Från konventsarrangörens sida:
- Gratis entré så länge man kör minst 1 pass per dag (så man har mer tid över för att kolla in resten av konvetet)
- Ytterligare bonusar för flera pass, kanske gratis lunch eller något.
- Möjligen mer flexibilitet i när passen hålls.
Från spelskaparens sida:
- Online-spelsessioner av scenariot med efterföljande genomgång med alla spelledarna i god tid innan eventet så de får prova på det och veta hur det är tänkt att funka.
- Regelsammanfattning baserat på scenariot och rollpersonerna, så att man i princip inte ens behöver kunna systemet sen innan.
- "Spelledarpaket" för scenariot som innehåller allt nödvändigt material i printad form, så väl som i elektronisk form, och även saker som pennor, tärningar etc... allt som behövs för att hålla i spelsessionen.
Detta är bara lösa tankar. I synnerhet de punkter jag satt på "spelskaparens" sida beror ju sjukt mycket på vem det är och vad de har för resurser. Det kanske bara är någon som skrivit ett eget scenario till sitt favoritspel, och då kan ju allt ovanstående vara mer än vad som går att fixa.
Annars tycker jag Fria ligan är inne på en bra början med att försöka etablera en styrka med spelledare som inte är baserade kring ett specifikt konvent. Det låter dem bygga upp ett nätvärk så när det väl dyker upp ett arrangemang de vill fokusera på är det lätt för dem att nå ut till sina potentiella spelledare och se vad de kan få ihop.
För nu har jag i och för sig inte fokuserat mycket på GothCon alls eftersom jag inte skulle dit, men jag kan inte påminna mig att jag hört något överhuvudtaget om folk som försökt ragga spelledare.