Genesis said:
Vad är syftet med traitena? Är de till för att:
* ge en realistisk simulering av en rollperson
Mja, alltså, systemet är tänkt för Kult, där inget ju egentligen är verkilgt. Att ha fasta grundegenskaper och färdigheter där känns lite stelt. STY borde ju egentligen bara kunna användas inom illusionen och så vidare. Därför tycker jag ett sådant här system blir mer "realistiskt" ur kultologiskt synvinkel.
Genesis said:
* uppmuntra roliga och kreativa beskrivningar
Ja, det har jag fått för mig är den största förtjänsten av liknande system.
Genesis said:
* beskydda spelarens koncept (min rollperson är bra på ninjagrejer, så hon borde oftast lyckas med det)
Nä, egentligen inte. Eftersom traitsten är tänkta att förändras rätt mycket under spelets gång, är detta inte viktigt.
Genesis said:
* driva spelare till att gestalta sina rollpersoner på ett visst sätt
Ja, i synnerhet eftersom många av traitsten kommer att vara mentala (neuroser, psykiska sjukdomar, personlighetsdrag och liknande), så systemet ger ju en morot åt spelarna att rollspela.
Genesis said:
Mer allmänt: Jag känner att 1T6 plus en extra per trait är ganska brant. Att använda ett trait ger då en fördubbling av chansen att vinna, jämfört med någon som inte har något relevant trait alls. Utpost har tre tärningar i grund, plus en extra för var och en av tre egenskaper. Det gör att man som mest kan fördubbla sin förmåga. Men huruvida en tärning plus en per trait är rätt beror på svaret på ovanstående fråga.
Jag vet, och 1T6 i grund är bara en preliminär tanke. Jag vill dock hålla ner antalet tärningar, då man får ännu fler extra när man befinner sig i chocktillstånd. Även utrustning mm räknas som traits och ger extra tärningar. Men två-tre kan man kanske sträcka sig till. Det känns hur som helst som en grej som är lätt att modda efterhand.
Genesis said:
Jag tycker att tio är hiskeligt mycket. En bra maxgräns tycker jag är antalet saker man kan hålla i arbetsminnet, alltså sju plus minus två. Dock föredrar jag att hålla andra saker än bara min rollpersons egenskaper i arbetsminnet. Därav Utposts tre egenskaper. Fyra tycker jag också är helt okej. Har man många kan man inte hålla dem i huvudet utan måste leta på rollformuläret varje gång man vill slå eller fundera på om man vill slå.
Precis ett svar som jag var ute efter. Man ska inte behöva leta runt på formuläret för att hitta traits som kan passa in i en konflikt. Sju +/-2 säger du?
Grejen är ju också att man drar på sig nya traits som mentala fuckups, skador, etc, så efter ett tag kan det bli rätt många. Man kanske ska börja med bara en handfull stycken så det finns lite rum att expandera.