Jag gillar också det konceptet, men hade hellre sett det i ett spel som gör det fullt ut och då skippa de klassiska fantasyfolken, alver, dvärgar etc.
Absolut, det var min första tanke också. Men... vi har vad vi har och jag ogillar egentligen att plocka bort saker. Lägga till är så mycket enklare. Positivt myndighetsutövande, och allt sånt där =)
Men... det beror också på hur jag väljer att se på dem. I DoD23 ser jag alver, halvlingar och dvärgar som "magiska människor". Och jag ser även ankfolk som "magiska ankor" och vargfolk som "magiska vargar".
Alltså att det började med helt vanliga ankor och vargar som "spontanevolverade" till ankfolk och vargfolk på grund av att det skedde en magisk influx eller så. Det är rätt sällsynt, men det händer lite då och då här och var. Och när de väl blivit folkliga så fortsätter naturen ha sin gilla gång med ankfolksungar och vargfolksvalpar. På vissa ställen har det hänt så ofta eller för så länge sen att de nu är en etablerad befolkning i sin egen rätt.
Samma sak med alver, dvärgar och halvlingar. Det är helt enkelt människor som hamnade i en sån magisk influx. Dvärgar startade en gång i tiden som antingen gruvarbetare eller kanske rent av grottmänniskor som råkade släppa lös nån magisk nod begravd i bergen sen tidernas begynnelse. Men det var tusentals år sedan och är inget nån minns annat än som vaga legender om att "födas av berget".
Halvlingarna började kanske som en människostam som var plågad av allsköns vidunder och höll sig gömda och rädda när influxen fångade dem. Kan tänkas finns det legender om byar och stammar som försvunnit under mystiska omständigheter, och några hundra år senare snubblar någon över en liten underjordisk halvlingsby, men lyckas inte lägga ihop två och två. Kanske går det till och med rykten om att de där byarna försvann för att de byggde byn ovanpå halvlingarnas by, och de tröttnade på att det stampades så i taket XD
Alver... helt enkelt folk som överdoserat magi.
En del djurfolk kanske inte alls härstammar från faktiska djur, utan från människor där magin utlöste deras djuriska instinkter. Jag kan se hur en ensamstyrkande utbyggdsjägare klädd i pälsar från alla sina bytesdjur snubblar över en magisk nod som förvrider hens drag till något mer varglikt.