Så, I Sverige har vi 12068 älgar per 1000 000 HA skogsmark.
Nyheter, artiklar och guider om djur, natur och naturturism.
www.natursidan.se
Det blir alltså 12068 älgar, per 10 000 kvadratkilometer.
Alltså 1.2 älgar per kvadratkilometer.
Då kan man tänka några saker:
1) en älg är större än en människa eller alv, och behöver alltså mer näring
2) en älg är kapabel att äta växter som människor (eller alver) inte har magar att smälta
3) älgar odlar inte något alls, och försöker inte alls maximera markens avkastning
4) avskjutningen av älgar är väsentlig och utan avskjutning skulle populationen bli större innan det blev svält
5) det moderna skogsbruket både gynnar och missgynnar älgen, men de stora skogsbolagen vill ha bort älgen till skillnad mot jägarna som vill ha fler
6) Nu pratar vi genomsnitt, hela Sverige, en del biotoper är säkert mycket mer gynnsamma än andra
Min slutsats är att om man antar att det finns växter i skogen som är lämpliga som föda för människor eller alver, så borde det absolut kunna bo minst lika mycket människor eller alver per kvadratkilometer som det bor älgar.
Om man tänker sig ett rent jägarsamhälle så tror jag man får räkna med en tiondel.
Så, givet lämpliga växter, en bra mix av vegatabilisk och animalisk föda, att människorna/alverna förvaltar naturen för att den ska kunna föda en stor befolkning, och givet att det är ett lämpligt klimat, så skulle jag i ett fantasy-sammanhang kunna gå upp till 10 invånare per kvadratkilometer i en skog.