Zorbeltuss
Hero
- Joined
- 7 Nov 2012
- Messages
- 1,105
Mjo, problemet är att om man vill otvetydigt antyda seriemord så blir titeln alderles för corny bara.
/Luna Lovegood
/Luna Lovegood
Som gammal WFRP-spelledare har jag vid en handfull tillfällen genom åren kört så kallade "Chaos Campaigns", där spelarna helt enkelt får skapa och spela karaktärer som är knutna till Chaos på ett eller annat sätt.anth said:Det är därför jag inte vill att spelarna skapar onda rollpersoner.
Om rollpersonerna beter sig så när de inte är onda, tänk vad som skulle hända om spelarna faktiskt spelade onda rollpersoner.
Jag skulle personligen ha svårt för detta. Att inte problematisera skulle för mig kännas jobbigt.Björn Wärmedal said:I min nuvarande spelgrupp har karaktärerna slaktat oskyldiga, haft slavar, torterat folk och betett sig tidvis riktigt illa. De är ju the good guys, men har en ganska pragmatisk människosyn och kompromisslösa mål. Hade vi spelat ondingar hade vi nog inte haft någon gräns...
Men vi satsar inte så mycket på immersion och tar inte spelet så allvarligt. Även om vi kan konstatera att "min karaktär mår nog rätt skit nu" så är det något vi garvar åt. En sån form av disconnect från karaktären och spelvärlden gör ju att vad som helst är okej egentligen. Det är inte så mycket realism som underhållning vi är ute efter, helt enkelt.
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.RasmusL said:- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?
- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?
- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?
Etc
Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.Rymdhamster said:Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.
Yupp.krank said:Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Håller med i stort.krank said:Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Ett flexiblare sätt att hantera säkerhetsord är att om man växlar till engelska så är det off-game, medan allt som sägs på svenska är in-game. På så sätt får man en betydligt finare skala än bara kör, pausa, stopp.Lupus Maximus said:Inom kinky-svären finns det de som kör "trafikljus" istället för stopp/säkerhetsord. Rött är stopp/avbryt. Men gult är "sakta in/ta det lugnare/jag behöver återhämta mig". Grönt är för att markera att det är ok att köra på igen, eller för den delen öka.
Visst är det flexiblare. Men även mer störande än att använda en "flagga", och ibland är en "flagga" tillräckligt.Troberg said:Ett flexiblare sätt att hantera säkerhetsord är att om man växlar till engelska så är det off-game, medan allt som sägs på svenska är in-game. På så sätt får man en betydligt finare skala än bara kör, pausa, stopp.
...och din variant gör mig mäkta illa till mods. Jag vill inte ens tänkta kring det.Rymdhamster said:Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.RasmusL said:- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?
- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?
- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?
Etc
Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
Att lägga fram sina svagheter kan vara lika exponerande som att bli utsatt för dem i spel. Jag börjar mer och mer tro att det endast är nödvändigt att föra diskussionen i one-shot-grupper som av någon outgrundlig anledning ger sig på ett riktigt mörkt spel (jag har gjort det med OKULT och där fick vi dra en gräns i spel och efteråt talade vi om att det kanske inte var en bra idé att ha spelat när vi inte kände varandra till fullo) samt i dysfunktionella konstellationer. Att prata om vad man vill uppleva snarare än vad man inte vill uppleva och sedan se till att hålla sig till detta tror jag är en bättre lösning i en funktionell grupp.Lupus Maximus said:Håller med i stort.krank said:Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Men det är lätt att misstolka varandra och därmed ha en felaktig uppfattning om var gränser faktiskt går, samt att den kan skilja sig med dagsformen. Så god marginal eller sätt att hantera avsaknaden av marginaler.
Jeepform-spelet Våldtagen/Gang Rape bygger helt på denna teknik som ett tverktyg för att komma under huden på spelarna. Mejla Jeepform så skickar de ett ex.- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?
- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?
- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?
Typ ja. I alla fall om jag inte blivit ordentligt briefad innan om hur spelet skulle vara. Det där inte min kopp te. Men consenting adults får väl göra vad de vill på sin fritid, i sina egna hem. Typ. Även om det är motbjudande för en större allmänhet.Rymdhamster said:Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.RasmusL said:- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?
- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?
- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?
Etc
Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
Rymdhamster said:Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.
Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
Kan vi slippa dömanden i tråden och fokusera på att hjälpa trådstartaren?Arfert said:Typ ja. I alla fall om jag inte blivit ordentligt briefad innan om hur spelet skulle vara. Det där inte min kopp te. Men consenting adults får väl göra vad de vill på sin fritid, i sina egna hem. Typ. Även om det är motbjudande för en större allmänhet.
Ett bättre sätt, enligt mig, vore som jag sa ovan att gå åt andra hållet. Mindre inlevelse, mindre fokus på hur man begår dåden utan snarare på att man begår dem.Ymir said:Däremot kan jag inte spontant se någon annan legitim anledning med seriemördare och dylikt som rollpersoner (men ni som tycker tvärtom får gärna utveckla den biten, vad menar ni vore bättre sätt att förhålla sig till det hela på?).
Nu tillhör jag väl inte direkt tvärtom-sidan, även om jag väl inte upplever att den typ av spel som du och RasmusL beskriver ger mig det som jag vill ha ut av min hobby.Ymir said:jag tycker mer som RasmusL, tekniken han beskriver låter en använda rollspelsmediets unika styrkor för att låta saker sjunka under huden på en, och det kan ge värdefulla insikter och problematiserande perspektiv som motiverar gestaltandet av seriemördare i denna kontext. Däremot kan jag inte spontant se någon annan legitim anledning med seriemördare och dylikt som rollpersoner (men ni som tycker tvärtom får gärna utveckla den biten, vad menar ni vore bättre sätt att förhålla sig till det hela på?).
Ah, lite casual shaming av vad andra människor väljer att ta sig för. Classy.Arfert said:Även om det är motbjudande för en större allmänhet.