag står precis i begrepp att skaffa en handdator och då vore det ju lämpligt att välja en som funkar bra för e-böcker.

Jag har för mig att jag sett speciella läsare avsedda för e-böcker, är de bra? Kan man läsa i mobilen?

ripperdoc

Myrmidon
Laptop är lite klumpigt, men om man har en tablet-PC så funkar det bättre. Det är helt enkelt en laptop där skärmen är tryckkänslig och man kan rotera den så att laptopen kan vara ihopfälld, fast med skärmen utåt.

Ska du läsa på en handdator är nog hemligheten att ha hög upplösning på skärmen (och gärna större skärm). Dessvärre är de flesta på 320x240, och det räcker i min mening inte för en behaglig läsupplevelse. Ett fåtal nya handdatorer har högre upplösning, men de lär kosta en del också.

Det finns program som ska kunna läsa upp åtminstone engelska texter och därmed göra talböcker av det, vilket är mer praktiskt. Jag känner dock inte till några med tillräckligt bra resultat - jag har bara prövat Microsofts inbyggda :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag funderar på att använda min PSP. Den är smidig, har en skarp skärm med bra upplösning och har trådlöst nät så att jag inte behöver tanka över boken i förväg.

Det finns några program för att läsa text till den, men jag funderar på något ännu coolare. Det finns en Telnet-klient till den, och det skulle vara ganska kvickt gjort att göra en telnetserver gjord specifikt för att välja, servera, bläddra och bokmärka eböcker (och andra texter). Om inte det är rå, primitiv cool så vet jag inte vad som är det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag läser eböcker i min mobil, en nokia 9300i. Jag tycker att det funkar tippentoppen.