Någonstans kommer man att behöva skriva saker i en viss ordning. En bok är ju trots allt linjär. Så en översikt, eller sammanfattning, kan lika gärna följa bokens struktur. Sammanfattningens uppgift är ju att vara, typ, en abstraktionsnivå över "skumläsning". Ett sätt att snabbt fatta "grejen" med modulen (om det nu är ett äventyr, en kampanj, en äventyrsplats, en världsmodul eller vad det nu är).En sammanfattning utan sammanhang/ordning blir ju mer... en innehållsförteckning. Tankar?
Så i ett hyfsat linjärt äventyr beskriver sammanfattningen vad som kommer att ske.
I ett mindre linjärt äventyr beskriver sammanfattningen kanske snarare översiktligt vilka alternativ som kommer att finnas.
Innehållsförteckningen är ju mer till för att man snabbt ska kunna hitta grejer, men den kan absolut delvis fylla samma funktion som en sammanfattning. Åtminstone för de av oss som pallar att ta in information i listform. Jag har också sett försök att kombinera dem – grovhuggna innehållsförteckningar där man under varje kapitelrubrik har en mening eller två som översiktligt beskriver innehållet…
(Ibland funderar jag på ifall man egentligen behöver själva äventyret om det ändå finns en sammanfattning. Jag brukar landa i "ja", eftersom jag gillar när det finns en massa detaljer nedskrivna som jag slipper improvisera. Men jag tänker att folk som är mer bekväma i att improvisera nog egentligen säkert kan klara sig på att bara läsa sammanfattningen…)