Nekromanti Hur många har läst dom tre böckerna (OT)

trinker

Warrior
Dräparen......osv.../images/icons/tongue.gif

Bung hooole iiiii oåååå

WolmerX

Warrior
MM. jag har läst dem, min bror och hans kompis oxå. Det blir tre stycken/images/icons/smile.gif

Rollspel & Rock

Jag har läst alla tre. De är ganska bra tycker jag. Tyvärr så skiljer sig stilen på de olika böckerna ganska mycket. Första boken är ungefär som en Lars Norén-pjäs i fantasymiljö. Allting är misär! Andra boken är lite med glad-fantasy (något jag gillar) och det blir lite mer äventyr. Tredje boken är lite som en blandning av de tidigare två. Mitt tips är att bara läsa de sista två.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag har läst 3 + 1(OT)

Drakväktare, dräparen och demonen samt Svärdsspel i Hadarlon.
Trilogin tycker jag är sådär. Jag är lite petig av mig och jag gillar inte att Salohme och hans arbetskamrat (den onde) är så mycket bättre än drakväktarna. Drakväktarna har levt i tusen år och de har övermänsklig styrka samt sina obrytbara benstavar som gör apfet skada. När de svingar dem så syns bara ett virrvarr av linjer. Man kan lungt säga att de har snorhögt FC. Salohme och den elake sektmedlemmen är typ 30-40 år gamla och är duktigare än dessa trots att alla andra dräparna är snorkassa i jämförelse. Dräparna har ett svärd och för att parera eller/och undvika ett flertal dubbelstötar med Eons regler så behöver man ha minst 1,5 ggr så högt FC som stavkillen.
Det är detta jag retar mig på. Det finns inte en chans i Helsinki att de med sin relativt unga ålder kan vara så bra ens om de är lättlärda på svärd, undvika och sin(a) stridskonst(er).
Exemplerna när de fritar Sara så är Ran och den rödhårige kungar i striden mot ett helt hus med dräpare. Samma sak när de slåss på bergsvägen ända tills den elake kommer och "undviker enkelt deras stötar". Ran vs Salohme är även det en rätt konstig strid.

Men det är vad jag tycker. Svärsspel i Hadarlon är helt OK. Och jag är som sagt rätt kräsen så ni tycker nog den är skitbra.

Radin

Carolus

Veteran
Jag har, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om dem. dels är de tämligen dåliga rent språkligt sett med en rejäl hög anglicismer och felaktiga meningar och dels är de ologiska om man ser till personernas skicklighetsnivå. Må vara att dräparna tränas innan de kan gå (typ) men det är dock en fördel att ha haft sådär 7-8000 år på sig att öva kunde man tycka. Hade de inte utspelat sig i Mundana så hade jag knappast gillat dem alls, men som det är nu får de godkänt.

Melius frangi quam flecti

Re: Jag har läst 3 + 1(OT)

Jag blir tvungen att hålla med dig, inte ens min Benji hade kunnat spöa dom. Men de har ju inte direkt haft tid att träna, de har ju varit på flykt hela tiden. Hela storyn är lite usel. En grupp människor som svurit att jaga och döda 20 personer i flera tusen år och när dom dödat alla så kommer colonan resa sig... Nä, tacka vet jag Paksennarion.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
Re: Nivån på stridkunskaperna (OT)

I verkliga livet så kan en person glöma färdigheter han kan bli sämre på fysiksa färdigheter som han inte använt på en lång period...

så skit i om han har levt 7000 eller 7000 0000 år förr han kommer att skaffa sig många många kunskaper och en sådan människa kommer att ha glömt fler gamla minnen än en normal mäniska skulle ha kunnat skaffa sig under flera hundra år.
Sen kommer vi till fysiska begränsningar av de fysiska färdigheterna..
Både muskler och smidighet sätter en begränsing på HUR bra man kan bli på ett vapen och ju bättre man blir desto hårdare får man träna för att kroppen ska klara av att använda sig av de kunskaper som den har tränat in..
Säg att vår mäster fäktare har gått upp cirka 25 kg då får hans muskler vara hur starka som helst heltplötsligt är han inte lika smidig som hans minne TROR att han är..

i Eon2 finns dessutom extra regler på olära hur grundegenskaper kan av oträning sänkas detta borde gälla även för färdigheter om det går nog lång tid..

