Det jag tänker på är att det där med ekonomi inte är så viktigt för folk i min ålder. Jag och gänget bor på hotell, och bara det kostar ju skjortan jämfört med inträde. Då är det inte så mycket värt att få inträde tillbaka alls, känner jag. Det är värt att köpa sig tid och bara få spela spel, resonerar mina gamla vänner.
För yngre förmågor är det däremot en annan femma. Jag har länge förespråkat att det borde räcka med två pass för att få pengarna tillbaka. Jag tror det vore en bra grej. När jag var ung var det en klart bidragande del till att jag spelledde på konvent, men så fort jag fick riktiga pengar var det inte värt det längre.
Lustiga pins och T-shirts tror jag däremot inte på. Det är lätt att producera och dela ut, men att få en T-shirt med GothCon-tryck är knappast ett dragplåster.
Jag tror mer på det där med någon sorts exklusivitet. Gruntarna som sköter kök, städning, café, etc. får en ordentlig avslutning efter slutstäd. Dit är inte spelledare välkomna. Det är också dåligt med kommunikation mellan spelledare och arrangör - bara en halvtimme spelledarsamling innan är all kontakt som är "krav". Gruntarna är däremot i full fart veckor i förväg med ansvarsfördelning, planering och schemadiskussioner. Kan man bygga en gemenskap på det sättet tror jag det kan lockas in folk lite enklare. Kanske någon sorts mingel innan för spelledare på torsdagen? Spelledarutbildning, eller workshop i tips och tricks för spelledare? Någon sorts prisutdelning där grupperna kan nominera sin spelledare till "årets Gothcon-spelledare" med ett fint diplom i konventets slut? Ingen aning om vad som funkar bäst.