Nekromanti Hur långt får man gå?

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
God45 said:
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Sen måste jag erkänna att jag blir lite fundersam över varför man ofta/alltid vill spela karaktärer som ser tortyr som en lösning på problem lyssnar på rock musik. Det låter inte särskilt utmanande, snarare som att man vill ha utlopp för vissa förbjudna känsloyttringar men alla är vi ju olika så ta inte det som något personangrepp för det är inte syftet med mitt inlägg.
:gremsmile:
Det är en möjlig lösning på ett problem och om spelstilen för spelaren i fråga är fokuserat på problemlösande så är det väl inte så konstigt?
Visst men hur kommer det sig att man gång efter annan vill spela karaktärer som ser tortyr som ett helt okej medel att uppnå sina mål vill lyssna på rock musik? Är det moraliskt försvarbart att tortera någon lyssna på rockmusik? Vad säger det isåfall om karaktärens moral?
"Åh nej, det är dåligt att göra det här på riktigt så ingen får göra det i media! Det vore som att sjunga om att begå självmord eller döda folk! Vi måste stoppa den här rock och rap musiken! Visste du att det finns en låt av Ice-T som heter Cop killer?! Jessanimeja i mina långkalsonger så förskräckligt"
Det var inte vad jag skrev. Läs igen.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Sen måste jag erkänna att jag blir lite fundersam över varför man ofta/alltid vill spela karaktärer som ser tortyr som en lösning på problem. Det låter inte särskilt utmanande, snarare som att man vill ha utlopp för vissa förbjudna känsloyttringar men alla är vi ju olika så ta inte det som något personangrepp för det är inte syftet med mitt inlägg.
:gremsmile:
Det är en möjlig lösning på ett problem och om spelstilen för spelaren i fråga är fokuserat på problemlösande så är det väl inte så konstigt?
Visst men hur kommer det sig att man gång efter annan vill spela karaktärer som ser tortyr som ett helt okej medel att uppnå sina mål? Är det moraliskt försvarbart att tortera någon? Vad säger det isåfall om karaktärens moral?

Det är en möjlig lösning på ett problem att ta "offrets" vänner som gisslan också, hota att skära halsen av barn och husdjur eller våldta någon om denne inte delar med sig information men vill man verkligen spela en sån karaktär om man samtidigt ser sin karaktär som en good guy?

Jag skulle vilja påstå att ändamålen inte helgar medlen och man kan inte å ena sidan fördöma tortyr o.d för att i nästa sekund säga "det är helt okej om JAG står för torterandet men moraliskt förkastligt om fienden gör detsamma". Det är hyckleri.
Du blandar ihop olika spelstilar. Det är inte så att alla spel bekymrar sig med samma typer av problem och den dualitet du lyfter fram är en ickefråga i många fall, även om den i många andra fall är väldigt viktig/intressant.

I ett spel där problemlösningen är det primära och moraliska frågor inte berörs ("får jag XP om jag dödar tiggaren?") ser jag det inte som något konstigt att fenomenet dyker upp.
Inte alls. Det jag syftar på är att om man påstår sig spela en good guy/hjälte/vaddunuvillkalla det så är inte tortyr något som utförs utan grubblerier och själslig vånda. Jag skulle se det som ganska dåligt rollspelande om min rp i ena sekunden är en godmodig hjälte för att i nästa sekund slakta tiggare på löpande band i syfte att få XP eller tortera folk för att få mina frågor besvarade.

Spelar man däremot en karaktär som är ett sadistiskt psykfall så ser jag ingenting konstigt eller motsägelsefullt i betéendet.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
krank said:
Mtb said:
Är det moraliskt försvarbart att tortera någon? Vad säger det isåfall om karaktärens moral?
Vad säger att man i alla lägen måste spela en moralisk rollperson?

Mtb said:
Jag skulle vilja påstå att ändamålen inte helgar medlen och man kan inte å ena sidan fördöma tortyr o.d för att i nästa sekund säga "det är helt okej om JAG står för torterandet men moraliskt förkastligt om fienden gör detsamma". Det är hyckleri.
Jag har med god behållning spelat flera hycklare.
Ingen har sagt att man måste spela det. Varför tolkar du mitt inlägg som att jag menar så?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
Inte alls. Det jag syftar på är att om man påstår sig spela en good guy/hjälte/vaddunuvillkalla det så är inte tortyr något som utförs utan grubblerier och själslig vånda. Jag skulle se det som ganska dåligt rollspelande om min rp i ena sekunden är en godmodig hjälte för att i nästa sekund slakta tiggare på löpande band i syfte att få XP eller tortera folk för att få mina frågor besvarade.

