Jag tror att antingen du eller jag har missförstått diskussionen här, för jag upplever att det är just problematiserandet av fenomenet som vi diskuterar.Cissi said:Det jag tänker i det här är att ni gör det för enkelt, ni stirrar er blinda på blodet och döden.
Det är just detta som är det jag gör när jag exempelvis ställer frågorna ovan. Jag kan även förtydliga att jag i detta tillfälle inte är entusiasmerande; jag ser dig allvarligt i ögonen och frågar dig om hur du känner inför vad som händer (även om jag adresserar din karaktär). De som sagt sig spela på ett annat sätt har snarare helt undvikit att ta i problematiseringen (jag gissar att exempelvis Rymhamster som jag upplever fokuserar på utmaningen i mördandet inte heller gottar sig i blodsdrypande beskrivningar), ingen har vad jag förstår lagt något egentligt värde i att utföra beskrivandet på ett "häftigt" sätt.Cissi said:”Ondskan” ser väldigt sällan ut som på film, med lustmördare som dödar och lemlästar för nöjes skull, det ser också väldigt sällan ut som i media, med vansinnesdåd och till synes helt obegripliga dåd där någon med berått mod dödar ”för att det är kul eller hen vill det”.
Tvärtom så är vansinnesdåd, mord och pedofili, om vi nu pratar om det, sorgliga uttryck för människor som inte mår bra, blivit utsatta för trauman eller är psykiskt sjuka. Vill man skapa någon form av verklighetstrogen känsla, vilket jag upplever att ni är ute efter med bloddrypande skildringar av slakt och död, ska man istället försöka skildra det stora lidande och den stora mänskliga tragiken som ligger bakom en människas handlingar.
Att försöka komma till insikt om och utforska varför en karaktär våldtar barn skulle, enligt mig, vara bra mycket mer insiktsfullt än att beskriva personens bestialiska handlingar per se.
...men det går ju inte, i mina ögon, att bestämma över en sådan händelseutveckling på förhand; det måste vara en handling från en aktiv spelare, inte en räls, för att få önskad effekt.Cissi said:Något som jag tycker är bra mycket otäckare än mord och våld och som, om man kan införliva det bra i spel skulle vara häftigt att spela, är hur tillsynes ”goda” människor beordras att döda och tortera och faktiskt gör det.
Dåden i sig kan dock agera språngbräda för att kunna sätta de här tankarna i en handlingsfull kontext. Jag vill att "mina spelare" ska reflektera och agera kring vad som sker. Utvecklandet kring traumat och lidande är just vad jag siktar på när jag ställer frågor i stil med "vad/vem påminner detta dig om? Hur får det dig att känna dig? Ect" och jag vill helst att det ska komma som en del av "nutiden" i speltiden samt något som spelarna etablerar själva (att påtvinga spelare tidigare trauman skulle kännas spelförstörande om det inte är en tydlig del av spelet som deltagarna gått med om på förhand).Cissi said:Det finns studier på studier som visar att människan gör som andra människor gör och att förklaringen till ett brott som lyder ” jag lydde bara order”, är fullt legitimt och riktigt. För mig är det inte otäckt att en del människor mår dåligt och begår vansinnesdåd, för mig är det otäckt att till synes fullt friska, vuxna människor inte vet huruvida de skulle lyda en order eller inte, för de flesta gör det. Oavsett vad vi tror om oss själva innan.
Det är människans mörka inre i min mening, inte våldsdåd som bygger på mänskliga trauman och lidanden.
Alla åsikter är lika värda och du får tycka precis vad du vill.Cissi said:OBS! Jag vill inte ha någon att säga åt mig att jag försvarar brott och våld av den sort som jag talat om, självklart tycker jag att det är fruktansvärt och avskyvärt!