Nekromanti Hur många elementarer?

Knattenaten

Veteran
Hur stor koncentration av bundna elementarer av samma sort skulle ni säga kan finnas på en och samma plats (säg inom 100 meter från varann) utan att det påkallar elementargudens uppmärksamhet och eventuella ingripande?

Det fanns en diskussion här på forumet om detta, men jag kan inte hitta den när jag söker.

Jag tänker så här: elementarer av högre rang ökar risken snabbare. Första rangens elementarer räknas som ett. Andra gradens räknas som fyra (två ggr två), tredje rangens räknas som nio (tre ggr tre) osv. Hur stor tycker ni då summan ska vara för att Grome, Lassa, Kakatal eller vad de heter ska börja känna sig utnyttjade och vilja rensa upp lite?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Knattenaten said:
Hur stor koncentration av bundna elementarer av samma sort skulle ni säga kan finnas på en och samma plats (säg inom 100 meter från varann) utan att det påkallar elementargudens uppmärksamhet och eventuella ingripande?

Det fanns en diskussion här på forumet om detta, men jag kan inte hitta den när jag söker.

Jag tänker så här: elementarer av högre rang ökar risken snabbare. Första rangens elementarer räknas som ett. Andra gradens räknas som fyra (två ggr två), tredje rangens räknas som nio (tre ggr tre) osv. Hur stor tycker ni då summan ska vara för att Grome, Lassa, Kakatal eller vad de heter ska börja känna sig utnyttjade och vilja rensa upp lite?
Grome, Lassa och Kakatal kommer från Stormbringer och existerar i The Young Kingdoms. De är inte en del av Mundana.

Knattenaten

Veteran
Svarte faraonen said:
Grome, Lassa och Kakatal kommer från Stormbringer och existerar i The Young Kingdoms. De är inte en del av Mundana.
Jomen jo, det vet jag :)

Knattenaten

Veteran
Knattenaten said:
Svarte faraonen said:
Jomen jo, det vet jag :)
Eller vänta, menar du att det inte finns några elementargudar alls i Mundana? Då minns jag fel...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Knattenaten said:
Eller vänta, menar du att det inte finns några elementargudar alls i Mundana? Då minns jag fel...
Jag tror det är en regel från Stormbringer som du minns, ja. Något liknande finns inte riktigt i Eon.

Knattenaten

Veteran
Svarte faraonen said:
Knattenaten said:
Jag tror det är en regel från Stormbringer som du minns, ja. Något liknande finns inte riktigt i Eon.
Men flödestätheten då? Den borde väl sätta gränser? Och när gränsen överskridits, vad händer då? En tionde rangens elementar som manifesterar sig spontant och går bärsärk?

wallahad

Swordsman
Jag är inte helt införstådd i beräkning av flödestäthet men det känns som att fler än 5 elementarer av samma typ inom samma område bör vara nog för att andra elementarer ska känna av förändringen och bli nyfikna.

I övrigt så är det bara att slå en reaktion via AGG.

Knattenaten

Veteran
Då antar jag att du menar andra rangens elementarer, och att ditt bud är tjugo?

Tycker jag låter ganska rimligt. Fler bud?

Poseur

Swashbuckler
Well så många som SL anser är väl ganska okej. Jag skulle säga att det beror på situation. Om femtio magiker på samma gång nedkallar varsin elementar, oavsett rang lär det dra till sig lite uppmärksamhet.

Personligen stod omkring 400 3:e ranges golemer i en gravkammare, vilka kontrollerades utav en krona. Utan att det gav några problems.

Personligen skulle jag säga att det inte finns någon risk att åkalla någon form av Elementgud om man inte börjar leka med högre ranger, typ 7+ och upp till runt 12 så är det nog liten risk att någon skulle blanda sig in. Men beror på hur kontrollerade former det är.

/Poseur egentligen ganska tråkig

Knattenaten

Veteran
Poseur said:
Well så många som SL anser är väl ganska okej.
Jo, självklart. Skälet till att jag frågar är att jag snickrar på ett äventyr som jag kanske någon gång tänker dela med mig av som "fan material". I det äventyret är det här en viktig faktor. Då är det bra att veta hur andra tänker.

Du skriver "beroende på situation"; vilka omständigheter menar du kan påverka?

wallahad

Swordsman
Vilken är grund chansen att en elementar spontant manifesterar sig?

5% i grund och dag.
+10% vid högmagisk täthet?
+annan elementars rang i kvadrat? Rang 3 = 9% ?

Eller vad är chanserna?

Ymir

Liten kantbaron
Det finns inga regler för dylika chanser.
(Vad jag vet - fram tills idag kände jag liksom inte ens till att det någonstans stod att ett visst antal elementarer på en plats får nya att ta form där).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Det finns inga regler för dylika chanser.
(Vad jag vet - fram tills idag kände jag liksom inte ens till att det någonstans stod att ett visst antal elementarer på en plats får nya att ta form där).
Det finns inte, utan är helt och hållet ett påhitt från Stormbringer. Däremot så kanske det vore coolt om det fanns en sådan regel. Jag gillar ju allt som får magin att kännas mindre klinisk.

wallahad

Swordsman
Det är rätt, det står inte i några regler.

Vad som däremot står är i en kapitel introduktion.
Något om ett demon fenomen i en stad där Taum värdet (flödes tätheten) var så tät att Lektorn? ansåg att vad som helst kunde hända.

Så det lilla uttalandet ger utrymme att spekulera i vilka effekter som kan få... förändringar av det normala att uppstå.

Hmm.... undra om Pentagram borde minska risken för dessa förekomster?
Annars borde varje magiker akademi bli invaderad av demoner / Själar / Elementarer på regelbunden basis.

VIDARE:Bör fängslade demoner räknas in på samma sätt som elementarer?

Knattenaten

Veteran
wallahad said:
Det är rätt, det står inte i några regler.

Vad som däremot står är i en kapitel introduktion.
Något om ett demon fenomen i en stad där Taum värdet (flödes tätheten) var så tät att Lektorn? ansåg att vad som helst kunde hända.
Det här läste jag också härom dagen. Men förutom det (och mina dimmiga minnen av Stormbringer) så har jag ett rätt tydligt minne av en diskussion här på forumet som handlade om att frammana en armé av första rangens salamandrar.

Där var det någon/några som hävdade att flödestätheten skulle bli så hög att något hemskt skulle hända (exakt vad minns jag inte). Därför trodde jag att resonemanget var gammalt men att några egentliga regler inte fanns...

EDIT: Här har vi länken:
https://www.rollspel.nu/threads/371111.html