Nekromanti Hur många freaks är rimligt?

Dilandau

Myrmidon
Sitter och pular lite med min groende Mage-kampanj. Den ser ut att bli förlagd till Malmö/Lund.

Oh då slår mig: Hur många magiker kan man knö in i området? Malmö har typ 270 000 invånare. Lund har dryga 100 000. Kringliggande kommuner... ja, säg 50 000. Totalt 420 000 personer.

Magiker är sällsynta. Men jag vill ju ändå ha tillräckligt många så att det blir ... kul. Lite olika fraktioner, intressegrupper och sånt. Men det måste ändå verka rimligt i någon mening. Det kan inte ränna runt hur många jäppar som hellst.

1 magge per 100 000 människor? 4 pers. Det blir alldeles för få.
1 magge per 10 000 mäniskor? 42 st. Låter rätt ok. Generaliserat blir det 900 maggar i Sverige.

Bah... det är svårt att sätta detta i relation till något. Kan inte hitta några riktlinjer.

Åsikter, bitte! Hur vanliga bör ovanligheter vara?

Storuggla

Champion
"Malmö (http://www.malmo.se/) är Sveriges tredje största stad (med en befolkning på drygt 260.000, inklusive förortskommunerna uppgår befolkningen till 520.000)."

Redan där blir det korvspad. Jag menar, I bor 1.2 miljoner folk. Räkna på det, så blir det lite mer folk som kan trolla fram kaniner ur hattar ocvh prylar.
Då tycker jag att en på 10 000 blir för mycket och en på 100 000 blir för lite, så kanske en på 50 000?

Storuggla, fifty-fifty kid

Dilandau

Myrmidon
Re: Svår matematik

Jag har upptäckt att jag är en sån som vill ha setting hyggligt fixerad innan jag dundrar på med storyn.

hm.

Har inte tänkt på det förut, men så är det.

Johan K

Gammal & dryg
Åsikter, bitte! Hur vanliga bör ovanligheter vara?
Alltså, alltid lika svårt att göra sådana mattegrejer...
Dock så kan jag tänka mig att ~42 stycken kan bli bra i den här regionen. Vll du sedan boosta upp det hela lite mer så kanske vi ka dra in Köpenhamn åxå. Där har du ju åxå en storstad som är till duga !
Så jag kan tänka mig att de här ovanligheterna ä LITE mer vanliga här nere..

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror nog det är bäst att behandla hela den hyfsat urbaniserade kuststräckan Malmö-Helsingborg som en enhet när det gäller fraktioner och sådant, så får du en hyfsad mängd magiker. Med Landskrona och Helsingborg med i beräkningen skulle jag nog säga att trettio-fyrtio magiker kan vara lämpligt. Sedan finns ju också Köpenhamn, med vilket det säkert finns någon form av utbyte. Det blir ändå inte så våldsamt många magiker, men du får tänka på att de (åtminstone i canon-WoD) delar på utrymmet med varulvar, vampyrer och andra missfoster.

För övrigt får den där kommentaren "kringliggande kommuner" mig bara att tänka på grova skånsktalande white trash-magiker från Arlöv och liknande. :gremlaugh:

Dilandau

Myrmidon
Du har en poäng där med att ta in Helsingborg, Landskrona etc i beräkningarna. Allt ligger ju så jäkla nära varandra så det vore konstigt om maggarna på de olika orterna inte hade ganska stor kontakt med varandra.

Sen har jag svårt att föreställa mig att det skulle finnas särskillt många varulvar i Skåne. Kanske någon ensam stackare som gömmer sig under ett vindkraftverk. :gremsmile:

BTW så är Arlövsmagikerna en uråldig och högt respekterad orden. Att de sedan inte kan uttala några besvärjelser på grund av sin dialekt... det är en annan sak. :gremsmile:

Johan Granberg

Swordsman
Diskutera med målgruppen!

Om jag var du skulle jag snacka med mina spelare om hur de vill att det ska se ut. Förklara vad de olika alternativen skulle kunna innebära och släng fram lite idéer för att se va de nappar på så kan ni diskutera fram en rimlig setting. Om de inte vet så mycket om olika grupperingar kan du ju även berätta om dessa och ge dem inflytande över vilka som skulle kunna finnas representerade, se vad som intresserar dem!

Gordeg

Hero
Snedfördela geografiskt

Jag skulle personligen föredra en setting där freaks inte är jättevanliga, närmare 1/100 000 än 1/10 000. Men man kna ändå låta vissa regioner vara mer tätbefolkade än andra pga att det finns något intressant där, tex en storstad eller några noder (finns noder i nya WoD, förresten?).
Så man kan bestämma antalet freaks i en hel region, tex Skåne, eller Sverige, eller Skandinavien, och sedan avgöra vilka delar av regionen de har valt att befolka. Och varför.