Spelar man däremot en karaktär som är ett sadistiskt psykfall så ser jag ingenting konstigt eller motsägelsefullt i betéendet.
Långt ifrån alla spelstilar bekymrar sig med sådant som huruvida det är "dåligt rollspelande".
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
Inte alls. Det jag syftar på är att om man påstår sig spela en good guy/hjälte/vaddunuvillkalla det så är inte tortyr något som utförs utan grubblerier och själslig vånda. Jag skulle se det som ganska dåligt rollspelande om min rp i ena sekunden är en godmodig hjälte för att i nästa sekund slakta tiggare på löpande band i syfte att få XP eller tortera folk för att få mina frågor besvarade.

Spelar man däremot en karaktär som är ett sadistiskt psykfall så ser jag ingenting konstigt eller motsägelsefullt i betéendet.
Långt ifrån alla spelstilar bekymrar sig med sådant som huruvida det är "dåligt rollspelande".
Jag tycker krille beskrev det väldigt bra. Problemet är att man som SL låter den typen av betéende löna sig ("får vi inte som vi vill så torterar vi oss förbi problemet", "saknas det ett par XP till nästa level så slaktar jag en oskyldig"). Om man som sl ser till att tortyr och övervåld straffar sig istället så uppmuntrar man spelarna till att hitta andra lösningar på problemen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Inte alls. Det jag syftar på är att om man påstår sig spela en good guy/hjälte/vaddunuvillkalla det så är inte tortyr något som utförs utan grubblerier och själslig vånda. Jag skulle se det som ganska dåligt rollspelande om min rp i ena sekunden är en godmodig hjälte för att i nästa sekund slakta tiggare på löpande band i syfte att få XP eller tortera folk för att få mina frågor besvarade.

Spelar man däremot en karaktär som är ett sadistiskt psykfall så ser jag ingenting konstigt eller motsägelsefullt i betéendet.
Långt ifrån alla spelstilar bekymrar sig med sådant som huruvida det är "dåligt rollspelande".
Jag tycker krille beskrev det väldigt bra. Problemet är att man som SL låter den typen av betéende löna sig ("får vi inte som vi vill så torterar vi oss förbi problemet", "saknas det ett par XP till nästa level så slaktar jag en oskyldig"). Om man som sl ser till att tortyr och övervåld straffar sig istället så uppmuntrar man spelarna till att hitta andra lösningar på problemen.
Om jag sätter mig vid ett spelbord där systemet säger att vi ska lösa alla problem så effektivt som möjligt och att det är huvudfokus så är det inte ett problem alls, endast en möjlig lösning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
"System" betyder inte "skrivna regler" utan snarare "allt som görs och koms överens om kring spelbordet".
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Inte alls. Det jag syftar på är att om man påstår sig spela en good guy/hjälte/vaddunuvillkalla det så är inte tortyr något som utförs utan grubblerier och själslig vånda. Jag skulle se det som ganska dåligt rollspelande om min rp i ena sekunden är en godmodig hjälte för att i nästa sekund slakta tiggare på löpande band i syfte att få XP eller tortera folk för att få mina frågor besvarade.

Spelar man däremot en karaktär som är ett sadistiskt psykfall så ser jag ingenting konstigt eller motsägelsefullt i betéendet.
Långt ifrån alla spelstilar bekymrar sig med sådant som huruvida det är "dåligt rollspelande".
Jag tycker krille beskrev det väldigt bra. Problemet är att man som SL låter den typen av betéende löna sig ("får vi inte som vi vill så torterar vi oss förbi problemet", "saknas det ett par XP till nästa level så slaktar jag en oskyldig"). Om man som sl ser till att tortyr och övervåld straffar sig istället så uppmuntrar man spelarna till att hitta andra lösningar på problemen.
Om jag sätter mig vid ett spelbord där systemet säger att vi ska lösa alla problem så effektivt som möjligt och att det är huvudfokus så är det inte ett problem alls, endast en möjlig lösning.
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?

Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mtb said:
RasmusL said:
Om jag sätter mig vid ett spelbord där systemet säger att vi ska lösa alla problem så effektivt som möjligt och att det är huvudfokus så är det inte ett problem alls, endast en möjlig lösning.
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?

Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Är det inte det RasmusL skriver, alltså, i ett rollspel där SYSTEMET premierar ett fokus på att lösa problem så effektivt som möjligt - så är det spelets system som är feldesignat om det ska straffa sig att spela efter systemet. Det blir som en märklig paradox-grej där det å ena sidan står att om jag har ihjäl random vanlig människa så får jag exp så att jag precis levlar - men då ska SL straffa mig fast spelets system faktiskt de facto uppmuntrar min omoraliska handling. Så vi måste inskjuta i premissen ett socialt kontrakt där alla är överens om att SL kommer straffa omoraliska handlingar, eller kanske handlingar som anses vara "billiga". Dvs, vi måste tillföra någonting för att begränsa reglernas uppmuntranden av omoraliska handlingar.

Som jag uppfattar Rasmus säger han att om reglerna är utformade på ett visst sätt är det inte ett problem om jag spelar efter de reglerna. Och då blir det ju i förlängningen endast ett problem om SL säger att det är ett problem. Men vad är problemet? SL, reglerna eller spelaren?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?

Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Så allt som inte faller inom den snäva sfär som du tycker är kul och "utmanande" är inte rollspel? Visst, det är bara din åsikt men jag tror att du är ute på hal is när du drar upp gränser för vilkas hobby som får vara en del av "rollspel" eller inte.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?

Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Så allt som inte faller inom den snäva sfär som du tycker är kul och "utmanande" är inte rollspel? Visst, det är bara din åsikt men jag tror att du är ute på hal is när du drar upp gränser för vilkas hobby som får vara en del av "rollspel" eller inte.
Det skrev jag inte. Läs igen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Jag har läst igen
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,990
Location
Stockholm
Eftersom jag redan tidigare idag tagit på mig min medlarmössa tänkte jag fortsätta på det inslagna spåret.

Återigen – ganska solklart fall av tycke och smak.

Olika personer uppskattar olika spelstilar och det är inte jätteofta lönt att försöka övertyga någon om att gilla något den ogillar. Eller tvärtom.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Recca said:
Mtb said:
RasmusL said:
Om jag sätter mig vid ett spelbord där systemet säger att vi ska lösa alla problem så effektivt som möjligt och att det är huvudfokus så är det inte ett problem alls, endast en möjlig lösning.
Vi har olika syn på det här. Har rollpersonerna olika personligheter med olika egenheter eller är alla bara siffror på ett papper som avgör huruvida de är duktiga på att slåss eller inte?

Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Är det inte det RasmusL skriver, alltså, i ett rollspel där SYSTEMET premierar ett fokus på att lösa problem så effektivt som möjligt - så är det spelets system som är feldesignat om det ska straffa sig att spela efter systemet. Det blir som en märklig paradox-grej där det å ena sidan står att om jag har ihjäl random vanlig människa så får jag exp så att jag precis levlar - men då ska SL straffa mig fast spelets system faktiskt de facto uppmuntrar min omoraliska handling. Så vi måste inskjuta i premissen ett socialt kontrakt där alla är överens om att SL kommer straffa omoraliska handlingar, eller kanske handlingar som anses vara "billiga". Dvs, vi måste tillföra någonting för att begränsa reglernas uppmuntranden av omoraliska handlingar.

Som jag uppfattar Rasmus säger han att om reglerna är utformade på ett visst sätt är det inte ett problem om jag spelar efter de reglerna. Och då blir det ju i förlängningen endast ett problem om SL säger att det är ett problem. Men vad är problemet? SL, reglerna eller spelaren?
Man kan ju spela D&D och andra level-spel utan att karaktärerna slår ihjäl oskyldiga bara för att de vill gå upp i level iofs...

