Nekromanti Hur lär man sig teckna?

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Övning bör reflektera vad man vill uppnå...
Sant, men det finns inget skäl till att hoppa över berg innan man hoppat över stenar. Jag anser att det är pedagogiskt att till en början få leka, experimentera och lära känna verktygen och de mer grundläggande sakerna. Därför - oavsett vad man vill uppnå - så bör man enligt mig skaffa sig en känsla för vad man gör. Det gör man bäst genom att leka runt och låta ren glädje styra driften.

Petter42

Swordsman
Bra tips i tråden här, men jag själv vill mera betona övning än att läsa böcker, titta på andra bilder och liknande. Dessutom vill jag påpeka att det går inte att rita om man börjar med inställningen att det ska gå fort och bli snyggt, då blir man mest besviken och uttråkad. Givetvis kan man välja ett mellanting och det är sällan klokt att hålla på för länge med en bild, då blir den oftast mest kludder och fläckar(på papper, på dator är det en annan femma). Dessutom är det smidigt att ha förmågan att nöja sig, men kunna peka ut brister. Tänk "Oj! Den blev inte så dålig trots att ögonen sitter fel, armarna är för små och att trädet i bakgrunden ser ut som nåt annat. Det är trots allt bara andra gången jag verkligen ritar ett träd."! Kritisera dig själv, men kom ihåg att jämföra resultatet med dig själv.
Spara gärna dina bilder så kan du jämföra om en månad, om ett halvår och ännu längre bort. Då ser du att du lär dig och så länge bilderna generellt blir bättre så är det en så bra prestation någon någonsin kan göra. Ingen är skicklig från början.

Sedan kan jag rekommendera dig att experimentera. Testa olika metoder och grejer. Har du problem med vissa moment så öva på dom. I synnerhet brukar folk (jag t.ex.) tycka att det är svårt att göra ögon och händer och kollar man i nåt av mina gamla block kan man hitta sidor med bara ögon på.

/Petter som ska ta till sig tipsen än en gång när han kommer hem.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
True, men de ena utesluter inte det andra. Man kan ha roligt och vara fokuserad samtidigt :gremwink:

Men det är klart, vet man inte vad man vill med sitt lärande så är det rimligt att leta fram det.

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
True, men de ena utesluter inte det andra. Man kan ha roligt och vara fokuserad samtidigt :gremwink:

Men det är klart, vet man inte vad man vill med sitt lärande så är det rimligt att leta fram det.
Yes, bra sammanfattning. Kunde inte ha sagt det bättre själv. :gremsmile:

Herr Grönstedt

Swordsman
Håller med: kroki. Gå en krokikurs på medborgarskolan eller liknande. Då har man en teckningslärare som hänger över axeln på en och kan rätta till alla ens små misstag i tekniken. Sedan är det bara att sitta på kaféer och skissa. :)