Nekromanti Hur löser man mysterier?

Max Raven

T12-kultist
Gått lite från andra hållet mycket (hur man konstruerar mysterier), men det har slagit mig att jag borde ha med någon form av guide i Äventyrssommar om hur man löser mysterier.

Så, nu frågar jag er, ni som spelar detektiv- och mysterierollspel - hur gör ni för att lösa mysterier i rollspel?

Tell

Hero
* talar med slp:erna - inte bara de som kan vara anknutna, utan också auktoriteter, lagvetare, med mera. Skapar en bild av nätet kring problemet, och intresseneterna.
* bygger kartor - god koll på "fysisk" lokale ger god koll på vilka möjliga flyktvägar som kan användas för att sortera bort dem som inte begått "brottet".
* undersöker offret

God45

#PrayersForBahakan
Man sätter upp en situation där man låtsas som om man vet mer än man gör och där man snart kommer hitta bevis som när man droppar i olika diskutioner att man "Vet ungefär var kroppen är, vi ska söka igenom området imorgon. Jag ska egentligen inte berätta för någon så säg inget, shhh." Man har sedan liknande diskutioner med alla man misstänker och får dem att tro att man bara råkatvförsäga sig för dem.

Sedan ligger andra i gruppen på lur och ser vem som får panik och smiter iväg för att gömma bevisen bättre :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arbetar metodiskt. Undersöker inblandade platser noga, ställer massor av frågor till SL om hur saker ser ut och så. Ritar kartor om det känns relevant.

Intervjuar inblandade SLP:er utifrån de ledtrådar som framkommit.

Räknar med att ledtrådar och/eller SLP:er antingen ger tillräckligt med ledtrådar för att lösa problemet, eller att de leder vidare till nya platser med nya SLP:er och nya ledtrådar.

Jag skulle älska att ha anledning att rita tidslinjer med alibis och vittnen och så. Sånt där som jag alltid tänker att jag vill göra när jag läser Agatha Christie.

//Krank Poirot

God45

#PrayersForBahakan
Underskatta inte effektiviteten i att hitta npc:ers mörka hemligheter orelaterade till huvudmysteriet och sedan använda dessa hemligheter till att få dem att tjalla på npc:er som har att göra med huvud mysteriet :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Jag har inte så mycket att tillföra denna tråden, men jag tycker iallafall väldigt mycket om att läsa den :s

Men tja, det handlar väl mest om att vara väldigt nyfiken, lagom skeptisk, inte vara rädd att bli smutsig eller förlora sömn. Och att komma ihåg att inget är som det verkar!

Tror att bästa sättet att bli en bra detektiv ändå är att läsa deckarnoveller eller så. Alla Sherlockberättelser är inte så långa. Vissa Lovecraftnoveller är ju jättebra. Orkar man så kan man läsa t.ex Agatha Christie.

Kanske man kan kolla ett avsnitt Poirot för att komma in i stämningen/tankesättet? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Om inget annat funkar och du tror att du kan komma undan med det så bryt dig in i folks hus och snoka runt, om du hittar något så är det sedan bara att hitta på en anledning till att du var i huset som låter trovärdig. "Jag tyckte någon skrek, det måste varit en bil på andra skdan huset." Är rätt bra om polisen gillar dig mer än skurken. :gremsmile:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vad sägs om denna?
http://www.wikihow.com/Solve-a-Mystery

Annars skulle jag säga att anteckna mycket, med någon typ av system, kanske mindmap där man knyter vissa spår till vissa plster eller vissa personer.

Besök eventuella vittnen flera gånger efter att ny info kommit fram.

"Kolla under kon" är ett bra uttryck jag fick lära mig när jag läste på universitetet. Det betyder att se på ledtrådar från flera olika perspektiv. Ibland kan det vara rent fysiskt såsom att vända på någonting och upptäcka ett lönnfack, eller att titta på en händelse på olika sätt.