Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Man får bara göra en avvägning så att inte försöken att göra det lättare/mer attraktivt att vara spelledare inte gör det svårare att vara arrangör.
Jag tror inte "lag" är problemet. Snarare är det för bökigt att hantera bokning (åtminstone i LinCons anmälningssystem) för lag. Även som arrangör för en gruppaktivitet borde det vara lättare att hantera grupper än individer. Som SL är jag nöjd med att det kommer ett lag till mitt spelpass, hur det är sammansatt bryr jag mig inte om.Jag skulle vilja göra om hur det fungerar i grunden. Vi har fortfarande "lag" som ställer upp i evenemang, som en rest från den tiden då man tävlade om vem som kom upp från grottan med mest guld. Kapa banden med det arvet!
....
Det (mini)konvent jag besöker oftast är Grottröj. Där upplever jag att alla följer reglerna i respektive spel. Därför blir jag alltid en smula förvånad över de fria tolkningarna på GothCon.Jag tycker det är viktigt att man är tydlig med vilken nivå av regelföljsamhet man nyttjar vid scenarion.
Samtidigt är det ju arrangörer som kan behöva locka spelledare. Jag tror dock de allra flesta skriver upp sig på spel mer än scenarier. Laget vill spela Eon eller Kult.Man får bara göra en avvägning så att inte försöken att göra det lättare/mer attraktivt att vara spelledare inte gör det svårare att vara arrangör.
Bra idé. Jobbade som volontär på en musikfestival. Då fick man gå på en hemlig efterfest där artisterna var samt fick en snygg tshirt. Värt det då (vid 23). Skulle inte vara festivalpersonal med sådan bonus idag, men spela rollspel kanske. Behöver inte vara fest här utan mer kanske att få hänga i exklusivt sammanhang och andas samma luft som några legender typ Blixt mfl.Det jag tänker på är att det där med ekonomi inte är så viktigt för folk i min ålder. Jag och gänget bor på hotell, och bara det kostar ju skjortan jämfört med inträde. Då är det inte så mycket värt att få inträde tillbaka alls, känner jag. Det är värt att köpa sig tid och bara få spela spel, resonerar mina gamla vänner.
För yngre förmågor är det däremot en annan femma. Jag har länge förespråkat att det borde räcka med två pass för att få pengarna tillbaka. Jag tror det vore en bra grej. När jag var ung var det en klart bidragande del till att jag spelledde på konvent, men så fort jag fick riktiga pengar var det inte värt det längre.
Lustiga pins och T-shirts tror jag däremot inte på. Det är lätt att producera och dela ut, men att få en T-shirt med GothCon-tryck är knappast ett dragplåster.
Jag tror mer på det där med någon sorts exklusivitet. Gruntarna som sköter kök, städning, café, etc. får en ordentlig avslutning efter slutstäd. Dit är inte spelledare välkomna. Det är också dåligt med kommunikation mellan spelledare och arrangör - bara en halvtimme spelledarsamling innan är all kontakt som är "krav". Gruntarna är däremot i full fart veckor i förväg med ansvarsfördelning, planering och schemadiskussioner. Kan man bygga en gemenskap på det sättet tror jag det kan lockas in folk lite enklare. Kanske någon sorts mingel innan för spelledare på torsdagen? Spelledarutbildning, eller workshop i tips och tricks för spelledare? Någon sorts prisutdelning där grupperna kan nominera sin spelledare till "årets Gothcon-spelledare" med ett fint diplom i konventets slut? Ingen aning om vad som funkar bäst.
Det här förstår jag inte alls. Skulle en provspelning av scenariot automatiskt leda till en tvångströja för spelledarna? Personligen har jag betydligt lättare att spelleda ett scenario som jag själv har spelat. Jag ser inte det som att jag måste spelleda det exakt likadant, men jag har nu en egen upplevelse att falla tillbaka på. Och improvisera utifrån, om jag vill det.Allt snack om att ha Q&A med arrangören innan och att scenarion ska provspelas först etc är typiskt sådant som får mig att arrangera själv istället för att ”bara” spelleda. det verkar råda någon slags norm om att konventsscenarion ska spelledas ”rätt” enligt vad arrangören tycker som helt kväver min vilja att genomföra det.
Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Då kommer förhoppningsvis fler våga ställa upp och inte riskera pekas ut som någon som gjorde ”fel” på grund av att man missade någon detalj i den store auteurens mästerverk.
Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?Bra idé. Jobbade som volontär på en musikfestival. Då fick man gå på en hemlig efterfest där artisterna var samt fick en snygg tshirt. Värt det då (vid 23). Skulle inte vara festivalpersonal med sådan bonus idag, men spela rollspel kanske. Behöver inte vara fest här utan mer kanske att få hänga i exklusivt sammanhang och andas samma luft som några legender typ Blixt mfl.
Håller med till 1 000%! Skulle även säga att samma sak gäller regler. Både grupper och spelledare kommer tolka och spela regler olika, och på konvent skulle jag säga att många höftar och improviserar mer än de kanske normalt gör. Det är liksom en av de stora styrkorna konventen har - den sköna stämningen som uppstår i att spela rollspel med nya människor.Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Fest behöver det inte va. Men att få prata med duktiga personer i ens hobby vore kul!Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?
Är det inte det man har GothCon-puben till?Fest behöver det inte va. Men att få prata med duktiga personer i ens hobby vore kul!
Och framför allt: Hur exklusivt är det egentligen? Rätt många finns ju väldigt tillgängliga här på forumet om man nöjer sig med online, och offline brukar det väl räcka med att hänga lite i makarrummet på konventet för att stöta på ett helt gäng? =)Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?
Precis! Olika personer lockas/drivs av olika saker. Vi behöver faktaunderlag innan vi bestämmer oss för vad som det skall lockas med. "En lösning passar alla" är en skrämmande vanlig lösning i skrämmande många sammanhang!Det borde vara olika taktiker
och om jag inte hade spellett på konvent förut så lämnar det jättemånga frågor obesvarade, och jag tror att det gör att även en del som är nyfikna på att göra det blir bortskrämda redan innan första kontakten. Förväntas man ha med tärningar? Läsa in sig på scenariot? Göra sin egen tolkning av ett äventyr eller följa författarens vision så mycket det går? Kunna reglerna? Hur bra? Dyka upp tidigare än passet börjar? Och så vidare, en massa praktiska detaljer som borde gå att kommunicera redan innan folk anmäler sig. Eller för de som inte har spelat på konvent tidigare så finns det ju ännu mer basala frågor som 'förväntas jag spelleda min vanliga grupp eller andra besökare?'GothCon said:Spelledare rollspel
Om det är så att du önskar att spelleda rollspel som ditt arbete under Gothcon, så skicka ett email med information om dig själv till rollspel@gothcon.se.
Vilka spel du kan spelleda finns på GothCons hemsida och belöningarna fungerar ungefär samma, mer info får du av de ansvariga via mail.
Du får gärna anmäl dig här också och skriv i textrutan att du önskar att spelleda.
Sådär skulle jag vilja att texten för spelledare också såg ut.Reception
Under konventet
I receptionen jobbar du med att vänligt bemöta besökare och vara social. Det är också bra att vara stresstålig. Har du varit på konventet förut och vet hur det fungerar är det en bonus. I arbetsuppgifterna ingår det att svara på frågor, checka in deltagare och hantera pengar.
Absolut inte. Jag menade det inte som ett 1:1-förhållande på något vis. Bara att det är ett exempel av flera som jag uppmärksammat som pushar vissa personer in i något auteur-tänk.Det här förstår jag inte alls. Skulle en provspelning av scenariot automatiskt leda till en tvångströja för spelledarna? Personligen har jag betydligt lättare att spelleda ett scenario som jag själv har spelat. Jag ser inte det som att jag måste spelleda det exakt likadant, men jag har nu en egen upplevelse att falla tillbaka på. Och improvisera utifrån, om jag vill det.