Hur lång tid har kampanjer tagit att ge ut?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag lyssnade på Syndikatets intervju med Dan Johansson, där diskussionen kom att röra hur lång tid det tar att skapa och ge ut kampanjer. Sylfens vrede, som Dan skrivit, har ju den ytterligare komplikationen att Eon hade några år där inget gavs ut, bytte ägare och fick ett nytt system mellan del tre och fyra, men även andra kampanjer tycks ju ta rätt många år att få ut i sin helhet. Stämmer det, baserat på de kampanjer vars utgivningsfart ni känner till? Och vad får det för komplikationer för kampanjutgivningen idag -- är det något man enbart kan förvänta sig till osedvanligt långlivade spel?

Ezping Orm

Hero
Undergångens arvtagare (tre delar) kom ut mellan 2003 och 2006. Den femte konfluxen (fyra delar + trakorienboken) kom ut mellan 1987 och 1994. The enemy within (sex delar?) till Warhammer gavs ut mellan 1986 och 1989. Så det stämmer inte alltid att det tar lång tid att ge ut kampanjer.

Bolongo

Herr Doktor
Jag vet inte om det går att säga något generellt, det finns för många parametrar.
Hur stor/lång kampanj?
Hur mycket arbetskraft finns tillgänglig?
Kan arbetet göras på heltid eller är det hobbyverksamhet?
Vad finns det för ekonomi för själva publiceringen?

.Per.

Rollspelsverket
Vet att det var oerhört segt att gå och vänta på Karvosti till Krönikan om Törnetronen. Svårt att se att jag i framtiden kommer spela en kampanj som inte är mer eller mindre helt utgiven.

Bifur

Veteran
Vet att det var oerhört segt att gå och vänta på Karvosti till Krönikan om Törnetronen. Svårt att se att jag i framtiden kommer spela en kampanj som inte är mer eller mindre helt utgiven.
Minns inte vad intervallet var där men annars har de prånglat ut 4 delar sen 2015, där den senaste kom för ca 1 år sedan. Inget supertempo, inte heller jättelångsamt.

Min bild är att Symbaroum är ensamt om att ge ut en kampanj på det viset bland de svenska spelen. (Sylfens vrede blir ju ett specialfall.) Jo, Coriolis också. Annars framstår kampanjer som engångsinstallationer numera.

Mogger

Hipsteranka
Generellt, anser jag, så är äventyr och i synnerhet kampanjer det som dels är svårast att skriva och dels har lägst efterfrågan. Fria Ligan hittade en väg runt detta och sålda sina M:Å0-kampanjer som regelböcker (eller boxar). Det tror jag är en vettig väg men jag gillar också hur Symbaroum (och snart även Hindenburg) inte kompromissar utan ger ut sina kampanjdelar. De spelas uppenbarligen, men det är en annan ekonomi i dem. Det är något som ger spelet mervärde och säljs mer lågintensivt. Folk rusar inte till butiken när kampanjdel 4 släpps (för de flesta är inte klara med del 1 än).

Så det är lite klurigt det där. Vi kommer f.ö också försöka oss på ett alternativ till den klassiska kampanjen i vår kommande Kopparhavskrönika. För egen del är det närmast ett måste. Jag har nog inte riktigt tålamodet att jobba med en klassisk kampanj som ska vara färdigutgiven 2028. Fick ont i magen bara av skriva det :)

Helmgast
Sagan om is och eld (Game of thrones) kom 1996, och ännu återstår två böcker. För att inte nämna giganten bland tidskrävande utgivning: Svenska Akademiens ordbok! SAOB började ges ut 1893 och är fortfarande inte klar. Så jämfört med dessa är utgivningen av Sylfens vrede ganska kvick. Förhoppningsvis blir 20-talet blir det årtionde där alla dessa tre mastodontprojekt blir klara!

Skämt åsido är jag mycket nöjd med vårt initiativ att konvertera de fyra första delarna till Eon IV-regler och -formgivning, lägga till bilder och ge ut dem i en samlingsvolym (Genom vind och glas). Gensvaret från kickstarterkampanjen är att det var rätt idé.

/ Anton, Helmgast

Last edited:

Theo

Hero
Undergångens arvtagare (tre delar) kom ut mellan 2003 och 2006. Den femte konfluxen (fyra delar + trakorienboken) kom ut mellan 1987 och 1994. The enemy within (sex delar?) till Warhammer gavs ut mellan 1986 och 1989. Så det stämmer inte alltid att det tar lång tid att ge ut kampanjer.
Det är i sammanhanget lite fascinerande (för vissa värden av "fascinerande") att den pågående nyutgåvan av The Enemy Within kommer ut i långsammare tempo än originalet. :p

DanielSchenström

Swashbuckler
Och samtidigt kör Wizards med nästan enbart kampanjer så nån ekonomi måste det vara i det. Kanske säljer de bättre än ett vanligt äventyr som brukar beskrivas som att inte sälja speciellt bra. (Fast det är väl i jämförelse med tilläggsböcker som har mycket större och längre användningsområde.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag hade fått för mig att Giovanni Chronicles hade ett stort gap mellan bok 3 och 4, för det kändes verkligen så i texten, men när nu när jag kollar wiki så verkar det ha kommit ut fyra delar med den första 1995 och den sista 1998, så en del om året nästan, vilket väl i sammanhanget inte kan ses som jättelångsamt?