Tomatalven
Hero
På medeltiden alltså. Eller i era fantasyvärldar. Håller på att göra ett modofierat Kandra.
Öar som ligger mitt i floden brukar ha bättre för sig än att vara galgbackar.Tomatalven;n52864 said:Har man då flera galgbackar i större städer? Kanske kan jag lägga den på en ö mitt i floden som flyter genom staden!
Jag tror inte att någon skulle anmärka på det, förutom ekonomiska geografer. Öar i mitten av floder brukar ha större ekonomisk nytta som kvarnhus, tullstationer, brofästen eller liknande. En ordentlig galgbacke kräver att man kan bygga ett stenfundament, vilket är sällsynt på småöar.Tomatalven;n52870 said:Ja, jag kanske kör på en galgö, men kändisar halshuggs på torg. Tack ska ni ha!
Är detta helt historiskt inkorrekt?
Brukar du ladda folk i trebuchetter och skjuta prick?Rymdhamster;n52885 said:Normalt sett är fantasyvärldarna jag spelar eller spelleder i ganska våldsamma platser, och där gillar jag tänken på avrättningar som underhållning. Följdaktigen brukar jag inte HA någon direkt galgbacke. De som ska avrättas fängslas till nästa stora festlighet, och sen specialbygger man det som behövs för avrättningarna på något av de större torgen eller mitt på marknadsplatsen.
Kanske har man lite "gimmickavrättningar" för att "reta aptiten" lite hos åskådarna. Gästbödlar. Kanske någon form av lotteri där någon av de dödsdömda har en chans att slippa undan.
Detta kombineras naturligt vis med väldigt diskreta avrättningar i skymundan i någon källare folk sånna personer som måste försvinna i all tysthet på grund av politiska eller andra skäl.
Mmmm! *antecknar "trebuchettprickskjutningsavrättning" med ett lyckligt leende på läpparna*obak;n52927 said:Brukar du ladda folk i trebuchetter och skjuta prick?
Dylikt brukar skifta med tiden. De flesta städer har haft flera galgbacke på flera olika ställen, då galgbacken ofta flyttades i och med stadens expansion. ... Såg ett TV-program om det där någon gång. Nå, här finns det lite fakta om de stockholmska galgbackarna.Arfert;n52953 said:Galgbacken låg vid Gullmarsplan har jag för mig. Strax utanför tullarna.