Det stämmer att det finns ett leveltak, men det finns regler för spel efter level 20. Se DMG p231: "Epic Boons" (och den lilla rutan p230).
Jag kan inte uttala mig om det är bra regler eller inte för jag har aldrig hört talas om någon som kört över level 20.
Å andra sidan har DnD aldrig varit speciellt kul över level 20 - för då är man så mäktig att man slåss mot gudar.
Då är det istället bättre att dra ner på hastigheten till level 20.
Förr i världen, på 1980-talet, när man spelade Basic eller Advanced Dungeons & Dragons, var det inte ovanligt att ha kampanjer som varade i flera år - för level-hastgheten var helt annorlunda då.
Dagens ungdom vill ha "instant fixes": de tycker att hela grejen med DnD är att levla, vilket man helst ska göra varje spelmöte - därför är DnD5 anpassat efter det.
Men om du och dina spelare tycker om det långsamma formatet finns det inget som hindrar att ni sänker tempot rejält.
Jag personligen brukar köra med husregeln att bara dela ut hälften så mycket xp, just för att att jag tycker att man levlar alldeles för snabbt i DnD5 - och mina spelare tycker att det är precis lika kul.
Vill man spela ännu långsammare kan man dela ut en tredjedel eller en fjärdedel så mycket xp.
Det enda man behöver tänka på är att dela ut mindre skatter: halverar man xp måste man halvera skatterna också, annars blir kampanjen snabbt obalanserad.
Ändrar du levelhastigheten så kommer du inte att kunna spela något köpäventyr - men jag antar att du ändå inte tänkt göra det om du skulle köra en lång kampanj.
Vill man ha en riiiktigt lååångsam kampanj tipsar jag om extremfallet.
Den vanliga xp-tabellen ser ut så här:
Level 1 : 0 xp
Level 2 : 300 xp
Level 3 : 900 xp
Level 4 : 2700 xp
...
Det betyder att man behöver 900 - 300 = 600 xp för att ta sig från level 2 till level 3.
Istället börjar man om på 0 xp varje levling, så från level 2 till level 3 behöver man 900 xp.