Gordeg

Lindenius

Swashbuckler
Kärnkraftverk

Men man kna ändå låta vissa regioner vara mer tätbefolkade än andra pga att det finns något intressant där, tex en storstad eller några noder (finns noder i nya WoD, förresten?).
Tja, tjärnkraftverken torde ju vara feta noder som teknokratin har snott åt sig. De kanske läcker lite, vad vet jag.

Personligen tycker jag att en magus per 100 000 verkar mer vettigt. Det skulle göra 90 st i Sverige, vilket jag tycker låter som ofantligt många ändå. Du skulle kunna tänka dig att en hel del äldre magiker (de som inte har problem att förflytta sig snabbt långa sträckor) har flyttat/bosatt sig i norra Sverige där de får vara ifred från allmänheten i de jobbiga storstäderna. De kanske sitter vid någon outbyggd älv (säg Vindelälven) och drar åt sig energi.

Jag skulle alltså säga:
90 magusar varav i
Norra norrland (under Kebnekaise typ) 10
Mellersta norrland (kring Umeå och Östersund) 10
Södra norrland (Gävle-ish + Dalarna) 10
Svealand (Stockholm, Örebro) 30
Götaland (Skåne, Göteborg, Småland) 30

En kul deal med detta skulle ju kunna vara att mage-samhället i Sverige funkar så att ju äldre man blir, desto mer norrut flyttar man. Det vill säga, det är i princip bara newbies som härjar i skåne och allt eftersom drar alla (vampisar, varulvar etc) mer norrut och kanske till och med lever i mer harmoni med varandra än vad de gör söderut.

//erik. spekulerar

Nightowl

Champion
Top Ten

Gud har stigit ned och förklarat att den exakta siffran är en mager på ungefär 50000 tjockisar. Nästa alla i södra Sverige/Danmark är doc bosatta på samma ort. Denna plats är nån småstad nånstans, där alltså precis alla är magiker.

En del pendlar dock i sina mer civilia indentiteter, så man kan träffa på dem i Malmö och Lund under dagarna. Och en del har sommarstuga på Österlen.

Erik, bara för att vara annorlunda

Dilandau

Myrmidon
Re: Snedfördela geografiskt

Noder finns fortfarande... fast de kallas något annat, som jag glömt jst nu. "Hallows" tror jag.

Geografisk snedfördelning är givet. Gäller som sagt bara att fixa en snygg förklaring till fördelningen. Ok, i sverige bor ju de flesta människor i söder, så där har vi en grej bara där. Men om man ser till bara maggar... ja...

Jag funderar. Tror det har något med öresundsbron att göra. Vi får se.

Dilandau

Myrmidon
Re: Kärnkraftverk

Intressanta idéer. (Men teknokratin finns inte i nya Mage.)

Varulvarna tror jag iofs redan finns ganska långt norrut de flesta av dem. Som jag sa tidigare, att vara varulv i Skåne kan inte vara roligt. Och vampyrerna håller sig nog gärna där det finns mycket mat. (Fast norrland är kanske lite vilda västern för vampyrerna. Avfolkade byar och långt mellan samhällena. En företagsam vampyr kan lätt skaffa sig ett eget litet furstendöme.)

Men i magikers fall kan det mycket väl vara ett alternatvi, att migrera norrut.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Fast norrland är kanske lite vilda västern för vampyrerna. Avfolkade byar och långt mellan samhällena. En företagsam vampyr kan lätt skaffa sig ett eget litet furstendöme.
Typ... men de får ju flytta söderut på sommaren med fåglarna eller sova i ett par månader... :gremwink: När vintern sen kommer behöver de ju bara sova ett par timmar däremot. Som hittat.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Dessutom förefaller det ju, åtminstone för de mindre kräsna bland vampyrerna, vara lätt att få tag på mat, åtminstone så länge som affärens öppettider sammanfaller med dygnets mörka timmar (vilket ju inte är ett problem under hälften av året).

Nightowl

Champion
Åre-vampyren

men de får ju flytta söderut på sommaren med fåglarna eller sova i ett par månader...
Vete fan om det är tekniskt möjligt i Vampire: the Requiem, men just nu fick jag en ball idé om en vampyr som sover vår, höst och sommar i en kista i källaren på en skidstuga...

...för att vakna lagom till skidsäsongen, då det är mörkt tre fjärdedelar av dygnet, och den lilla byn vimlar av turister, inklusive många som är drängfulla och/eller är ute och vänstrar.

Jag tror till och med jag skulle göra honom till ägare av vintersportorten. Officiellt är han "i Spanien" om somrarna. ("Den svenska sommaren är överdriven, fröken. Sverige är bäst om vinten. Får det vara lite mer portvin?")

Erik

Lindenius

Swashbuckler

Intressanta idéer. (Men teknokratin finns inte i nya Mage.)
They don't? Lattjo. Hur funkar det i stället?

//erik. känner sig plötsligt old school