Nekromanti Hur läser ni rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Oftast lite pö om pö när jag gått och lagt mig eller besöker vattenklosetten.

Lupus Maximus

Tekniker
Bläddrar lite slumpartat samt skumläser för att få en överblick. Sedan hoppar jag mellan kapitlen och läser det jag finner intressant, och skippar det som jag finner ointressant.

Vissa spel är jag ute efter regelsystemet. I andra är det settingen, men jag skyr regelsystemet som pesten. Sedan finns det de som jag plockar godbitar här och där från.

Men sedan läser jag rollspelsprodukter mycket mer frekvent än jag faktiskt spelar rollspel.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker vara fräck nog att slänga in en uppföljnings fråga. Hur många som läser regelböcker är bara spelare? Eller är alla som svarat i tråden spelledare?

Lupus Maximus

Tekniker
God45 said:
Jag tänker vara fräck nog att slänga in en uppföljnings fråga. Hur många som läser regelböcker är bara spelare? Eller är alla som svarat i tråden spelledare?
Spelare ibland, spelledare ibland. Dock tror jag att Rolemaster är det enda rollspel jag har varit spelare i, utan att någonsin ha spellett (om man inte räknar MERP som är en förenklad variant). Men jag har läst reglerna till Rolemaster.

Klart fler som jag spellett, men aldrig varit spelare i.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Jag är nästan alltid spelledare.

Jag har nästan aldrig varit med om spelare som läst böcker frivilligt; det har varit svårt nog att få dem att läsa handouts eller korta/halvlånga texter man förberett. Standard brukar snarare vara att själv få vara uppslagsverket.

Kanske beror detta på att det är så sällan vi fokuserar på ett enda spel, och att det dessutom mest är spel där spelarna helst inte ska känna till något... Men inte bara.

Chryckan

Swordsman
God45 said:
Alltid spelare, aldrig spelledare. Av någon anledning så har jag aldrig gillat att spelleda men däremot så gillar jag att läsa spelböcker.

solvebring

Superhero
God45 said:
Förutom spelledarlösa spel ... I princip alltid spelledare.

Fienden

Hero
1. Bilder och mindre listor
Bilder är spännande, och vissa listor, slumptabeller och liknande (som alltid är lätta att läsa) kan ge mig en hint till hur systemet fungerar
2. Karaktärsskapande
Vanligtvis gör jag dessutom en karaktär, då. Det hjälper mig ha något att jämföra mot när jag läser annat.
3. Allt annat, i ingen särskild ordning
Antingen bara pärmtillpärmar man efter det, eller så hoppar man till ett kapitel som innehåller något på karaktärsbladet som jag inte förstår. Sedan går jag därifrån vidare.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skuttar & hoppar fram & tillbaka i böckerna.
Dock gör jag alltid en sak först, oavsett vilken rollspelsbok jag köpt & det är att jag alltid tittar på bilderna.