Re: Nivån på stridkunskaperna (OT)
I verkliga livet så kan en person glöma färdigheter han kan bli sämre på fysiksa färdigheter som han inte använt på en lång period...
så skit i om han har levt 7000 eller 7000 0000 år förr han kommer att skaffa sig många många kunskaper och en sådan människa kommer att ha glömt fler gamla minnen än en normal mäniska skulle ha kunnat skaffa sig under flera hundra år.
Sen kommer vi till fysiska begränsningar av de fysiska färdigheterna..
Både muskler och smidighet sätter en begränsing på HUR bra man kan bli på ett vapen och ju bättre man blir desto hårdare får man träna för att kroppen ska klara av att använda sig av de kunskaper som den har tränat in..
Säg att vår mäster fäktare har gått upp cirka 25 kg då får hans muskler vara hur starka som helst heltplötsligt är han inte lika smidig som hans minne TROR att han är..
i Eon2 finns dessutom extra regler på olära hur grundegenskaper kan av oträning sänkas detta borde gälla även för färdigheter om det går nog lång tid..
Sen till er ett värde på 18 i stav räcker för att försvara sig mot 99% av alla avskum en person råckar stöta på så allt avskummen igentligen behöver göra är att träna sig till mer än 18 så blir de farliga...
Sen engånde personerna i de tre böckena så kan jag säga att väktarna inte är krigare i första hand de är präster, magiker, helare och mystiker lärda och läkare INTE krigare så de har nog prioriterat andra färdigheter än just krigets....
Därimot i boken serien Casca Evig soldat så kan man nog logiskt gissa varför han inte är lätt att besegra *skrattar* Jeep förbannad av jesus att leva tills de möts igen och alltid vara krigare och soldat vilket är det enda han är förutom några få gånger då han har lekt ( Familje fader, Gud, Kung, Fiskbete, Slav, Gladiator, Tortyroffer, Levande begravd, Jägare )
Han har till skilnad från Väktarna en orsak att BLI extremt skicklig på vapen och extremt vältränad men väktarna tillbringar inte sin tid med att vandra från krig till krig tjänstgörande som krigare så deras kunskaper om att slåss bör vara höga det håller jag till och med mycket höga med dom bör inte vara övermänskliga...
Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...