Sen till er ett värde på 18 i stav räcker för att försvara sig mot 99% av alla avskum en person råckar stöta på så allt avskummen igentligen behöver göra är att träna sig till mer än 18 så blir de farliga...

Sen engånde personerna i de tre böckena så kan jag säga att väktarna inte är krigare i första hand de är präster, magiker, helare och mystiker lärda och läkare INTE krigare så de har nog prioriterat andra färdigheter än just krigets....

Därimot i boken serien Casca Evig soldat så kan man nog logiskt gissa varför han inte är lätt att besegra *skrattar* Jeep förbannad av jesus att leva tills de möts igen och alltid vara krigare och soldat vilket är det enda han är förutom några få gånger då han har lekt ( Familje fader, Gud, Kung, Fiskbete, Slav, Gladiator, Tortyroffer, Levande begravd, Jägare )
Han har till skilnad från Väktarna en orsak att BLI extremt skicklig på vapen och extremt vältränad men väktarna tillbringar inte sin tid med att vandra från krig till krig tjänstgörande som krigare så deras kunskaper om att slåss bör vara höga det håller jag till och med mycket höga med dom bör inte vara övermänskliga...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Exakt min åsikt! Det är bara det att det knappt känns att man är i Mundana överhuvudtaget. Om han böt ut en 10 ord så skulle böckerna lika gärna ha utspelat sig i Småland. Nej bränn upp drakväktartrilogin och läs det som är nödvändigt att läsa om drakväktarna på the cirkle där hela iden finns i form av en äventyrs ide.

I'm a bastard in disguise as a human.

Bara en sak till nu när jag sett allas åsikter...

HATA DRAKVÄKTARE!!!

Förstår ni inte? Om man hört utrycket "man lär sig av sina misstag" och "övning ger erfarenhet" så fattar man att hela boken är skriven av en man som sitter på ett mörkt rum och är allmänt ledsen. Hur kommer det sig att hela världen blir konstig bara för att en paranoid sekt tror att hela världen ska äta smulor ur deras händer om de dödar tjugo odödliga individer? Det hela är så fjantigt oc löljigt och det värsta är att det inte ens känns som att de är i Mundana. Det enda som påminner något om Mundana överhuvudtaget är just att de nämner länderna de är i. Så lyd mitt råd: Så fort ni hör någgon säga att han äger drakväktare så se till att bränna hans exemplar så att ni räddar dennes själ. Enda skälet till att jag läste böckerna var att en spelare i min grupp köpte de på måfå då han måste ha allt som har med eon attt göra...

I'm a bastard in disguise as a human.

Greymourn

Swordsman

Avslöjad... Du är inte alls Hatten... Du är YODA... (i Eon2 finns dessutom extra regler på olära hur grund- egenskaper kan av oträning sänkas detta borde gälla även för färdigheter om det går nog lång tid..)

Greymourn

Swordsman

För att vara allvarlig... Western och Khelataars behålla kostnads system är väldigt bra... men de bygger ju i och för sig på att man höjer sina färdigheter med EP (eller motsvarande)... Och skulle ju m.a.o inte fungera någe´ vidare med Eons slå-över-färdighets-värde-med-XObT6-system...

Greymourn

Swordsman
Re: Bara en sak till nu när jag sett allas åsikter...

Kan väl hålla med om att Drakväktar trilogin inte tillhör det bästa som har skrivits... Men tycker och andra sidan att bakgrunds historien är helt O.K... Andra boken var bäst (betyg G+) men tredje boken (och i synnerhet en viss demon med ett enormt fult namn taget ifrån någon fransk porrfilm för folk med hane/hane läggning)... Romans största problem är hans namn val ( Madeleine, Paul, Nicolas, det där hemska namnet på X, o.s.v, kan ge mig f-n på att det fanns en Ralf oxå...), och hans passion för ordet "detta"... Personligen känner jag det som om jag fått förstoppning varje gång jag läser det ordet i hans i övrigt inte allt för "högtravande" svenska...

Säga vad man vill om Romans böcker, men titta på amerikansk RPG litteratur ( Typ "The Avatar Trilogy" till Forgotten Realms och "To Sift Through Bitter Ashes" till Vampire: tDA så är hans böcker värda ett nobelpris i litteratur...

