Petter42
Swordsman
Visserligen var själva antalen och teknologin väsentligt skiljda från medeltiden, men det folket hade att tjäna på medeltiden respektive sjuttonhundratalet var mer eller mindre samma.
Materiellt kan man ju så klart hävda det. Men jag håller ändå inte med. Flera av de saker Mekanurg beskriver hade förändrat samhället i grunden sedan renässansen.Petter42 said:Visserligen var själva antalen och teknologin väsentligt skiljda från medeltiden, men det folket hade att tjäna på medeltiden respektive sjuttonhundratalet var mer eller mindre samma.
Småskalighet och decentralisering. Minns jag inte helt fel så har en hel del upprorsrörelser, som t.ex. hussiterna, ofta grundat demokratiska (och ibland kommunistiska) samhällen. Detsamma tror jag gällde självstyrande bonderepubliker och dylikt, som bland annat fanns i Sverige. Det finns många fler exempel på kulturer där levt i mindre grupper och valt sina ledare (hos kossackerna, t.ex.). Schweiz kan också vara intressanta att titta på. Det är förmodligen en lite mindre skala än du syftar på, och håller nog sällan för nutida definitioner av "fungerande demokrati" och "jämlikhet", men de verkar ju i alla fall ha funnits.Sà det du försöker säga är att historiska bondeklasser skulle göra uppror för att avskaffa samhällsklasser? Det känns som ett anakronisktiskt synsätt. Folk gjorde uppror för att förbättra sin egen livsituation. Ett fungerade rike med handel, lagar, kanalsystem, skydd mot rövare och grannfolk gynnade nog även bönder. Hur skulle det vara praktiskt möjligt att med dàtida medel skapa nàgot som liknar demokrati och ett jämlikt samhälle?