Mtb said:
RasmusL said:
Om jag sätter mig vid ett spelbord där systemet säger att vi ska lösa alla problem så effektivt som möjligt och att det är huvudfokus så är det inte ett problem alls, endast en möjlig lösning.
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?
Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Är det inte det RasmusL skriver, alltså, i ett rollspel där SYSTEMET premierar ett fokus på att lösa problem så effektivt som möjligt - så är det spelets system som är feldesignat om det ska straffa sig att spela efter systemet. Det blir som en märklig paradox-grej där det å ena sidan står att om jag har ihjäl random vanlig människa så får jag exp så att jag precis levlar - men då ska SL straffa mig fast spelets system faktiskt de facto uppmuntrar min omoraliska handling. Så vi måste inskjuta i premissen ett socialt kontrakt där alla är överens om att SL kommer straffa omoraliska handlingar, eller kanske handlingar som anses vara "billiga". Dvs, vi måste tillföra någonting för att begränsa reglernas uppmuntranden av omoraliska handlingar.
Som jag uppfattar Rasmus säger han att om reglerna är utformade på ett visst sätt är det inte ett problem om jag spelar efter de reglerna. Och då blir det ju i förlängningen endast ett problem om SL säger att det är ett problem. Men vad är problemet? SL, reglerna eller spelaren?