BAJSHÅÅLIOO... (i alla fall om man får tro Kanal5´s svenska översättning)

hatten

Swashbuckler
Re: *skrattar* lilla vän..

OM du läser lite om Hinduernas tro om Kinas gamla religion eller varför inte om judarnas/krisnas/muslimernas övertro eller om Budda och om Yoruba eller om Vodoo tron..

SÅ komer tanken på att ett nytt rika kommer att uppstå genom att döda tjugo odödlingar vara LOGISK..

VÅR värd innehåller löjligare saker än det TRO MIG...
Kvaliten om man bedömmer bok serien rent krast så måste jag säga att den kunde ha varit bättre mycket bättre tyvär så tja..
MEN en sak kan jag nämna om man jämför med andra spelföretas försök att sätta sin spelvärd i print så är inte dom böckerna dåliga finns hemska exempel som stora rollspels företag har gjort.. Företag som har MER pengar än Neogams har och har ett störe utbud av förfatare och läsare men som hände gett ut värre skit..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
En frände...

Alltid kul med medhåll. Angående att inte ha tid att träna. Om du har levt i över tusen år (kan ha varit flera tusen år), några jagar dig och det vapen du använder överlägset mest är staven så känns det som att:
1. Dräparna rör sig i grupp och under en tusenårsperiod kommer det bli ett antal konfrontationer (minst sagt). Om du överlever dessa (som de har gjort) är du nog en riktig bad motherf-r på stav (strid mot flera motståndare).
2. Om du fick staven från början så känns det som att du även fick lite träning. Få se nu: ensam elev till en inte helt dum och mäktig drake. I snitt TRE förbättringsslag på två veckor (50% chans för perfekt undervisning).
3. Går man efter beskrivningen i böckerna på hur jävelduktiga och snabba de är i strid så känns det som att de passerat mästarnivån för länge sen.

Slutledning: De är snorbra och deras två ärkefiender borde egentligen suga i jämförelse.

Radin

SirDr

Veteran
Re: tack och lov finns några små undantag.

någon som har läst draklansserien?
den bygger oxså på ett rollspel.
men denna gång är det bra författare som har upplevt ett rolllspel och sedan skrivit om detta äventyr.
kul att spelen i sig kan ge upphov till så mycket inspiration att man skriver en bok om det!

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Carolus

Veteran

Jo, Casca är en helt annan historia onekligen. Men jag förstår att folk hinner glömma en del på 7000 år (jag hinner glömma en del på 70 sekunder:) och jag förstår att de inte i första hand var krigare. Men faktum är att ibland slaktar de Dräpare på löpande band utan nämnvärda svårigheter, men ibland får de stryk av en/ett par stycken och det är vad jag med en egenkonstruerad term kallar inbördes inkonsekvens. Detta begrepp innebär att jag kan acceptera att en film/bok/vadsomhelst är overklig utifrån vad man kan göra i verkligheten, men när den däremot inte är konsekvent i vad som kan hända i själva boken/filmen etc så tycker jag det är dåligt. Drakväktaren m efterföljare är typiska exempel på detta IMHO.

Melius frangi quam flecti

SirDr

Veteran
Re: Dragonlance

enligt vad jag läste så tackade någon av författarna en vän som hjälpte dem ha ett kul äventyr.. så jag tolkade det tvärt om.. och om man läser böckerna.. kan man nästan lukta sig till när de slår färdighets slag.

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Krille

Super Moderator
Det som de flesta verkar ha glömt

Det sägs uttryckligen i böckerna att Drakväktarna har svårt att komma ihåg det som har hänt för mer än något sekel sedan. Tänk också på att Dräpare finns i flera olika kalibrar... eh, storlekar... eh, kvalisorter, från kanonmat till vältränad kanonmat.

Vad gäller känslan av Mundana så antar jag att de flesta har fastnat i lerig-medeltidsspåret. Mundana behöver faktiskt inte vara sådant - tvärtom är det förjefla episkt och storslaget, om man bara lyfter huvudet från gyttjan och zoomar ut lite. Nu har jag iofs en fördel i och med att jag vet en hel del om vad som händer i bakgrunden, men när Legender&Hemligheter kommer ut (eller när man kommer på vad som står mellan raderna i modulerna) så bör det vara mer än uppenbart vad jag menar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>