Alla får väl göra som de vill, ha vilken spelstil de vill och även vilken åsikt de vill, vad mig anbelangar.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Jag har läst igen
Kanske borde skrivit "blir mer åt tv eller brädspelshållet" istället. Om allting i spelet enbart går ut på att mekaniskt plocka xp och gå upp i level och inte själva rollspelandet, d.v.s att sätta sig in i en annan persons personlighet och tankesätt och agera efter dennes moral, styrkor och svagheter, så känns det för min del mer som ett tv-spel eller ett brädspel där allting just handlar om effektiva lösningar på problem. Inget fel i det iofs. Både brädspel och tevespel är hur kul som helst.
=)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Jag har läst igen
Kanske borde skrivit "blir mer åt tv eller brädspelshållet" istället. Om allting i spelet enbart går ut på att mekaniskt plocka xp och gå upp i level och inte själva rollspelandet, d.v.s att sätta sig in i en annan persons personlighet och tankesätt och agera efter dennes moral, styrkor och svagheter, så känns det för min del mer som ett tv-spel eller ett brädspel där allting just handlar om effektiva lösningar på problem. Inget fel i det iofs. Både brädspel och tevespel är hur kul som helst.
=)
Ok. Jag håller inte med på någon punkt.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Om rollpersonerna inte har en egen personlighet och moral så blir det ju mer tevespel eller brädspel över det hela där allting kretsar kring färdighetsvärden och tärningsslag (eller motsvarande). Det låter ju ungefär lika utmanande som att gå på muggen. Enligt min åsikt då bör tilläggas.
Jag har läst igen
Kanske borde skrivit "blir mer åt tv eller brädspelshållet" istället. Om allting i spelet enbart går ut på att mekaniskt plocka xp och gå upp i level och inte själva rollspelandet, d.v.s att sätta sig in i en annan persons personlighet och tankesätt och agera efter dennes moral, styrkor och svagheter, så känns det för min del mer som ett tv-spel eller ett brädspel där allting just handlar om effektiva lösningar på problem. Inget fel i det iofs. Både brädspel och tevespel är hur kul som helst.
=)
Ok. Jag håller inte med på någon punkt.
Nähäe och vad vill du att jag ska göra åt det? Åsikten är fri. Du tycker vad du vill och jag tycker vad jag vill. Ingen av oss har mer rätt än den andre. Det är trots allt bara åsikter, inte absoluta sanningar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Streck i debatten

Mtb said:
RasmusL said:
Ok. Jag håller inte med på någon punkt.
Nähäe och vad vill du att jag ska göra åt det? Åsikten är fri. Du tycker vad du vill och jag tycker vad jag vill. Ingen av oss har mer rätt än den andre. Det är trots allt bara åsikter, inte absoluta sanningar.
Där tycker jag att det är ett jättebra ställe att dra streck i den debatten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,016
Location
Stockholm
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
RasmusL said:
Jag har läst igen
Kanske borde skrivit "blir mer åt tv eller brädspelshållet" istället. Om allting i spelet enbart går ut på att mekaniskt plocka xp och gå upp i level och inte själva rollspelandet, d.v.s att sätta sig in i en annan persons personlighet och tankesätt och agera efter dennes moral, styrkor och svagheter, så känns det för min del mer som ett tv-spel eller ett brädspel där allting just handlar om effektiva lösningar på problem. Inget fel i det iofs. Både brädspel och tevespel är hur kul som helst.
=)
Ok. Jag håller inte med på någon punkt.
Nähäe och vad vill du att jag ska göra åt det? Åsikten är fri. Du tycker vad du vill och jag tycker vad jag vill. Ingen av oss har mer rätt än den andre. Det är trots allt bara åsikter, inte absoluta sanningar.
Krille: jag utvecklar för att föra diskussionen vidare i detta inlägg.


Mtb:
Jag uppleverå att ditt sätt att se på "rollspel" är synekdoke. Jag kan se många sätt att spela på som inte uppfyller dina kriterier ovan men som av utövaren skulle kallas "rollspel". Sedan är givetvis det du säger tillämpligt på många andra spelstilar, men inte på helheten.

En strikt och heltäckande definition av "vad som är rollspel" som kommer nog alltid att vara en helig graal och närmare målet än "om de kallar det rollspel så är det rollspel" tror jag inte att vi kommer.

Personligen är min agenda att främja en inkluderande definition för att minska skepsism, segregering och fördomar mellan de olika grupperingarna vars hobbies är så väldigt snarlika. Det finns enorma mängder otappad kunskap och erfarenhet där olika grupperingars sysslor så exkludera inte bara för att något känns ovant och främmande!
 
Top