En synnerligen intressant diskussion, många bra kommentarer som inspirerar mig till följande monolog.
Jag tror inte på monetära ersättningar – baserat Beteendeekonomi (en bra inkörsport är Dan Arielys TED Talks): i samma ögonblick vi gör pengar av det blir det en monetär avvägning och helt andra skalor tillämpas. Det finns en anledning till att du köper ett vin för 90 kr och ger till värdparet på en bjudning och inte en hundralapp med kommentaren "köp något gott vin". Samma sak med att köpa ett presentkort istället för att ge kontanter.
Däremot är en andel av avgiften en sådan etablerad ersättning (även i andra sammanhang) att det är svårt att ta bort. Konventet får räkna på hur mycket rabatt de har råd att ge per spellett pass men jag tror det skall vara en stigande skala (ett pass: 20 %, två pass: 50 %, tre pass: 100 %).
Jag tror på att bygga en "community" utanför konventen. Jag gillar verkligen det där med att se till att spelledarna har ett forum att diskutera äventyret före konventet men jag misstänker att många mer eller mindre bestämmer sig för att spelleda på plats. Men uppföljningen är minst lika viktigt. Det är alltid en spelledarsamling före – arrangera en efteråt också i kafeterian eller i en dedikerad sal (nära kafeterian) där spelledarna kan samlas och dra rövarhistorier om galna sker deras spelare gjorde under passet. Låt eventuell belöning för spelledandet delas ut på den samlingen för att "garantera" att folk kommer.
Jag tror att rollspels-Sverige kan lära av scoutrörelsen: de där små tygmärkena som delas ut för att scouten har orienterat X km, varit med på en kanothajk osv. har egentligen bara en funktion: skrytlicensen. Det är otroligt mäktigt att ha ett litet märke med en stiliserad kanot på om en fick det vid midnatt då alla satt i kanoterna efter att ha paddlat i mörket till en liten holme där ledarna står och delar ut dem i ljuset av facklor. Inte lika coolt om en fick det på parkeringen där alla klättrade in i mammas bil och bara ville hem. Märket är en bekräftelse på att du har genomfört något!
Jag tror BoardGameGeek är inne på något: Om du gjort X får du ett litet märke på din profil. Om jag spelledde ett Ligan-spel på Gothcon får jag en 20•20 pixlar ikon vid min profilbild här på WRNU. Om jag gjorde det på Lincon, ett annat förlag eller ett annat år får jag en annan ikon och så vidare. Jag tycker verkligen att Fria Ligan kan och bör göra något sådant på sina forum (om de inte redan gör det).
Jag gillar inte någon "vi och dom", inte förtjust i att t.ex. ha en spelledarkö i kafeterian, separat matsal för dem eller något sådant. Men konventsbutten i en annan färg eller liknande tycker jag är ok. Det får gärna synas "där borta går en folkets hjälte, en spelledare!"
Spelledaren skall kunna ta med sig något hem som kan visas upp och gärna tas med på nästa konvent. Skrytlicens.
När jag var scoutledare pratade vi i kåren mycket om "varför skall någon fortsätta att vara ledare?" och "vad erbjuder scoutrörelsen för att någon skall (för)bli ledare?". Jag ser paralleller till den här diskussionen. Varför skall jag offra spelpass för att spelleda när jag lika gärna skulle kunna vara konsument och den som underhålls?
Jag tror vi behöver bygga upp en gruppering – med infrastruktur – som är inkluderande (tröskel = noll) och som inte bara interagerar på konventen men även mellan men som också marknadsförs. Jag anser att det här är något som behöver startas igång och stöttas ifrån forum som WRNU och de olika rollspelsförlagen (pengar: rollspelsförlagen efter förmåga och Sverok), det behöver vara organiserat och skötas proffesionellt för att nå kritisk massa. Jag är intresserad av att vara med och få igång men jag tänker inte driva på egen hand, jag har inte kontakterna för det.
Jag anser att ett sådant nätverk skall verka för att de som spelleder på konvent känner sig uppskattade av rollspels-Sverige i stort, att fungera som ett forum att diskutera hur ett avsnitt i ett äventyr bör hanteras, en rekryteringsbas för konvent, ett sätt för arrangörer att hitta spelledare men även speltesta/korrekturläsa äventyr före konvent, sprida kunskap och erfarenhet kring spelledande på konvent och i det stora hela (ett SL-gille!?) ("Allt du någonsin aldrig vågat fråga om dockskåp, sandlådor, ...") men framförallt bygga kompisnätverk. Det är mycket mer sannolikt att jag spelleder på nästa konvent om jag då får träffa den och den, de som jag satt och eftersnackade lite med sist om den där tråden på kSL-forumet.
Återigen lär ifrån scoutrörelsen: det är skitkul att åka på sommarläger även som ledare (vilket är ett rejält slitgöra!) för då får man chansen att träffa folk från andra landsändar som en inte sett på ett år. Kompisbanden håller ihop den rörelsen hårdare än band av stål.